آپشن ها و مشخصات سایپا شاهین معلوم شد + تصاویر

0
صبح امروز وبسایت رسمی گروه خودروسازی سایپا به روزرسانی شد و بالاخره مشخصات نهایی SP۱۰۰ سدان یا همان «سایپا شاهین» (سایپا رهام) بارگذاری گردید.

شاهین، سدان ملی جدید سایپا است که بر مبنای پلتفرم ملی SP۱۰۰ این گروه خودروسازی ساخته شده است. این خودرو در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۳۹۷ با نام «سایپا رهام» رونمایی شد. اما چندی پیش به پیشنهاد فعالان محیط زیست، جهت حمایت از شاهین در حال انقراض ایرانی، نام سدان جدید سایپا از رهام به شاهین تغییر پیدا کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بر اساس لغت نامه و آنچه که پیش از این سایپا اعلام می‌نمود، «رهام» هم به عنوان پرنده شکارنشدنی و شاخه‌ای از شاهین‌ها معرفی شده بود!

خودرو شاهین قیمت سایپا شاهین مشخصات سایپا شاهین محصولات جدید سایپا تازه های خودرو در ایران امکانات خودرو رهام قیمت سایپا رهام موتور خودرو رهام مجله خودرو

سایپا شاهین قرار بود تا پیش از آغاز تحریم‌ها در مشارکت با کمپانی برلیانس چین، با پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به بازار بیاید. این پیشرانه قدرت ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر برای شاهین فراهم می‌کرد. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) وظیفه انتقال قدرت را در نسخه فول آپشن این سدان سایپا، به چرخ‌های جلو داشت. از سویی قرار بود تا نمونه کراس اوور (هاچ بک کراس) پلتفرم SP۱۰۰ با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو گروه برلیانس به بازار بیاید که قدرتی نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار را داشت. اما آغاز تحریم‌ها باعث شد تا تامین قوای فنی شاهین از سایت‌های تولیدی خارجی امکان‌پذیر نباشد. لذا در این مدت، سایپا و «مگاموتور» سعی داشتند تا با داشته‌های فنی خود و ساخت پیشرانه‌های جدید، مشکل تولید شاهین را حل نمایند.

چندی پیش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از منابع آگاه در مرکز تحقیقات سایپا، برخی از جزییات پروژه هایی با نام M۱۵ توربو شارژ و M۱۸ را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات خبرنگار این رسانه، سایپا درحال‌حاضر پروژه تولید پیشرانه‌های ۱٫۵ لیتری جدید را در دستور کار دارد. حال در این میان بین خبرنگاران صنعت خودرو بحث بود که در آخر کدام پیشرانه برای تجاری‌سازی اولیه سایپا شاهین انتخاب می‌شود؟ پیشرانه ارتقا یافته M۱۵ که با فناوری توربو همراه شده یا پیشرانه M۱۸ که با ساختار ۱۶ سوپاپ بازدهی به نسبت خوبی را دارد و قابلیت تولید در نمونه توربوشارژ نیز در آن دیده شده است؟

 پیشرانه سایپا SP۱۰۰

حال امروز (۱۳ اسفند ۱۳۹۸) گروه خودروسازی سایپا صفحه مربوط به شاهین (رهام سابق) را در وبسایت خود به روز کرده است. بر اساس این به روز رسانی، بالاخره مشخصات نهایی سدان ملی جدید سایپا اعلام شده و می‌توان گفت که در گام نخست، سایپا شاهین با این مشخصات به‌دست مشتریان می‌رسد:

پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

۱۰۸ اسب بخار

۱۶۵ نیوتن متر

استاندارد آلایندگی یورو ۵

کوئل‌های متفاوت نسبت به M۱۵ تیبا و ساینا و کوییک

جعبه دنده ۵ سرعته دستی

باک ۴۷ لیتری

جرم خالص ۱۲۶۰ کیلوگرم

رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی و فولادی

صندوق عقب ۴۲۰ لیتری

ترمزهای دیسکی جلو و عقب

ترمز ABS-EBD-BAS

سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI

دو کیسه هوای راننده و سرنشین

استاندارد پایه ECE

هشدار بستن کمربند ایمنی

چراغ روشنایی روز

سنسور نور

سنسور پارک و دوربین عقب

مه شکن جلو و عقب

تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین

تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان

کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس

آینه‌های تاشوی برقی

استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید

تهویه اتوماتیک دیجیتال

نمایشگر لمسی

سانروف

بلوتوث

صندلی شش حالته راننده دستی

با توجه به اطلاعات منتشر شده در وبسایت سایپا، بدیهی است که در نمونه اولیه و پایه این خودرو خبری از صندلی‌های برقی، کروز کنترل، تریم داخلی تمام چرم، کیسه هوای جانبی جلو و پرده‌ای سرتاسری، رادار نقطه کور و… نیست. همچنین سایپا در صفحه مربوط به شاهین در وبسایت خود اشاره‌ای به نوع فرمان و سامانه‌های کمکی نکرده است. این احتمال وجود دارد که نمونه فعلی سایپا شاهین به فرمان کمکی برقی (EPS) مجهز باشد. همچنین بر اساس استانداردهای جدید، محصولات تازه معرفی شده خودروسازان باید به سامانه‌های کمکی پایداری مانند ESP و TCS تجهیز شوند.

هنوز به صورت رسمی قیمتی برای این نسخه سایپا شاهین اعلام نشده است. اما با توجه به برخی اطلاعات، احتمال آن زیاد است که در تابستان ۱۳۹۹ این سدان جدید با قیمتی فراتر از ۱۱۰ میلیون تومان به‌دست مشتریان برسد.

خودرو شاهین قیمت سایپا شاهین مشخصات سایپا شاهین محصولات جدید سایپا تازه های خودرو در ایران امکانات خودرو رهام قیمت سایپا رهام موتور خودرو رهام مجله خودرو

saipabahmann.jpg

saipabahmann1.jpg

saipabahmann2.jpg

saipabahmann3.jpg

منبع: اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.