تحلیلی بر نظر اخیر رهبر انقلاب درباره صنعت خودرو

0

ساختار صنایع کلاسیک ایران بیماری ۵۰ ساله دارد
معاون سابق وزیر اقتصاد معتقد است که درخواست رهبر معظم انقلاب برای اصلاح صنعت خودرو، ریشه ای بوده و برآورده کردن آن مستلزم توجه به ساختارهای توسعه صنعتی کشور است.

آمار تولید خودرو در ایران آمار تولید خودرو سنگین آمار تولید محصولات سایپا آمار تولید محصولات ایران خودرو آمار تولید کامیون در ایران اخبار صنعت خودرو اخبار بازار خودرو

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره صنعت خودرو و وضعیت غیرقابل دفاعی که در مقایسه با صنایع پیشرو کشور که هر روز دستاورد جدیدی عرضه می کنند را بسیار عمیق و ناظر بر توجه به ساختارهایی دانست که این دو خروجی متفاوت را رقم زده اند.

معاون سابق وزیر اقتصاد و رئیس سابق سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران افزود: رهبری معظم انقلاب فرمودند چرا کشوری که می تواند در صنایع نظامی پیشرفت های عالی داشته باشد، نباید در صنایع کلاسیک مانند خودرو بتواند به دستاورد برسد. به نظرم این سوال به نوعی یک سوال چالشی برای مراکز تحقیقاتی کشور است که معمولا هزینه های سنگین سالانه و بدون دستاورد خاص دارند که باید بدان پاسخ دهند چون به فرآیند توسعه در کشور ما مربوط می شود و سوالی بنیانی است.

وی گفت، به نظر می رسد که پاسخ به سوال اصلی دارای ۳ قسمت باشد. نخست اینکه، مراکز مطالعاتی کشور باید مشخص کنند که آیا کشور دارای راهبرد توسعه صنعتی هست یا نه. راهبردی که باید وزن سایر بخش های صنعتی را هم مشخص کند. باید معلوم کنیم که جایگاه صنایع کلاسیک و مدرن ایران؛ هر یک در کجای این راهبرد صنعتی قرار دارد.

علیشری ادامه داد، نکته دوم، در واقع یک سوال ریشه ای است و آن اینکه، مسئول پروژه صنعتی کشور دقیقا کیست. آیا تاکنون سابقه اجرای پروژه توسعه ای مهمی دارد یا نه. اگر پاسخ منفی است، چطور نهاد مسئولی که تا حالا یک کار بخشی موفق هم انجام نداده، یک کار ملی و کلان موفق انجام دهد.

معاون سابق وزارت اقتصاد افزود، و اما نکته سوم اینکه، اگر راهبرد توسعه صنعتی مدون و مورد وفاق توسط همه نهادهای ذیربط داریم و دستگاه موفق هم وجود داشته باشد، به گام آخر می رسیم و آن اینکه باید دید که چقدر برای توسعه صنعتی کشور جایگاه قائل هستیم و چقدر به آن منابع اختصاص داده ایم و بهره وری این منابع چقدر بوده است.

علیشیری گفت، بنابراین پاسخ به این سوال به یک مثلث سه ضلعی نیاز دارد شامل؛ تبیین استراتژی توسعه صنعتی ایران، تبیین نهاد موفق یا ناموفق در این عرصه و تبیین میزان منابع تخصیص داده شده برای هر بخش.

بهروز علیشیری تاکید کرد، معتقدم که پیشرفت های کشور در حوزه های هسته ای، نانو، پزشکی هسته ای، ماهواره ها، نظامی و دیگر حوزه های موفق؛ خارج از سازوکارهای اداری کنونی شکل گرفته است. اما صنایع کلاسیک مانند صنعت خودرو دارای یک ساختار ۵۰ یا ۶۰ ساله بیمار هستند. زمانی که مدیرعامل یک خودروساز مانند ایران خودرو معتقد است که بیش از ۴ هزار نیروی مازاد به آن تحمیل و ناگزیر از استخدام شده است این شرکت طبیعتا در صنعت موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد، صنعت خودروسازی کشور به وسیله عامل برونزایی مانند انحصار هم تهدید می شود. بنابراین ضمن توجه به درون شرکت های ناموفق خودرویی کشور باید به متغیرهای بیرونی هم توجه شود که بر این صنعت اثر آسیب زننده وارد می کنند. در شرایطی که از مافیای خودرو صحبت شده و سازوکار تولید و توزیع مشخص شکل نگرفته است، نمی توان این صنعت را با صنایع موفقی که در گلخانه حاکمیت رشد کرده، مقایسه کرد.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد، قویا معتقدم که می توان از آن الگوی موفق و درخشان؛ برای رشد دادن صنایع کلاسیک و مدرن کشور استفاده کرد.

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.