تیبا عملا جای پراید را پر کرد

0

جانشینی قبیله ایکس ۲۰۰ به جای طایفه ایکس ۱۰۰ !

میکروکارها (Micro Car)، خودروهای دارای موتور کم‌حجم و موتورسیکلت‌های چهارچرخ سه گزینه جایگزینی پراید برای خانواده‌های ایرانی هستند.

یکی از مباحثی که هم‌زمان با توقف تولید پراید مطرح شد این بود که پراید جایگزین ندارد. تا جایی که وزارت صمت اعلام کرد: «میکروکارها (Micro Car)، خودروهای دارای موتور کم‌حجم و موتورسیکلت‌های چهارچرخ سه گزینه جایگزینی پراید برای خانواده‌های ایرانی هستند.» اما همان‌طور که برخلاف برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی تندر۹۰ به‌جای پیکان، پراید بود که خودبه‌خود جای پیکان را پر کرد، تیبا نیز بی‌سروصدا جانشین پراید شد و حتی نوع هاچ‌بک آن یعنی تیبا ۲ جایگزین پراید هاچ‌بک شد.
   تفاوت قیمت پراید و تیبا در کارخانه و بازار
آخرین قیمت اعلام‌شده از سوی کارخانه برای پراید مربوط به اواخر اسفندماه سال گذشته بوده که نشان می‌دهد پراید۱۳۱ در آن زمان حدود ۳۷.۵ میلیون تومان قیمت داشته و پراید ۱۱۱ (هاچ‌بک) حدود ۴۰ میلیون‌تومان. این درحالی است که قیمت کارخانه مدل پایه تیبا (با رینگ فولادی) در همان زمان ۴۳.۵ میلیون تومان و قیمت تیبا ۲ (هاچ‌بک) ۵۱.۵ میلیون‌تومان بوده است. یعنی مدل معمولی دو خودرو تنها ۶ میلیون‌تومان در کارخانه اختلاف قیمت داشته‌اند. در همان زمان پراید ۱۳۱ و پراید ۱۱۱ در بازار به‌ترتیب حدود ۶۰ میلیون و ۶۲ میلیون‌تومان قیمت داشتند و قیمت تیبا و تیبا ۲ در بازار به‌ترتیب حدود ۷۲.۵ میلیون و ۷۶ میلیون‌تومان بود. درحال‌حاضر نیز پراید ۱۳۱ صفرکیلومتر و پراید ۱۱۱ نو در بازار به‌ترتیب حدود ۱۳۰میلیون و ۱۴۰میلیون‌تومان قیمت دارند و تیبا و تیبا ۲ نیز به‌ترتیب بیش از ۱۴۰ میلیون و بیش از ۱۵۰ میلیون‌تومان قیمت خورده‌اند. یعنی خانواده محصولات پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ (تیبا)‌ در بازار حدود ۸ درصد گران‌تر از خانواده محصولات پلت‌فرم ایکس۱۰۰ (پراید) است. البته ذکر این نکته ضروری است که به‌قول سرمقاله روز گذشته روزنامه «دنیای خودرو» جای پراید ۴۰-۵۰ میلیونی چندماه پیش را دیگر پراید ۱۳۰ میلیونی نیز پر نمی‌کند، چه برسد به تیبای ۱۴۰میلیونی. اما بحث این مقال فارغ از موضوع توان خرید متقاضیان، متمرکز بر قرابت قیمتی دو مدل خودرو است. همچنین از آنجا که شانس خرید تیبا و تیبا ۲ به قیمت‌های ۷۰.۵ میلیون و ۷۸ میلیون‌تومانی کارخانه برای عموم مشتریان به‌شدت اندک است، این قیمت را ملاک بحث قرار نداده‌ایم.

قیمت تیبا 2 قیمت تیبا قیمت پراید 111 قیمت پراید 131 اخبار خودرو مشخصات تیبا مشخصات پراید 111 مشخصات ساینا مشخصات کوییک سایپا مقایسه پراید با تیبا

  از پراید تا تیبا
تیبا به‌عنوان نخستین خودرو به‌اصطلاح ملی سایپا در سال ۱۳۸۷ و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد. درحالی‌که پروژه ساخت آن حدود ۱۰ سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. طراحی این سدان سگمنت B که با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی تندر۹۰ ساخته شد، کار شرکت ایتالیایی مشهور «ایتال دیزاین» است. موتور تیبا همان موتور تقویت‌شده و ارتقایافته پراید است که حجم آن توسط شرکت FEV آلمان (سازنده موتور EF7  به‌سفارش ایران‌خودرو) از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سی‌سی و نسبت تراکم آن از ۸.۵ به ۹.۷ افزایش یافته ‌و بدین‌ترتیب حداکثر توان آن نیز از ۶۲ به ۸۷اسب‌بخار رسیده‌ است. اما سیستم انتقال قدرت پراید پس از تقویت موتور دیگر توان مقاومت در برابر نیروی جدید موتور را نداشت. برای حل این مشکل در خودرو تیبا، تغییراتی در دنده دو گیربکس پراید ایجاد و فنر کلاچ تقویت شده است. به‌همین دلیل سیستم کلاچ پراید از کلاچ تیبا نرم‌تر است. با این‌حال این موتور هشت‌سوپاپه برای تیبا مناسب به‌نظر می‌رسد. به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به‌پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تاثیر منفی کمتری روی موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا نیز قطعات فراوانی از ریو به کار رفته تا جایی که تعلیق جلو آن کاملا با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است. یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینه‌های نگهداری نسبتا پایین و استهلاک کمتر آن و نیز بدنه محکم‌تر آن در مقایسه با برخی سدان‌های کوچک‌سایز داخلی است.

از تیبا تا ساینا و کوییک
تیبا از لحاظ ابعادی ۴۱۰۵ میلی‌متر طول و ۱۶۳۵ میلی‌متر عرض دارد. این ابعاد به شما اجازه می‌دهند تا در فضای شهرهای شلوغ و پرجمعیت هنگام رانندگی راحت‌تر باشید و مشکل جای پارک نداشته باشید. بر خلاف ابعاد خارجی، طراحان سایپا سعی کرده‌اند بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق‌عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ یا ۵ نفره هستید، می‌توانید به‌راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید. مصرف سوخت ۷.۱ لیتری تیبا نیز در سیکل ترکیبی بسیار خوب و به‌صرفه است. سیستم فنربندی تیبا نیز در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم می‌کند. این را نیز باید گفت که مدل‌های جدیدتر گروه خودروسازی سایپا یعنی ساینا و کوییک نیز نسخه‌های فیس‌لیفت‌شده تیبا و تیبا ۲ هستند که همراه با اصلاح و تقویت و ارتقای اعمال‌شده روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ به‌بازار آمده‌اند و خود تیبا و تیبا ۲ نیز نسخه‌های آپشنال و پلاس دارند که در صورت تمایل به‌برخورداری از امکانات بیش‌تر می‌توان به‌سراغ آن‌ها رفت. تیبا آپشنال در کارخانه و بازار به‌ترتیب حدود ۸۷ میلیون و ۱۵۵ میلیون‌تومان قیمت دارد و تیبا۲ پلاس نیز حدود ۹۱ میلیون و ۱۶۵میلیون‌تومان است.
اخبار خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.