«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟ + تصاویر

0

«معاون اول منتخب» آمریکا در صورت انتصاب در این سِمت، به اولین معاون اول زن و عالی‌رتبه‌ترین سیاستمدار زن در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.

جو بایدن» معاون اول رئیس‌جمهور در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا موفق شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، را شکست بدهد و رسانه‌ها اکنون او را «رئیس‌جمهور منتخب» آمریکا خطاب می‌کنند. بایدن اواخر مردادماه امسال اعلام کرده بود که در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، کاملا هریس را به عنوان معاون اول خود انتخاب خواهد کرد.

بیوگرافی سیاستمداران بیوگرافی کاملا هریس جو بایدن کیست خروج آمریکا از برجام رئیس جمهور آمریکا کاملا هریس کیست معاون اول جو بایدن همسر کاملا هریس همسر جو بایدن camila harris

در صورتی که هریس به عنوان معاون اول بایدن منصوب شود، رکورد‌های چشم‌گیری از خود به جای خواهد گذاشت؛ مثلاً اولین معاون اولِ زن، عالی‌رتبه‌ترین سیاست‌مدارِ زن، و اولین معاون اول غیرسفیدپوست در تاریخ آمریکا می‌شود. البته تاریخ‌سازی هریس منحصر به خودش هم نیست. روزی که هریس معاون اول رئیس‌جمهور شود، «داگلاس اِمهاف» همسرش، که یک وکیل آمریکایی است، تبدیل به «آقای دوم آمریکا» می‌شود؛ این لقب را به رسم «بانوی اول» و «بانوی دوم» که، به ترتیب، همسر رئیس‌جمهور آمریکا و همسر معاون اول رئیس‌جمهور هستند، برای همسر معاون اول بعدی آمریکا انتخاب کرده‌اند. امهاف که یک یهودی است و بعد از طلاق از همسر سابقش (با دو فرزند که به جای مادرخوانده به «کاملا» می‌گویند «مامِلا»)، سال ۲۰۱۴، با هریس ازدواج کرد، به اولین همسرِ یهودیِ یک رئیس‌جمهور یا معاون اول در تاریخ آمریکا هم تبدیل خواهد شد.

بیوگرافی سیاستمداران بیوگرافی کاملا هریس جو بایدن کیست خروج آمریکا از برجام رئیس جمهور آمریکا کاملا هریس کیست معاون اول جو بایدن همسر کاملا هریس همسر جو بایدن camila harris

کاملا هریس (راست) و همسرش «داگلاس امهاف»؛ در مراسم ازدواج هریس، هم سنت‌های هندی (برگرفته از ریشه‌های خانوادگی هریس) رعایت شد و هم سنت‌های یهودی (برگرفته از اعتقادات مذهبی امهاف)

«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۱ آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد ۹۹)، رسماً اعلام کرد «کامِلا هریس» را به عنوان «شریک انتخاباتی» خود انتخاب کرده تا در صورت پیروزی در انتخابات، نامزد معاون اولی‌اش باشد. به این ترتیب، هریس به اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی، و (بعد از «جرالدین فِرارو» در سال ۱۹۸۴ و «سارا پالین» در سال ۲۰۰۸) سومین زنی تبدیل شد که به عنوان نامزد یک حزب اصلی برای معاون اولی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب می‌شود. در گزارش پیش رو به معرفی بیش‌تر کامِلا هریس می‌پردازیم.

زندگی خانوادگی و تحصیلی کامِلا هریس (۱۹۶۴ تا ۱۹۹۰)

«کامِلا دِوی هَریس» ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ (۲۸ مهر ۱۳۴۳) در شهر «اوکلند» در ایالت کالیفرنیا از پدری جامائیکایی و مادری هندی به دنیا آمد و در شهر «برکلی» در همین ایالت بزرگ شد. پدرش «دونالد جِی. هریس» استاد بازنشسته رشته اقتصاد در دانشگاه «استنفورد» است و مادرش «شیامالا گوپالان» (که سال ۲۰۰۹ فوت کرد) متخصص درمان سرطان سینه بود. کامِلا در کودکی همراه با پدر و مادرش، هم به کلیسای «باپتیستِ» عمدتاً سیاه‌پوستان می‌رفت، و هم به معبد هندوها. با این حال، سال ۱۹۷۱، وقتی کامِلا هفت سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

«کامِلا هریس» (نوزاد) در آغوش مادرش «شیامالا گوپالان»

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

خانه کودکی «کامِلا هریس» در شهر «برکلی» در ایالت کالیفرنیا

هریس از دوازده سالگی تا پایان دوران دبیرستان را در کانادا کنار مادرش سپری کرد و سپس در دانشگاه هاوارد (Howard) در واشینگتن پذیرفته شد که به طور سنتی دانشجویان سیاه‌پوست در آن تحصیل می‌کردند. سال ۱۹۸۶ از همین دانشگاه مدرکی در رشته اقتصاد و علوم سیاسی دریافت کرد و سپس به ایالت زادگاهش یعنی کالیفرنیا برگشت و در کالج حقوق هِیستینگز در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل شد. هریس که با سهمیه «برنامه فرصت تحصیلی» برای دانشجویان «دارای پیش‌زمینه نامساعد» (به نوعی «کم‌بضاعت») وارد کاج هیستینگز شده بود، سال ۱۹۸۹ با مدرک دکترای حقوق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد به عضویت کانون وکلای کالیفرنیا درآمد.

زندگی شغلی کامِلا هریس از معاونت دادستانی شهرستان تا دادستان کلی ایالت (۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶)

هریس زندگی شغلی خود را سال ۱۹۹۰ با معاونت در دفتر دادستانی شهرستان «آلامیدا» در ایالت کالیفرنیا آغاز کرد. چهار سال بعد، «ویلی براون» رئیس وقت مجلس ایالتی کالیفرنیا (که با هریس رابطه داشت) او را به عنوان مسئول «هیأت استیناف بیمه بی‌کاری» و سپس «کمیسیون مددکاری پزشکی» این ایالت منصوب کرد.

سال ۱۹۹۸، بعد از قطع رابطه‌اش با براون، «تِرِنس هالینان» دادستان شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا هریس را به عنوان دستیار خود و رئیس بخش کیفری انتخاب کرد. دو سال بعد، هریس در شهرداری سان‌فرانسیسکو و تحت نظر «لوئیز رِن» وکیل این شهر مشغول کار شد. رن درباره هریس گفته بود: «یک روز تبدیل به بهترین دادستانی می‌شود که این شهر از سال‌ها پیش تا کنون به خود دیده است.»

هریس نه تنها سال ۲۰۰۳ موفق شد در انتخابات دادستانی شهر سان‌فرانسیسکو پیروز و تبدیل به اولین دادستان رنگین‌پوست در ایالت کالیفرنیا شود، بلکه در انتخابات دور بعد در سال ۲۰۰۷ نیز عملاً بی‌رقیب بود و تا سال ۲۰۱۰ در همین سِمت باقی ماند. وی سال ۲۰۰۸ اعلام کرد نامزد انتخابات دادستانی کل کالیفرنیا خواهد شد و سناتور‌های کالیفرنیا، یعنی «دایان فاینستاین» (جزئیات بیش‌تر) و «باربارا باکسر»، به همراه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از نامزدی او حمایت کردند.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

«کامِلا هریس» (راست)، سال ۲۰۰۴، به عنوان اولین دادستان منطقه‌ای رنگین‌پوست در تاریخ ایالت کالیفرنیا سوگند یاد می‌کند؛ «شیامالا گوپالان» (وسط) مادرِ هریس نسخه‌ای از «منشور حقوق ایالات متحده» را در دست دارد تا دخترش به آن سوگند یاد کند؛ و کسی که مراسم سوگند را برگزار می‌کند، «رونالد جورج» (چپ) رئیس وقت دیوان عالی ایالت کالیفرنیاست

هریس پس از پیروزی در انتخابات دادستانی کل کالیفرنیا طی آخرین روز‌های ماه نوامبر سال ۲۰۱۰، در اولین روز‌های سال ۲۰۱۱ به عنوان اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی و اولین زنی که دادستان کل این ایالت می‌شد، سوگند یاد کرد. برخی رسانه‌ها به خاطر شباهت پیشینه هریس به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از جمله رنگین‌پوست بودن و مهاجرزاده بودن، او را «اوبامای مؤنث» هم توصیف کرده‌اند. هریس سال ۲۰۱۴ برای بار دوم در انتخابات دادستانی کل کالیفرنیا پیروز شد.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

«کامِلا هریس» سال ۲۰۱۱ به اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی و اولین زنی تبدیل شد که دادستان کل کالیفرنیا می‌شد

بیوگرافی سیاستمداران بیوگرافی کاملا هریس جو بایدن کیست خروج آمریکا از برجام رئیس جمهور آمریکا کاملا هریس کیست معاون اول جو بایدن همسر کاملا هریس همسر جو بایدن camila harris

«کامِلا هریس» (چپ) و باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا؛ هریس را به خاطر شباهت‌هایش به اوباما در «تاریخ‌سازی» در آمریکا «اوبامای مؤنث» یا «اوبامای زن» توصیف کرده‌اند

هریس در دوران تصدی دادستانی کالیفرنیا دست به اصلاحات و سیاست‌هایی زد که از جمله آن‌ها برخورد با والدین فرزندان محروم از تحصیل، افزایش مسئولیت‌پذیری پلیس، محدودیت دسترسی شهروندان آمریکایی به سلاح ، دفاع جنجالی از مجازات اعدام، دفاع از حریم خصوصی کاربران ، حمایت از حقوق و ازدواج همجنس‌گرایانو حفاظت از محیط‌زیست بود.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

شرکت «کامِلا هریس» در مراسم موسوم به «رژه‌ی افتخار» یا «نمایش افتخار» همجنس‌گرایان در سان‌فرانسیسکو در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹؛ مراسمی که هریس یکی از سخنرانان آن بود

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

سخنرانی «کامِلا هریس» در یکی از مراسم‌های دفاع از سقط جنین در آمریکا؛ هریس یکی از حامیان «حق انتخاب» زنان است

زندگی سیاسی کامِلا هریس از مجلس سنا تا نامزدی معاون اولی بایدن (۲۰۱۶ تا الآن)

هریس سال ۲۰۱۵ اعلام کرد قصد شرکت در انتخابات سال آینده برای انتخاب نماینده کالیفرنیا در مجلس سنا را دارد ، و پس از آن‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت، و جو بایدن، معاون اول او، از هریس حمایت کردند، با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شد. هریس بلافاصله پس از پیروزی، وعده داد با سیاست‌های ترامپ، از جمله در حوزه مهاجرت، مقابله خواهد کرد ؛ و یکی از مقامات آمریکایی بود که فرمان اجرایی شماره ۱۳۷۶۹ ترامپ را که موقتاً مانع از ورود شهروندان چندین کشور اسلامی به آمریکا می‌شد، صراحتاً «ممنوعیت ورود مسلمانان» توصیف کرد.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

سخنرانی «سناتور» «کامِلا هریس» در دفاع از حقوق مهاجران؛ هریس در انتخابات سال ۲۰۱۶ برای تصاحب کرسی نمایندگی کالیفرنیا در مجلس سنا پیروز شد

هریس طی دوره سناتوری‌اش و به خصوص پس از انتصاب در کمیته قضایی مجلس سنا بار‌ها و بار‌ها به خاطر انتقاد و بازخواست شدید دونالد ترامپ و مقامات دولتش به تیتر یک رسانه‌های داخلی آمریکا تبدیل شد. یکی از این جلساتِ داغ، پرس‌وجوی سال ۲۰۱۸ هریس از «کرستین نیلسن» وزیر سابق امنیت داخلی درباره سیاست «تحملِ صفر» دولت ترامپ و جداسازی خانواده‌ها و فرزندان مهاجر در مرز‌های آمریکا (جزئیات بیش‌تر) بود. هریس، همان سال، یکی از سیاستمداران دموکرات و مخالفان ترامپ بود که هدف سوءقصد از طریق ارسال بمب در قالب بسته‌های پستیِ قرار گرفت.

در جریان پیگیری‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ طی اولین روز‌های سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، هریس یکی از نمایندگانی بود که در دفاع از استیضاح ترامپ در مجلس سنا سخنرانی کرد و به استیضاح هم رأی مثبت داد. وی، در عین حال، اخیراً همسو با جمهوری‌خواهان به اصلاحیه‌ی پیشنهادی «برنی سندرز» سناتور مستقل-دموکرات ایالت «ورمانت» برای کاهش بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ رأی منفی داد.

هریس اوایل سال ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شرکت کندو حتی توانست رکوردی معادل رکورد سال ۲۰۱۶ برنی سندرز را در زمینه «جذب بیش‌ترین حمایت مالی طی یک روز پس از اعلام نامزدی» ثبت کرد. هریس که یکی از شانس‌های اصلی برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات هم بود، در شماری از مناظره‌های درون‌حزبی حضور پیدا کرد و ضمن انتقاد از نامزد‌های دیگر، از جمله بایدن، خودش هم به خاطر سیاست‌هایی مانند دفاع از مجازات اعدام در دوران دادستانی کل کالیفرنیا، مورد انتقاد قرار گرفت. محبوبیت هریس در نظرسنجی‌های داخلی حزب دموکرات به تدریج کاهش یافت و حتی به صفر نزدیک شد. وی ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ به علت «کمبود منابع مالی» از رقابت بر سر نامزدی حزب دموکرات انصراف داد و مانند شماری دیگر از گزینه‌های اصلی این حزب، از نامزدیِ بایدن حمایت کرد.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

(از راست) «کامِلا هریس»، «برنی سندرز»، «جو بایدن» و «پیت بوتِجِج» (جزئیات بیش‌تر)، برخی از گزینه‌های حزب دموکرات در جریان مناظره درون‌حزبی برای انتخاب نامزد نهایی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰

مقامات ارشد مجمع نمایندگان سیاه‌پوست کنگره آمریکا از اواسط ماه ۲۰۱۹ اعلام کرده بودند که به اعتقاد آن‌ها نامزدی همزمان جو بایدن برای ریاست‌جمهوری و کامِلا هریس برای معاون اولی، گزینه ایده‌آل حزب دموکرات برای شکست دوقلوی ترامپ-پنس در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ خواهد بود. ماه مارس همان سال بایدن وعده داد یک زن را به عنوان نامزد معاون اولی‌اش انتخاب خواهد کرد. بلافاصله نام کامِلا هریس در صدر فهرست گزینه‌های احتمالیِ بایدن قرار گرفت و نشانه‌هایی هم وجود داشت از این‌که بایدن و هریس متقابلاً علاقه دارند با هم نامزدی حزب دموکرات را به عهده بگیرند. از جمله، هریس در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اعلام کرد برای «باعث افتخار است» که در کنار بایدن نامزد دموکرات‌ها باشد.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

«کامِلا هریس» (پشت تریبون، راست) و «جو بایدن» (پشت تریبون، چپ) پیش از اعلام رسمی شراکت‌شان در نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ هم در این‌باره اظهار علاقه کرده بودند

اواخر ماه می، پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست، به دست پلیس آمریکا و آغاز اعتراضات گسترده و سراسری در آمریکا، درخواست‌ها از بایدن برای انتخاب یک زنِ سیاه‌پوست به عنوان شریک انتخاباتی بیش‌تر شد. چیزی نگذشت که رسانه‌های آمریکایی با اشاره به رنگ پوست هریس و پیشینه‌ی وی در دادستانی، به ویژه کار در حوزه رابطه پلیس با مردم، او را شریک تقریباً قطعیِ بایدن توصیف کردند. به علاوه، هریس عملاً تنها گزینه‌ی آفریقایی-آمریکایی‌ای بود که تجربیات لازم برای عهده‌داری معاون اولی رئیس‌جمهور و ویژگی‌های تاریخ‌ساز و جذاب دیگری مانند دفاع از حقوق همجنس‌گرایان را در رزومه‌اش داشت. در نهایت، بایدن روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد، رسماً اعلام کرد که گزینه نهایی‌اش برای معاون اولی، کامِلا هریس است.

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

«جو بایدن» با ماسکی به رنگ سیاه به نشانه حمایت از حقوق سیاه‌پوستان؛ اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی در آمریکا بایدن را بیش‌تر تحت فشار گذاشت تا یک زنِ سیاه‌پوست را به عنوان نامزد معاون اولی‌اش انتخاب کند

«کامِلا هریس» معاون اول جو بایدن کیست؟

«جو بایدن» (راست) از طریق تماس تصویری، به «کامِلا هریس» خبر می‌دهد که او را به عنوان شریک انتخاباتی و نامزد معاون اولی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نتخاب کرده است

مواضع هریس درباره ایران

هریس یکی از حامیان توافق هسته‌ای آمریکا با ایران است. سال ۲۰۱۸، وقتی ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، هریس بیانیه‌ای صادر نمود و گفت تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا «امنیت ملی را به خطر می‌اندازد و ما را در میان نزدیک‌ترین متحدانمان منزوی می‌کند.» وی همچنین توافق هسته‌ای را «بهترین ابزارِ موجود در اختیار ما برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران و اجتناب از یک درگیری نظامی فاجعه‌بار در خاورمیانه» توصیف کرد. نامزد معاون اولی بایدن سال گذشته، زمانی که هنوز به دنبال نامزدی حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری بود، گفت در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری دوباره به برجام بازمی‌گردد، اما این توافق را گسترش می‌دهد تا آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران را نیز شامل شود.

شریک انتخاباتی بایدن پس از عملیات دولت ترامپ در فرودگاه بغداد و ترور شهید سلیمانی، در کنار دیگر همکاران هم‌حزبی‌اش در سنای آمریکا، «لایحه عدم جنگ با ایران» را طرح کرد و «تنش‌آفرینی خطرناک» ترامپ مقابل ایران را محکوم کرد. البته هیچ‌یک از این‌ها به معنای حمایت هریس از ایران نیست، بلکه این سناتور آمریکایی به حمایت از اسرائیل و «حق» آن در «دفاع از خود » شهرت ویژه‌ای دارد.

منبع: مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.