سیستم CVVT چیست و چه کاربردی دارد؟
تفاوت vvt با cvvt ،انیمیشن cvvt ،موتور ef7 cvvt ،علائم خرابی cvvt ،علائم خرابی شیر برقی cvvt سمند ef7 ،موتور cvvt دنا ،موتور cvvt تارا ،صدای cvvt سمند ef7
آشنایی با تکنولوژی سیستم CVVT
تعریف ساده این سیستم تغییر زاویه میل سوپاپ یا همان باز شدن متغیر سوپاپ ها میباشد که این تکنولوژی سالیان زیادی است که در دنیا استفاده میشود و امروزه جزء ساده ترین فناوری های صنعت خودرو محسوب میشود .
سیستم cvvt ( continuous variable valve timing)
موتور CVVT چیست مخفف Constantly Variable Valve Timing به معنی زمان بندی مداوم سوپاپ های متغیر است
در کل اساس کار سیستم cvvt به این شکل میباشد که زمانبندی سوپاپ ها را با تغییر دادن زاویه میل بادامک یا همان میل سوپاپ تغییر میدهد . به عنوان مثال در سرعت زیاد میل بادامک تنفس با اندازه 30 درجه چرخانده میشود تا سوپاپ هوا زودتر باز شود . این چرخش میل بادامک با استفاده از عملگر های هیدرولیکی اعمال میشود و مقدار جابجایی مورد نیاز توسط سیستم کنترل الکترونیک موتور مراقبت و تنظیم میشود .
سالهای زیادی بود که تو ایران ماشین ها چهار تا پیستون داشتند و هشت عدد سوپاپ و چهار تا شمع و یه کاربراتور و از یه طرف بنزین میخوردن و از یه طرف دود پس میدادند و هر کسی تو خونه چهارتا آچار داشت و دل و روده ی ماشین رو میریخت بیرون و جمع میکرد.
امروز اگرچه تکنولوژی بکار رفته در ماشین های وطنی سالها از دنیا عقبه اما از اون روز ها هم سالها فاصله گرفته!
امروز اگه به سمند LX موتور ملی دقت کنید در زیر راهنمای سمت راننده کنار اون واژه ی CVVT رو مشاهده میکنید که برای ایرانی ها شاید واژه ی آشنایی نباشد.
این تکنولوژی (Continuous variable valve timing) سالهای زیادی در دنیا استفاده شده و امروزه جز ساده ترین فناوری های صنعت خودرو محسوب میشود.
تغییر زاویه ی میل سوپاپ یا همون باز شدن متغیر سوپاپ ها تعریف ساده ی این سیستم است.
برای اطلاعات بیشتر:
زمانبندی متغیر سوپاپ از نوع تغییر زاویه بادامک سادهترین، ارزانترین، و متداولترین سازوکاری استکه درحال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. اساسا این سازوکار زمانبندی سوپاپها را با تغییر دادن زاویه زمانبندی میل بادامک تغییر میدهد. به عنوان مثال در سرعت زیاد میل بادامک تنفس به اندازه ۳۰ درجه چرخانده میشود تا سوپاپ هوا زودتر بازشود. این حرکت با استفاده از عملگر هیدرولیکی اعمال شده و مقدار جابجایی موردنیاز توسط سیستم کنترل الکترونیک موتور مراقبت و تنظیم میشود.
CVVT چیست؟
توجه داشته باشید که سازوکار تغییر زاویه بادامک نمیتواند زاویه بازبودن سوپاپ را تغییر دهد و فقط دیر یا زود باز شدن سوپاپ تنفس را تغییر میدهد. در نتیجه اگر سوپاپ هوا زود باز شود، زود هم بسته میشود و اگر دیر باز شود، دیرهم بسته میشود. همچنین نمیتواند کورس بازشدن سوپاپ را نیز تغییر دهد. با این وجود سادهترین، و ارزانترین شکل سازوکار زمانبندی متغیر سوپاپ محسوب میشود. زیرا برخلاف سایر سازوکارها که برای هر سیلندر یک عملگر مستقل نیاز دارد، این سازوکار برای هر میل بادامک تنها به یک عملگر هیدرولیکی نیاز دارد.
بدون استفاده از فنآوری زمانبندی متغیر سوپاپها، مهندسین مجبورند زمانبندی میانهای را برای موتور انتخاب کنند. برای مثال در یک خودروی باری ممکن است زاویه همپوشانی کمی درنظر گرفته شود زیرا عموما آنرا با سرعت کم میرانند. برعکس یک خودروی مسابقهای نیازمند زاویه همپوشانی زیاد است زیرا باید در حداکثر سرعت، حداکثر قدرت را داشته باشد.
یک خودروی معمولی از زاویه همپوشانی متوسط برخوردار است زیرا چه در سرعت کم و چه در سرعت زیاد باید کارکرد مناسبی داشته باشد و نمیتوان در این خودروها یک ناحیه را قربانی ناحیه دیگر کرد درصورتیکه در خودروی مسابقه یا خودروی باری میتوان ناحیهای از عملکرد را که کمتر مورد توجه میباشد را قربانی ناحیه دیگر نمود. با استفاده از زمانبندی متغیر سوپاپ، قدرت و گشتاور میتواند در ناحیه وسیعی از سرعت بهینه شود. بدون آنکه اثر منفی برروی سایر کمیتها دیده شود. نتایج اصلی حاصل از بکارگیری VVT به شرح زیر است:
* افزایش توان بیشینه در سرعت دورانی بیشتر. به عنوان مثال توان خروجی یک نمونه موتور نیسان مجهز به VVT در حدود ۲۵درصد از موتور بدون VVT بیشتر است. ( Nissan Neo VVL 2-Lit )
* افزایش گشتاور بیشینه در سرعت دورانی کمتر که بهبود چابکی ( Drivability ) و افزایش شتاب خودرو را بدنبال دارد. برای مثال در یک نمونه خودروی فیات ۹۰ درصد از گشتاور بیشینه در سرعت دورانی بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه بدست میآید که حاکی از ثابت بودن تقریبی منحنی گشتاور در ناحیه نسبتا وسیعی از سرعت دورانی است.
* در برخی طراحیها، کورس بازشدن سوپاپ نیز میتواند متناسب با سرعت موتور تغییر کند. در سرعت دورانی زیاد، کورس زیادتر سوپاپ جریان تخلیه و تنفس را تسریع کرده، و تنفس و تخلیه بهتر میشود. البته در سرعت دورانی کم کورس زیاد سوپاپ تنفس اثر منفی برکیفیت مخلوط سوخت و هوا داشته و اختلاط آنها را با اشکال مواجه میکند، در نتیجه موجب بروز بدسوزی و کاهش کارآیی و توان میشود. بنابراین کورس جابجایی سوپاپ باید متناسب با سرعت موتور متغیر باشد. .
* از طرفی همانطوریکه می دانید آلودگی که از موتور خارج میشود ناشی از احتراق ناقص سوخت است. به عبارت دیگر اگر سوخت فرصت کافی برای محترق شدن را بدست نیاورد بصورت نسوخته و ناقص مانند: Co و HC از موتور خارج می شود. در موتوری که سرعت احتراق در آن زیاد باشد، احتراق آن کاملتر بوده و آلودگی کمتری را نیز تولید خواهد کرد.
کارستان
آیا در راناپلاس از سیستم cvvtاستفاده میشه یا فقط در رانا۶ دنده سقف شیشه ای ممنون؟
موتور dvvt چری تیگو ۵ ساخت کدوم کشور است