طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به روش گیلانی

0

ماهی سفید یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های شمال کشور است که طعم بسیار لذیذی دارد. برای طبخ این ماهی خوشمزه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی تنها با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، ماهی سفید را روغن سرخ می‌کنند و برخی دیگر به صورت شکم پر و با مخلفات و رب انار و سبزی این ماهی را درست می‌کنند. اما ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین روش طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به روش گیلانی در فر و یا ماهیتابه و تمام فوت و فن‌های پخت و مزه‌دار کردن آن به عنوان یک گزینه غذای خانوادگی شب عید نوروز و چهارشنبه سوری و سایر مراسم خانوادگی ایرانی آشنا کنیم.

مواد لازم

ماهی سفید درسته: ۱ عدد

گردو: ۲۰۰ گرم

رب انار ملس: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

سبزیجات معطر (گشنیز، نعناع، چوچاق): ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۱ عدد

نمک، فلفل سیاه: به مقدار لازم

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

سیر: ۵ حبه

گلپر: به مقدار لازم

لیمو ترش تازه: ۱ عدد

طرز تهیه

آشپزی بدون فر آشپزی خانگی آموزش آشپزی آموزشگاه آشپزی طرز تهیه ماهی شکم پر طرز تهیه ماهی کبابی شمالی کتاب آشپزی

در اولین مرحله از طرز تهیه ماهی سفید شکم پر به روش گیلانی در فر یا ماهیتابه باید ماهی را خوب بشویید و تمیز کنید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، آب لیمو ترش تازه به ماهی بزنید تا مزه‌دار شود و برای نیم ساعت آن را به حال خود رها کنید. حال پیاز را رنده کنید و مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به آن اضافه کنید. برای چند دقیقه پیاز را تفت دهید تا طلایی شود. سپس سبزیجات را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا کمی سرخ شوند. سیر‌ها را با رنده ریز کنید و به سبزی و پیاز اضافه کنید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید و بعد از اینکه مواد را کمی تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید.

در مرحله دوم طرز تهیه ماهی سفید باید گردو‌ها را داخل غذاساز یا میکسر بریزید و کاملاً خرد کنید. سپس گردوی خرد شده را به مخلوط سبزی و پیاز اضافه کنید. نصف لیوان رب انار ملس را به این ترکیب اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. مقدار کمی گلپر به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. مواد را کمی بچشید. اگر دوست دارید مواد داخل شکم ماهی شما ترش‌تر باشد، می‌توانید مقدار رب را دو برابر کنید.

در این مرحله از طرز تهیه ماهی سفید موادی را که برای داخل شکم ماهی تهیه کرده‌اید را داخل ماهی جای دهید. برای بسته شدن شکم ماهی می‌توانید به کمک نخ و سوزن تمیز و استریل شده شکم ماهی را بدوزید و یا از چند خلال دندان استفاده کنید. حال برای درست کردن این ماهی دو راه پیش رو دارید؛ می‌توانید ماهی را در ماهیتابه و داخل روغن سرخ کنید و یا آن را در فر قرار دهید تا پخته شود. معمولاً ماهی سفید به هر دو روش بسیار لذیذ و خوشمزه می‌شود.

برای سرخ کردن ماهی شکم پر می‌توانید در یک ماهیتابه بزرگ و مناسب به اندازه یک لیوان فرانسوی دسته‌دار روغن بریزید و اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود. سپس ماهی را به آرامی داخل روغن قرار دهید. شعله گاز نباید خیلی کم و یا بیش از اندازه زیاد باشد. شعله را روی حرارت متوسط رو به زیاد تنظیم کنید. زمانی که یک سمت ماهی کاملاً طلایی شد، آن را با کمک دو کفگیر به آرامی برگردانید تا طرف دیگر ماهی هم سرخ شود.

اگر دوست دارید ماهی شکم پر شما با روغن کمتر و در فر آماده شود، ابتدا باید فر را روشن کنید تا برای ۱۵ دقیقه خوب گرم شود. سپس یک ظرف مناسب فر انتخاب کنید و سطح آن را به خوبی با چند قاشق روغن چرب کنید. ماهی را داخل ظرف قرار دهید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. برای حدود ۴۵ دقیقه ماهی را در فر قرار دهید تا کاملاً پخته و برشته شود. در نهایت این ماهی را با برش‌های لیمو و سبزی تازه تزئین کنید و همراه با برنج شمالی و زیتون پرورده نوش جان کنید و لذت ببرید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ماهی سفید شکم پر

*سرخ کردن مواد داخل شکم ماهی و سبزی‌ها موجب خوش طعم‌تر شدن ماهی شکم پر شما می‌شود.

*برای اینکه ماهی شکم پر شما معطر و خوشمزه شود، می‌توانید زمانی که ماهی را در فر قرار می‌دهید، داخل سینی ماهی، هویج، کرفس، پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ای بگذارید.

*برای این که روی ماهی شکم پر شما هم مثل زیر آن برشته شود، بهتر است بعد از پخت زیر ماهی شعله روش فر را روشن کنید.

*برای اینکه پوست ماهی داخل فر نسوزد، می‌توانید زیر ظرف را با پیاز پر کنید و ماهی را روی پیاز‌ها قرار دهید و مقداری آب به ظرف ماهی اضافه کنید.

*برای اینکه ماهی شکم پر شما در فر رنگ طلایی و زیبایی بگیرد، بهتر است در حین پخت چند بار از ترکیب روغن با کمی زردچوبه روی آن استفاده کنید.

*این طرز تهیه ماهی شکم پر برای انواع ماهی شمالی و جنوبی توصیه می‌شود. ماهی سفید شمالی و ماهی شوریده جنوبی از جمله بهترین نوع ماهی برای طرز تهیه ماهی شکم پر محسوب می‌شوند. جنوبی‌ها از ماهی صبور با حشو برای طرز تهیه این سبک ماهی هم استفاده می‌کنند.

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه ماهی شکم پر با ماهی قزل آلا را هم مطالعه کنید.

*از ماهی سفید برای طرز تهیه سبزی پلو ماهی شب عید یا به صورت ماهی کبابی هم می‌توانید استفاده کنید.

منبع: مجله کوروش

. نکات آشپزی جدید خوب مواد لازم ژله هندوانه فوت و فن آشپزی طرز تهیه ژله هندوانه طرز تهیه ژله ساده و شیک ژله هندوانه ای راحت دسر شب یلدا دسر ساده و سریع دسر خوشمزه و خوشگل خلاقیت آشپزی تزیین دسر بهترین کتاب آشپزی بهترین سایت آشپزی انواع دسر آموزشگاه آشپزی آموزش انواع دسر آموزش آشپزی آشپزی مدرن آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی خانگی آشپزی بدون فر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.