طرز تهیه غذای خوشمزه و سنتی ایرانی ساطری پلو

0

ساطری پلو یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت انرا متعلق به استان خراسان می دانند ، این غذای خوشمزه با کوفته قلقلی تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۳ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
هویج ۴ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
کشمش پلویی ۳ قاشق غذاخوری
جعفری ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت ساطری پلو

آموزش آشپزی طرز تهیه ساطری پلو مواد لازم ساطری پلو آموزش غذای خوشمزه غذای سنتی ایرانی آموزش غذای محلی آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آشپزی ساده سریع آموزشگاه آشپزی کتاب آشپزی نکات آشپزی جدید

مرحله اول

ابتدا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و رنده ریز می کنیم و آب را کاملا می گیریم و دور می ریزیم و پیاز را داخل کاسه ای می ریزیم و گوشت چرخ کرده را به آن می افزاییم(می توانید از گوشت مرغ یا کوشت خورشتی نیز استفاده کنید)

مرحله دوم

سپس مقداری زردچوبه،فلفل،نمک روی گوشت می پاشیم و خوب مخلوط می کنیم و ورز می دهیم و جعفری خرد شده را نیز اضافه می کنیم و مجددا ورز می دهیم و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا به مدت ۱ ساعت گوشت استراحت کند.

مرحله سوم

کشمش ها را نیز در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب گرم می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۱ ساعت نرم شوند. پس از گذشت ۱ساعت کاسه محتوی گوشت را از یخچال بیرون می آوریم و در اندازه یک گردو کوچک از گوشت بر می داریم و با کف دو دست به آن حالت می دهیم تا شبیه دایره شود.

مرحله چهارم

همگی گوشت را به همین شکل آماده می کنیم و در سینی قرار می دهیم.تابه را روی حرارت می گذاریم و داخل آن روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود و گوشت های قلقلی شده را داخل تابه می چینیم و اجازه می دهیم تا رنگ آن ها تغییر کند.

مرحله پنجم

بعد آرام با قاشق قلقلی ها را در تابه جابه جا می کنیم تا همه نقاط آن ها سرخ شود.بعد از سرخ شدن گوشت ها تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. سپس در قابلمه ای تا نصف آن آب می ریزیم و کمی نمک اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.در این زمان هویج ها را می شوییم و پوست می گیریم و با چاقو به صورت خلالی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و هویج ها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم.

مرحله هفتم

سپس کمی نمک و ۱/۵قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شوند و از روی حرارت تابه را بر می داریم.آنوقت برنج را می شوییم و زمانیکه آب در حال جوشیدن بود آب برنج را خالی می کنیم و داخل قابلمه آب در حال جوش می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۶ الی ۷ دقیقه برنج در آب بجوشد.

آموزش آشپزی طرز تهیه ساطری پلو مواد لازم ساطری پلو آموزش غذای خوشمزه غذای سنتی ایرانی آموزش غذای محلی آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آشپزی ساده سریع آموزشگاه آشپزی کتاب آشپزی نکات آشپزی جدید

مرحله هشتم

بعد یک دانه از برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم و کنار می گذاریم. کشمش ها را در آبکش می ریزیم و می شوییم و در تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله نهم

در ادامه کشمش ها را همراه با باقی زعفران داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم و زود از روی حرارت بر می داریم تا کشمش ها پف نکنند.در قابلمه ای که برای تهیه ساطری پلو تدارک دیده ایم روغن می ریزیم و اگر تمایل دارید ته دیگ نان یا سیب زمینی های ورقه ای کف تابه می چینیم.

مرحله دهم

اول یک کفگیر از برنج کف قابلمه می ریزیم و روی برنج را با قاشق کمی صاف می کنیم سپس کمی کشمش و گوشت های سرخ شده و هویج تفت داده می ریزیم و مجددا لایه بعد برنج می ریزیم و مجددا از مواد می ریزیم.

مرحله یازدهم

این کار را ادامه می دهیم تا مواد و برنج تمام شود و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا به مدت تقریبا ۵ دقیقه بخار در قابلمه بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا به مرور زمان دم بکشد.

مرحله دوازدهم

در آخر ساطری پلو پخته شده را در قابلمه آرام با کفگیر زیر و رو می کنیم تا مواد با پلو کاملا مخلوط شوند و در دیس می کشیم و با گوشت قلقلی روی آن را تزئین می کنیم و همراه با ساطری پلو سالاد شیرازی نیز نوش جان کنید.

نکات پخت ساطری پلو

ساطری پلو با مرغ

در صورتی که دوست دارید این غذای خوشمزه و زیبا را با گوشت مرغ درست کنید کافیت گوشت چرخ کرده را از مواد لازم حذف کنید و به جای ان از گوشت سینه مرغ استفاده کنید. گوشت مرغ را چرخ کنید و مانند گوشت چرخ کرده برای تهیه کوفته های قلقلی استفاده کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.