معرفی مهم ترین خودروهای کانسپ ایرانی (بخش اول)

0

کانسپت‌ها یا خودروهای مفهومی به عنوان یک اثر هنری-مهندسی برای جلب توجه علاقمندان، در دهه سی میلادی با ایده‌های ناب هارلی ارل برای جنرال‌موتورز متولد شد. با این حال دقیقاً مشخص نیست یک خودروی کانسپت در ایران اولین بار کی زاده شد. بسیاری داوید اوشانا، معمار و هنرمند آشوری را اولین شخصی می‌دانند که با ساخت سه خودروی دست‌ساز برپایه ایده‌های نابش، خودروی کانسپت را در ایران به وجود آورد. در هر صورت خودروسازان ایرانی تا میانه دهه هفتاد صبر کردند تا دوباره در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو، کانسپت‌های جدیدشان را به نمایش بگذارند. برخی از این محصولات قرار بود تولید شوند و برخی نیز فقط برای نشان دادن توانمندی‌های خودروساز عرضه شدند. «باما» باشید تا برخی از مهم‌ترین کانسپت‌های ایران بعد از انقلاب اسلامی را بشناسیم. در آینده و در مطلبی جداگانه به خودروهای مفهومی و دست ساز قبل از انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

IAD Interstate

بسیاری از ما سیناد را به خاطر داریم؛ محصول کیش خودرو، اولین خودروی فایبرگلاس ایران و از همه مهم‌تر بهرمند از متعلقات فنی رنو. با این حال منشا ظاهر جالب سیناد برای بسیاری مشخص نیست. سیناد در حقیقت اولین بار توسط استودیوی IAD بریتانیا در سال ۱۹۸۸ رونمایی شد. طرح سیناد نمونه ساده شده همین خودرو است.

۱۳۷۸

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

جیپ منتا

منتا یک انقلاب برای پارس خودرو بود. این شرکت باسابقه برای ساخت جیپی جدید، پلتفرم قدیمی خود را به‌روزرسانی و از متعلقات فنی میتسوبیشی استفاده کرد. اما نکته اصلی، طراحی منتا بود که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران رونمایی شد. شرکت بریتانیایی تکنوکرافت بیشتر کارهای مهندسی و طراحی آن را انجام داده بود. جیپ منتا هرگز تولید نشد.

۱۳۷۸

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

سپند کار

پارس خودرو در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران دو نمونه جالب سپند کار و سپند جوانان را معرفی کرد. اولی یک ون براساس پلتفرم سپند (رنو ۵) بود که شیشه عقب نداشت و صندلی‌های عقب آن نیز کلاً حذف شده بود. دومی اما نمونه اسپرت با همان مشخصات فنی بود که در تیراژ کمی تولید شد.

۱۳۷۹

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

جیپ چابک

پارس خودرو تا اوایل دهه هشتاد شمسی حداقل یک مدل جیپ به بازار عرضه می‌کرد. پلتفرم تمامی این جیپ‌ها اما همان شهباز قدیمی (CJ-5) بود. برای یک به روز رسانی اساسی، پارس خودرو مدل چابک را در اواخر دهه هفتاد معرفی کرد که از متعلقات فنی پاترول بهره می‌برد و ظاهر به روزتری داشت. چابک هرگز تولید نشد.

۱۳۸۰

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

آنا

آنا قرار بود اولین رودستر ایرانی باشد. شرکت رنوس خودرو قرار بود در اوایل دهه هشتاد شمسی این خودرو را در دو مدل عرضه کند. آنا در حقیقت نمونه مونتاژ شده یک خودروی کیت بریتانیایی، یعنی Quantum H4 بود. در هر صورت رنوس خودرو هرگز نتوانست مجوز ساخت این خودرو را از نهادهای مربوطه اخذ کند.

۱۳۸۰

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

پاژن جدید

پاژن جدید قرار بود تا یک خودروی جدید و کاملاً متفاوت با ظاهر لندرور گونه همیشگی پاژن باشد. ظاهر جدید در حقیقت الهام گرفته از امثال میتسوبیشی پاژرو و سانگ‌یانگ کورادنو بود. در هر صورت پاژن جدید هرگز از قالب پیش‌نمونه بیرون نیامد و مرتب خودرو همان ظاهر لندرور گونه پاژن را حفظ کرد.

۱۳۸۱

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

سیناد کوپه

پس از موفقیت نسبی سیناد بود که قرار شد کیش خودرو نمونه کوپه این خودرو را بسازد. تعدادی پیش نمونه از این خودرو ساخته شد که حتی با پلاک موقت به معابر شهری نیز آمدند. سیناد کوپه قرار بود با امکاناتی مثل سانروف، پخش CDدار، رینگ‌های آلومینیومی و صندلی‌های چرمی، یکی از محصولات جذاب ایرانی باشد.

۱۳۸۱

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

سیناد آکسیوم

تنها یک بار نسخه پیش‌نمونه از این مدل کشیده و ۴ در سیناد در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران به نمایش درآمد. کیش خودرو قصد داشت آکسیوم را به عنوان نمونه لوکس و خاصی از سیناد راهی خط تولید کند.

۱۳۸۱

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

سیناد ویک

ویک قرار بود اولین مینی ون-MPV ایرانی باشد. ویک براساس پلتفرم تغییر یافته رنو سنیک ساخته و پرداخته شده بود. مشکلات مالی و اتفاقاتی که در کیش خودرو رخ داد، سبب شد تا ویک هم مثل باقی پروژه‌های بلند پروازانه این شرکت شکست بخورد و راهی خط تولید نشود.

۱۳۸۱

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

سیناد پیکاپ

سنت پیکاپ‌سازی برپایه محصولات خانوادگی در بین خودروسازان ایرانی مرسوم است و در رسانه‌ها و محافل مختلف ایران نیز معمولاً دستمایه طنز شده! کیش خودرو نیز شانس خود را امتحان کرد و نمونه وانت سیناد را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران به نمایش گذاشت.

۱۳۸۱

 قیمت سمند پردیس  قیمت سمند ساحل  قیمت سمند سورن  جالب و خواندنی  تاریخچه بنز در ایران  تاریخچه ایران خودرو  تاریخچه پژو در ایران  تاریخچه پراید  تاریخچه رنو درایران  تاریخچه شرکت های ایرانی  مجله خودرو  دنیای خودرو  دانستنی های جالب خودرو

پیکا

از همان دهه هفتاد که ایده ساخت خودروی ملی در ایران به جریان افتاد، پیش‌نمونه‌های متعددی ساخته شدند. اولین پیش‌نمونه، به تولید سمند انجامید. پیش‌نمونه دوم اما قرار بود تا با نام پیکا، یک خودروی شهری کوچک و برادر سمند باشد. پیکای ارزان‌قیمت چند بار به صورت پیش‌نمونه به نمایش درآمد. در هر صورت پیکا در میانه راه کنار گذاشته شد و پروژه رانا جایش را گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.