تنظیم نور چراغهای خودرو
مقدمه
فهرست مطالب
تحقیقات انجام شده در خصوص تصادفات نشان می دهد که اغلب تصادفات سنگین شب هنگام رخ می دهد. اگر چه میانگین حجم ترافیک در ساعات تاریکی شب تا ۸۰% کاهش پیدامی کند ولی یک چهارم تصادفات جاده ای سخت در طول شب روی می دهد.بر اساس آمار منتشره دولت فدرا ل آلمان در سال ۲۰۰۱ در آن کشور مجموعا ۱۵۱۶ نفر در جاده های بیرون شهری جان سپرده اند که ۳۶۰ نفر آنها در جاده ها ودر ساعات شب و تاریکی بوده است.
بر اساس این آمار بیشترین و اصلی ترین عوامل در بروز تصادفات جاده ای در حین شب ناشی از، سرعت زیاد، عدم تشخیص صحیح مسیر حرکت ، انجام مانورهای خطرناک و بعضا صرف مشروبات الکلی بوده است . بهمین دلیل مهندسین آلمانی سعی کرده اند که در زمینه روشنایی اصلاحاتی را به انجام رسانند.
در بسیاری از موارد رانندگان قادر به دیدن دایره پیچها در تاریکی نبوده تا بتوانند سرعت خود را متنا سب با آن تنظیم کنند در حدود۵۴% اتومبیلها یی که تصادف کرده اند ا ز پیچ خارج شده و بیش از یک چهارم (۲۶% ) آنها با اتومبیل های روبروی تصادف کرده اند بخاطر اهمیت این موضوع مهندسین به بررسی یک سیستم نوردهی نوین پرداختند که طی آن چراغهای معمولی انواع خودروها در واکنش به اطلاعات دریافتی از حسگرها یی که وظیفه کنترل حرکت و ترافیک را دارند بطور خودکار فعال شده و اعمال ذیل را انجام دهند :
n ۱)روشنایی در شهر و خیابانهای شهری
n ۲)روشنایی در عبور از پیچها
n ۳)روشنایی در اتوبان
n ۴) روشنایی در هوای بد ونامناسب
نخستین چراغها
نخستین چراغهای (بزرگ جلو) مورد استفاده در اتومبیلهای اولیه شباهت به چراغهای درشکه های اسبی داشتند و اتومبیل های دایملر سال ۱۸۸۶ مجهز به چراغهایی بودند که در آنها شمع روشن می شد.
به غیراز چراغهای شمعی امکان استفاده از لامپهای پارافین یا اکسی استیلن نیز برای روشنایی شب در خودروها وجود داشت . استفاده از لامپهای پارافین و استیلن به عنوان تامین کنندگان روشنایی انواع اتومبیل تا بعد از جنگ جهانی اول ادامه یافت و از دهه ۱۹۲۰ به بعد بود که نیروی برق یک دگر گونی عظیم نه تنها در طراحی چراغهای اتومبیل بوجود آورد بلکه تمام صنعت تولید خودرونیز، از آن متا ثر شد.می توان گفت لامپهای تنگستنی اولین لامپهای برقی مورد استفاده در خودرو هستند .لامپ های تنگستنی چراغ خودروها را می توان به دو دسته تنگستنی معمولی و تنگستنی گازی (هالوژن ) تقسیم کرد.
سیستم محدود کننده جریان :
سیستم محدود کننده ابتدا شدت جریان و سپس ولتاژ را(که حدود۲۸ کیلو ولت می شودتا بین الکترودها جرقه بزند )محدودمی کند. با کنترل توان مصرفی نورلامپ به سرعت افزایش می یابد، ضمن اینکه بامحدود شدن جریان و ولتاژعمرلامپ کاهش نمی یابد. واحد محدود کننده جریان مدارهای پارازیت گیر وایمنی هم دارد. به طور مثال در هنگام بد عمل کردن لامپ، ولتاژ بالا را قطع میکند یا امکان عیب یابی خودکار سیستم با کمک واحد کنترل الکتریکی صورت می گیرد.
چراغ سمت راست دارای سیستم محدود کننده میباشد
گاز نورده XENON
نوآوری گاز نورده XENON که از سال ۱۹۹۵ در انواع مرسدس کلاس E مورد استفاده قرار گرفته دارای مزایای بیشماری میباشد که مهمتر از همه آنها مصرف برق بسیار کم آنها معادل ۳۵ وات است. لامپ زنون از نظر میزان نوردهی دوبرابر توان نوردهی بیشتر نسبت به لامپهای هالوژن معمولی ۵۵ وات دارد.
گاز زنون که یک عنصر شیمیایی به بصورت گاز سنگین بوده و بصورت ذرات ریز در هوا معلق است بهمراه ذراتی از نمکهای فلزی متفاوت در داخل یک بدنه ی شیشه کوارتز میتوانند تبدیل به یک منبع نوری مناسب شوند.
حباب لامپ زنون حاوی مخلوطی از جیوه، نمک های فلزات مختلف و گاز زنون تحت فشار است. وقتی راننده کلید چراغ را می زند، زنون بلافاصله درخشان می شود و جیوه و نمک های فلزات را تبخیر می کند. بازده درخششی بالاازمخلوط بخار فلزات ناشی می شود.بیشترنوررا جیوه تولید می کند و نمک های فلزی بر طیف نور نوراثر می گذارند. تابش زیاد نور فرابنفش از لامپهای تخلیه گازی ، استفاده از فیلترهای مخصوص را به دلائل ایمنی ایجاب می کند.
برای راه اندازی لامپ تخلیه گازی (زنون)چهار مرحله زیر به ترتیب انجام میشود:
-
۱. جرقه زنی: یک انفجار الکتریکی در داخل این لامپ یک جریان۲۸۰۰۰ ولتی را بوجود آورده و یک قوس پلاسمایی بین الکترودهای لامپ ایجاد کند که در ولتاز ۸۵ ولت پایدار میماند. این قوس پلاسمایی جانشین فیلامنت مارپیچی در لامپهای قبلی میباشد.
-
نور افشانی فوری: جریانی که ازمسیر لامپ می گذرد گاز زنون را تحریک می کند و زنون نور گسیل می دهد که در حدود ۲۰% مقدار آن در حالت کار پیوسته است.
-
افزایش توان مصرفی: در این مرحله لامپ با توان بیشتری به کار می افتد ، دمای آن به سرعت بالا می رود جیوه و نمک های فلزی نورتبخیر میشوند. باافزایش شاردرخششی فشار در لامپ افزایش می یابد و رنگ آن از آبی به سفید می گراید.