کم مصرف ترین پیشرانه های ایرانی کدامند؟

0

چنانچه می‌خواهید کم مصرف ترین خودروهای ایرانی را بشناسید و همچنین با پیشرانه‌ های کم مصرف تولید داخل آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

با افزایش قیمت بنزین در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم به سمت خرید خودروهای گازسوز یا دوگانه سوز تمایل پیدا کردند. اما عده‌ای دیگر نیز اعتقادی به پیشرانه‌های گازسوز ندارند و ترجیح می‌دهند از یک خودروی بنزینی کم مصرف‌تر استفاده کنند. به همین دلیل تقاضا برای کم مصرف ترین خودروهای ایرانی افزایش پیدا کرده و بازار چنین اتومبیل‌هایی پررونق‌تر از گذشته شده است.

برای اینکه بدانیم کم مصرف ترین خودروهای داخلی کدام‌ها هستند، بهتر است به چند نکته در همین زمینه توجه داشته باشیم. اول اینکه برای تعیین مصرف سوخت یک خودرو، از «مصرف ترکیبی» استفاده می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی، در واقع میانگینی از مصرف خودرو در جاده‌های ببرون‌شهری و ترافیک درون‌شهری است. بنابراین در ادامه این مقاله، هر جا از مصرف سوخت صحبت کردیم، بدانید که به مصرف ترکیبی اشاره می‌کنیم. نکته بعدی که باید مدنظر قرار گیرد، شناخت پیشرانه‌ خودروهای داخلی است. در ادامه ضمن اینکه خودروهای کم مصرف ایرانی را به شما معرفی می‌‌کنیم، با تعدادی از کم مصرف ترین موتورهای تولید داخل نیز آشنا می‌شویم. با «پرشین خودرو» همراه باشید.

megamoto

کم مصرف ترین پیشرانه های ایرانی کدام‌ها هستند؟موتور یا پیشرانه، همان قلب تپنده خودرو است. سوخت یا بنزین هم مانند خون در قلب خودرو جریان پیدا می‌کند. برخی پیشرانه‌ها قدرتمندتر هستند و نیروی بیشتری را تولید می‌کنند. اما در این مقاله، مهمترین ویژگی یک پیشرانه که به آن اشاره می‌‌کنیم، مصرف سوخت است. پیشرانه‌های تولید داخل که بر روی خودروهای ایرانی سوار می‌شوند، معمولا در مقایسه با نمونه‌های روز دنیا، مصرف سوخت بهینه‌ای ندارند؛ یعنی اگر نسبت حجم و قدرت آنها را به میزان سوخت مصرفی‌شان در نظر بگیریم، نمره چندان بالایی کسب نمی‌کنند. اما همین موتورهای نه‌ چندان قدرتمند، مصرف پایین‌تری نسبت به برخی از نمونه‌های خارجی دارند.

در زیر با مهمترین پیشرانه‌های تولید داخل آشنا می‌شویم و می‌گوییم که از نظر قدرت و همچنین مصرف سوخت در چه جایگاهی قرار می‌گیرند:

موتور K4M (تندر ۹۰)

می‌توان گفت که K4M باکیفیت‌ترین پیشرانه‌ای است که در خودروهای تولید داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل محبوبیت خودروهای برند رنو در بازار ایران نیز همین موتور بود. از موتور K4M در خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو استفاده شده، اما به دلیل تحریم‌ها، در حال حاضر تولید آن با مشکلات فراوانی مواجه است. این موتور چهار سیلندر، حجمی ۱٫۶ لیتری دارد و می‌تواند تا ۱۰۵ اسب بخار نیرو تولید کند. مصرف ترکیبی پیشرانه K4M حدود ۶٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور TU5 (پژو ۲۰۶ تیپ ۵)

پژو ۲۰۶ یکی از کم مصرف ترین خودروهای موجود در ایران است که در ادامه هم به‌ طور کامل آن را معرفی می‌کنیم. اما در تیپ ۵ این خودروی محبوب، از موتور TU5 استفاده شده که از نوع چهار سیلندر و حجم ۱٫۶ لیتری است. موتور TU5 هم می‌تواند تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند، اما مصرف سوخت آن کمی پایین‌تر از موتور K4M و معادل ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور عملکرد کم‌صدا و نرمی دارد و به دلیل استهلاک پایین، یکی از اقتصادی‌ترین پیشرانه‌های داخلی به‌شمار می‌رود.

موتور TU3 (پژو ۲۰۶ تیپ ۲)

این پیشرانه با حجمی معادل ۱٫۳ لیتر، داخل بدنه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قرار گرفته است. این موتور در حال حاضر قدیمی شده و به نوعی از رده خارج محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر هم از قطعات کم کیفیتی گویا برای ساخت آن استفاده شده و همین موضوع، مشکلات زیادی را برای صاحبان ۲۰۶ تیپ ۲ رقم زده است. این موتور چهار سیلندر تا ۷۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مصرف سوخت آن حدود هفت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور EF7 (سمند ال ایکس)

یکی دیگر از بهترین موتورهایی که در خودروهای تولید داخل از آن استفاده شده، موتور EF7 است که از آن به عنوان موتور ملی هم یاد می‌شود. این پیشرانه که با همکاری یک شرکت آلمانی طراحی و تولید شده، دارای چهار سیلندر بوده و حجمی برابر با ۱٫۷ لیتر دارد. ایران‌خودرو در اتومبیل‌هایی چون سمند ال ایکس، دنا و دنا پلاس از همین پیشرانه استفاده کرده است. حداکثر توان این موتور به ۱۱۳ اسب بخار می‌رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن تقریبا ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این میزان مصرف، با توجه به قدرت بالای پیشرانه EF7 توجیه‌ منطقی دارد.

موتور XU7 (سمند، پژو ۴۰۵)

موتور XU7 با توجه به اینکه حجم ۱٫۸ لیتری دارد، اما بازده و کارایی متناسب با این حجم را ارائه نمی‌دهد. در واقع می‌توانیم بگوییم که عمر XU7 هم به پایان رسیده و یک پیشرانه خارج از رده محسوب می‌شود. خودروهایی که از این موتور استفاده می‌کنند، در داخل شهر تا ۱۴ لیتر هم بنزین می‌سوزانند. اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود هشت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

موتور M15 (تیبا)

موتور تیبا دارای حجمی معادل ۱٫۵ لیتر است و در مقایسه با پراید، می‌توان آن را یک خودروی قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر نامید. این موتور می‌تواند تا ۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند و مصرف سوخت آن هم حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. از موتور M15 علاوه بر تیبا، در خودروهای دیگر سایپا مانند ساینا و کوییک هم استفاده می‌شود.

موتور M13 (پراید)

خودروی پراید دارای یک موتور ۱٫۳ لیتری است که می‌تواند تا ۷۱ اسب بخار قدرت تولید کند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که پراید کم مصرف ترین خودروی سایپا است، اما وقتی نسبت قدرت موتور و مصرف سوخت را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که این اتومبیل چندان هم کم مصرف نیست. موتور M13 که داخل بدنه این خودرو قرار گرفته، در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌ صورت ترکیبی چیزی در حدود ۶٫۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.