گزارش تصویری نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰

0

در روزهایی که خودروسازان دولتی مشغول پلاس‌سازی محصولات‌شان هستند و خودروسازان خصوصی نیز به سراغ شرکت‌های کوچک و بزرگ چینی رفته‌اند، برپایی یک نمایشگاه خودرویی، می‌تواند خبر بسیار خوبی برای ماشین‌بازها باشد.
حاشیه‌های نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰

اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی تقویت، تزیین خودرو و قطعات وابسته، معروف به نمایشگاه تیونکس (TUNEX)، در تاریخ ششم الی نهم خردادماه ۱۴۰۰ و در سالن شماره ۷ در محل دائمی نمایشگاه بین‌‌المللی تهران، برپا شد. با اینکه نمایشگاه تیونکس، فرصت بسیار خوبی برای بازاریابی شرکت‌ها و همچنین فرصتی برای معرفی و فروش محصولات‌شان محسوب می‌شود، اما در کنار این خوبی‌ها، چندین نکته منفی هم داشت.

تصاویر نمایشگاه خودرو تهران نمایشگاه خودرو نمایشگاه خودرو آفرود اخبار خودرو اخبار خودروسازان اخبار بازار خودرو مجله ماشین دنیای خودرو

نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰، اولین دوره خود را تجربه می‌کرد و به همین دلیل نیز متاسفانه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی کشورمان و حتی واردکنندگان مشهور و قدیمی کشورمان، در آن حضور نداشتند و این، اولین نکته منفی نمایشگاه امسال بود. وقتی شرکت‌های معروف، در نمایشگاه حاضر نمی‌شوند، دیگر برای بازدیدکنندگانش، چه شوق و شوری باقی می‌ماند؟!

از میان خودروسازان ایرانی، به جز شرکت آمیکو، هیچکدام از خودروسازان خصوصی کشورمان، نقش پررنگی در تیونکس ۱۴۰۰ نداشتند. البته نه فقط خصوصی‌ها بلکه دومین شرکت بزرگ خودروسازی ایران هم در نمایشگاه امسال، حضور موثری نداشت. اما همین موضوع باعث شد تا ایران خودرو، بیشترین بهره را از تیونکس ۱۴۰۰ ببرد.

دومین نکته منفی نمایشگاه امسال، رفتار عجیب برگزارکننده آن بود. آنطور که غرفه‌داران می‌گویند، در لحظات پایانی آماده‌سازی نمایشگاه، از آنها خواسته شده بود که اگر می‌خواهند لوگوی برندهای خارجی یا نام و نشان سایر شرکت‌های خودروسازی جهان را نمایش دهند، باید هزینه غرفه‌ها را بصورت ارزی پرداخت کنند. نکته تاسف‌انگیز دیگر اینکه چنین قانونی، در متن قراردادهای غرفه‌داران نبود و لحظه آخر آنرا به غرفه‌داران اعلام کرده بودند.

به همین دلیل نیز اکثر غرفه‌داران مجبور شدند تا لوگوهای خارجی را با نوار چسب مشکی، بپوشانند تا به این ترتیب، هزینه‌ها را «ریالی» حساب و کتاب کنند. واقعا باورتان می‌شود این اتفاق، در یک نمایشگاه به اصطلاح «بین‌المللی» رخ داده باشد؟!

مخفی سازی لوگوی خودرو با برچسب

پوشاندن لوگوی خارجی‌ها برای برگزارکنندگان نمایشگاه امسال، ظاهرا آنقدر جدی و حیاتی بود که حتی کلمه MITSUBISHI روی درب‌های آمیکو آسنا را هم با برچسب، پوشانده بودند. نه تنها خودروهای جدید، بلکه خودروهای کلاسیک نیز از این تصمیم عجیب و غریب، در امان نبودند.

محصولات ایران خودرو در تیونکس ۱۴۰۰

شرکت ایران خودرو با زیرمجموعه سفارشی‌ساز خود، یعنی شرکت آپکو (OPCO) به نمایشگاه امسال آمد و توانست از کم‌کاری سایر شرکت‌ها به نفع خودش استفاده کند. حضور ایران خودرو در نمایشگاه امسال، آنقدر پررنگ بود که برخی‌ها معتقدند که تیونکس ۱۴۰۰، نمایشگاه خودروهای تیونینگ نبود بلکه محلی برای خودنمایی محصولات ایران خودرو بود! البته باید انصاف را هم رعایت کنیم و بگوییم که کم‌کاری سایر شرکت‌ها، هیچ ارتباطی به ایران خودرو نداشته و ندارد.

به هرحال شرکت آپکو، با دو خودروی تیون‌شده از ایران خودرو، در نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰ حضور داشت که در اینجا، به معرفی کوتاه آنها می‌پردازیم. این نکته را هم بگوییم که آپکو برای تولیدانبوه این چهار محصول هنوز چراغ سبز نشان نداده اما گفته که بزودی، امکان سفارش‌گذاری آن برای مشتریان ایران خودرو، فراهم می‌شود.

اولین خودرو و در واقع، گل سرسبد محصولات آپکو در نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰، یک دستگاه خودرو تارا دنده‌ای بود که تغییرات جالبی روی آن انجام داده بودند. در این تارای سفارشی‌شده، از رینگ‌های ۱۶ اینچ جدیدی استفاده شده و چراغ‌ها نیز تغییر کرده است.

همچنین در قسمت جلویی خودرو، اسپویلر جدیدی در زیر سپر، به چشم می‌خورد. وجود این اسپویلر هرچند کمک زیادی برای اسپرت‌نشان دادن چهره تارا کرده اما واقعیت اینجاست که این اسپویلر را قبلا هم در کیت بدنه دنا دیده بودیم ولی با این تفاوت که طراحان آپکو، آنرا ۱۸۰ درجه چرخانده‌اند و دوباره در زیر سپر جلوی تارا، نصب کرده‌اند! همچنین در نمای عقبی تارا نیز دیفیوزری جدید به سپر اضافه شده وسراگزوز نیز تغییر کرده است.

در قسمت کابین هم شاهد روکش چرمی جدید صندلی‌ها هستیم. نورپردازی داخلی هم تغییر کرده و شارژر وایرلس هم به کنسول خودرو، افزوده شده است. آپکو همچنین این قول را داده که در آینده، برخی تغییرات فنی را هم روی خودرو تارا، انجام خواهد داد.

دومین محصولی که آپکو به نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰ آورده بود، یک دستگاه دنا پلاس توربو دنده‌ای است که هم در ظاهر و هم در باطن، تغییرات خوبی را روی آن اعمال کرده‌اند. این دنا که آپکو، نامش را «جوانان» گذاشته است، در نمای ظاهری با کیت بدنه جدیدی همراه شده و به همین دلیل نیز شاهد تغییر سپرهای جلو و عقب و همچنین رکاب جانبی هستیم. رینگ‌ها نیز که جز جدایی‌ناپذیر هر پروژه تیونینگی است، برای دنا پلاس توربو جوانان هم تغییر کرده و به ۱۶ اینچی پنج‌شاخه تبدیل شده است.

درون کابین دنا پلاس توربوی آپکو، صندلی‌های اسپرت ردیف جلو، بیش از هر چیز دیگری، جلب توجه می‌کنند. دومین ویژگی جدیدی که به کابین اضافه شده، نشانگرهای سه‌گانه‌ یا بوست گیج (Boost Gage) است که جزییات عملکرد سیستم توربو را نشان می‌دهند. البته ای کاش مهندسان آپکو برای متصل کردن این گیج‌ها به داشبورد، از روش‌های بهتری استفاده کرده می‌کردند چراکه نحوه اتصال این گیج‌ها به داشبورد و پیچ‌های استفاده شده برای اتصال آن، به هیچ وجه جالب و مهندسی‌شده، نبود.

در قسمت فنی، برای دنا پلاس توربوی آپکو، اتفاقات بسیار خوبی رخ داده. کیت تقویت موتور EF7TC که با تغییر منیفولد ورودی هوا، نصب کیت مکش K&N، سیستم واتر متانول و برنامه‌ریزی جدید ECU همراه شده است، قدرت را حدود ۵۰ اسب بخار و گشتاور را هم حدود ۵۵ نیوتن متر افزایش داده. به عبارت دیگر، دنا پلاس توربوی آپکو می‌تواند ۲۰۰ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن‌متر را در اختیارتان قرار دهد. البته بعد از تولیدانبوه دنا با گیربکس ۶ دنده جدید (MT6) باید منتظر معرفی نسخه بهبودیافته آن توسط آپکو نیز باشیم.

در کنار رونمایی این دو محصول سفارشی، آقای جلینی (مدیرعامل جدید آپکو) همچنین به رسانه‌ها گفت که شرکتش، بدنبال حضور در بازارهای صادراتی نیز هست و حتی با کمک چندین واسطه، توانسته با شرکت منصوری، مذاکراتی را شروع کند اما هنوز و بطور رسمی، این مذاکرات شروع نشده است.

آقای جلینی همچنین به درآمد فروش محصولات آپکو هم اشاره کرده و گفته که در سال ۱۳۹۹ آپکو تنها ۷۰ میلیون تومان فروش داشته اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، توانسته ماهانه بیش از ۳ میلیارد تومان، فروش محصول داشته باشد.

محصولات آمیکو در تیونکس ۱۴۰۰

شرکت ارس خودرو دیزل، با تنها محصولش، یعنی آمیکو آسنا دنده‌ای به نمایشگاه امسال آماده بود و با نمایش رنگ‌های جذاب آسنا، مانند قرمز و آبی و نارنجی، حال و هوای خاصی به تیونکس ۱۴۰۰ داده بود. مثل همیشه، آمیکو آسنای خاکی‌رنگی که توسط خود شرکت ارتقایافته، در نمایشگاه امسال هم حضور داشت. اگر یادتان باشد آمیکو در تابستان ۱۳۹۷، از این نسخه تیون‌شده آسنا، برای اولین‌بار رونمایی کرده بود.

این نسخه تیون‌شده، مجهز به سپرهای آفرود، وینچ جلو، باربند فلزی و پروژکتورهای سقفی است. ضمن اینکه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی در مسیرهای آبی، از اسنورکل هم در این خودرو استفاده شده.

محصولات ایران روور در تیونکس ۱۴۰۰

سومین شرکت مهمی که در نمایشگاه امسال حضور داشت، ایران روور بود. این شرکت که از زمان تاسیس آن، بیش از ۶ دهه می‌گذرد، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌هایی است که در حوزه ارتقا و سفارشی‌سازی خودروها فعالیت می‌کند. ساخت خودروهای پول‌رسان، انواع کاورهای بدنه، تجهیز انواع وانت‌ها به اتاق بار و سفارشی‌سازی انواع خودروهای ون به سلیقه مشتریان، از جمله فعالیت‌های مهم ایران‌روور در سال‌های اخیر بوده است.

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/0f839ca7-4a72-4da0-9276-eee0a79623ec/Content/14637579884729655900.jpg

حتما یادتان هست که محمدرضا گلزار در سال ۱۳۹۸، خبر داد که با همکاری ایران‌روور، برند جدیدی بنام ریزار روور (REZZAR ROVER) را تاسیس کرده تا از این به بعد، خودروهای لوکس، تشریفاتی و اصطلاحا VIP شرکت ایران‌روور، تحت این برند بدست مشتریان برسد.

اما در نمایشگاه امسال تیونکس، با اینکه ایران روور با خودروهای ارتقایافته‌ای ازجمله تویوتا هایلوکس و فولکس گلف GTI شرکت کرده بود اما دو محصول این شرکت، بیش از بقیه باعث جلب توجه بازدیدکنندگان شد که یکی از آنها ون هیوندای H350 بود که فضای کابین آنرا به کلی تغیر داده بودند. جالب است بدانید که آقای گلزار نیز یکی از همین ون‌های هیوندای را سفارشی‌سازی کرده و در اختیار دارد.

دومین خودروی جذابی که در غرفه ایران‌روور به چشم می‌خورد، مرسدس‌بنز G-class بود. احتمالا هدف ایران‌روور از به نمایش گذاشتن این آلمانی، مرور پروژه سنگین این شرکت برای بازسازی یک دستگاه بنز جی‌کلاس است؛ پروژه‌ای که حدود چهار سال طول کشید و نتیجه آن تبدیل نمای ظاهری و داخلی یک دستگاه G-class مدل ۱۹۸۱ به فیس ۲۰۱۸ این خودرو بود.

عکس‌های بیشتر نمایشگاه تیونکس ۱۴۰۰ را در اسلاید بالای صفحه، مشاهده کنید.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.