معایب سمند EF7 ایران خودرو

0

سمند LX EF7 خودرویی است که بسیاری از افراد آن را بهتر از سمند معمولی می‌دانند و معتقد هستند که این خودرو در مقایسه با سایر اعضای خانواده سمند، از ارزش خرید بالاتری برخودار است، اما سمند EF7 نیز مانند سایر محصولات اقتصادی شرکت ایران خودرو از معایب فراوانی برخوردار است که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

سمند EF7  بنزینی یکی دیگر از مشتقات خودرو ملی شرکت ایران خودرو یا همان سمند است که از اواخر دهه هشتاد خورشیدی به بازار ایران معرفی شد. یکی از انتقادات وارده به نمونه اولیه سمند یا همان سمند X7، پیشرانه آن بود که ساخت پژو است. با توجه به مانور ایران خودرو و استفاده از برند خودرو ملی در تبلیغات سمند، لازم بود تا این شرکت اصلی‌ترین قسمت هر وسیله نقلیه یعنی پیشرانه را نیز تغییر دهد و از یک موتور ملی دورن سینه این خودرو استفاده کند.
موتور EF7 در پاسخ به این انتقاد از سوی ایران خودرو با همکاری شرکای خارجی به تولید رسید. این پیشرانه از سال ۱۳۸۸ زیر کاپوت سمند قرار گرفت و به مرور در دیگر محصولات ایران خودرو نیز راه یافت. این پیشرانه نسبت به موتور XU7 پژو از فناوری مدرن‌تری بهره می‌برد و کارایی بهتری دارد؛ همچنین سوخت اصلی موتور EF7 گاز بوده و مشکلات معمول خودروهای دوگانه‌سوز در این خودرو به چشم نمی‌خورد.
اما همه چیز به همین‌‌جا ختم نمی‌شود و سمند ال ایکس EF7 نیز مانند دیگر محصولات ایرانیزه مشکلاتی را دارد، به همین دلیل در این مطلب از سایت Z4CAR، قصد داریم به «بررسی معایب سمند EF7» بپردازیم. البته در بازار خودرو ایران، مشتریان انتخاب چندانی ندارند و همواره بین چند گزینه محدود در حال جابجایی هستند. اگر مایلید تا با معایب سمند EF7 بیشتر آشنا شوید، در ادامه این متن با ما همراه باشید.

عیب اول، ظاهر کسل کننده

انواع مدل های سمند بهترین مدل سمند قیمت سمند EF7 قیمت سمند XU7 قیمت سمند EF7 گاز سوز قیمت سمند LX قیمت سمند سورن ELX معایب و مزایای سمند EF7 آپشن های سمند سورن ELX کیفیت سورن elx جدید معایب سمند سورن elx مجله خودرو

 

طراحی خارجی سمند شبیه به محصولات دودهه پیش فولکس واگن است و به همین دلیل در ابتدای ورود به بازار مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. از زمان عرضه نسخه اولیه سمند به بازار حدود ۱۸ سال می‌گذرد و در این دوران ظاهر این خودرو تغییر عمده‌ای نداشته است. اساسی‌ترین برنامه ایران خودرو در خصوص تغییر ظاهر سمند، ارائه نسخه فیس‌لیفت این خودرو با نام سورن بود که آن هم چندان موردپسند مشتریان ایرانی قرار نگرفت!
سمند EF7 زیرمجموعه‌ای از سمند LX محسوب می‌شود؛ به همین دلیل تفاوت‌های اندک ظاهری با نسخه معمولی یا سمند SE دارد. این تفاوت‌ها تنها به چراغ‌های جلو و عقب خلاصه می‌شوند و چندان محسوس نیستند. عدم تغییر ظاهر سمند EF7 در طی دوران حضورش موجب شده تا این محصول از خودرویی زیبا به یک ماشین عادی و نه چندان جذاب تغییر وضعیت پیدا کند.
کابین سمند نیز نسبت به گذشته تفاوت چندانی نداشته است. ایران خودرو از حدود دو دهه پیش تاکنون تنها چندین بار مجموعه کیلومتر شمار این خودرو را تعویض کرده و سبک کلی کابین همچنان شبیه به نسخه اولیه سمند است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سایر محصولات ایران خودرو در این سطح نظیر پژو ۴۰۵ یا پژو پارس دچار تغییر و تحولات درونی شده‌اند و کابینی به مراتب جذاب‌تر و مدرن‌تر را برای خریداران فراهم ساخته‌اند.

عیب دوم، هزینه بالای تعمیرات و نگهداری

عمده‌ترین رقیب سمند EF7 LX در بازار را محصولات خانواده پژو ۴۰۵ تشکیل می‌دهند. این دو خودرو بر اساس یک پلتفرم ساخته شده‌اند و جنبه‌های مشترک زیادی دارند. با این وجود هزینه قطعات ظاهری و تجهیزات الکتریکی سمند در مقایسه با پژو ۴۰۵ بیشتر است و هزینه بالاتری را طلب می‌کند. علاوه بر آن سمند پیچیدگی فنی بیشتری دارد و قطعات آن بیشتر در معرض خسارت قرار می‌گیرند.
در مورد سمند EF7 این مسئله شدت بیشتری دارد. موتور این خودرو با خانواده پژو متفاوت است و پیچیدگی بیشتری دارد. بسیاری از قطعات این پیشرانه اروپایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر با نمونه‌های چینی جایگزین شدند. بسیاری از قطعات این پیشرانه همچنان وارداتی هستند و با توجه به نوسان بازار، قیمت نسبتا بالایی دارند.
اندکی قبل ذکر شد که پیشرانه سمند EF7 نسبت به موتور XU7 پژو پیچیدگی بیشتری دارد. این مسئله موجب می‌شود این پیشرانه نسبت به تعمیرات حساس باشد و تعمیرکاران معدودی نسبت به تعمیرات اساسی این موتور آشنایی کامل داشته باشند؛ علاوه بر این در صورت تعمیر، اجرت تعمیر موتور EF7 نسبت به موتورهای پژو گران‌تر نیز هست.

عیب سوم، سروصدای کابین

اگر از مالکین سمند در خصوص تجربیاتی که از این خودرو داشته‌اند بپرسید، اکثر آن‌ها خواهند گفت که سمند کابین پر سروصدایی دارد. اتاق سمند سنگین است و اضافه‌وزن تحمیل شده به پلتفرم پژو ۴۰۵، موجب به صدا افتادن زودهنگام کابین خودرو می‌شود.
علاوه بر این مورد در طی چند سال اخیر کیفیت کابین سمند EF7 به شدت کاهش یافته است. پلاستیک خشک جایگزین پلاستیک نرم شده و دقت قبلی در مونتاژ قطعات داخلی صورت نمی‌گیرد. کابین سمند EF7 از لحاظ عایق‌بندی نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ به همین دلیل در دورهای بالا شاهد ورود صدای پیشرانه به کابین خودرو هستیم؛ البته این مورد تنها مختص به سمند نیست و در اکثر خودروهای داخلی دیده می‌شود.

عیب چهارم، وزن بالا

سمند LX EF7 همانند دیگر اعضای خانواده سمند بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. وزن پژو ۴۰۵ در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم بوده که در نسخه فیس‌لیفت یعنی پژو پارس به ۱۱۶۵ کیلو افزایش یافته است. این وزن در سمند EF7 به دلیل استفاده از تجهیزات و قطعات بسیار بیشتر شده و به ۱۲۴۰ کیلوگرم بالغ می‌شود؛ به عبارت دیگر سمند ای اف سون بنزینی به اندازه یک ۴۰۵ دوگانه سوز وزن دارد. وزن سمند EF7 دوگانه سوز نیز بسیار بالاتر بوده و در حدود ۱۳۴۴ کیلوگرم برآورد می‌شود.
وزن بالایی که بدنه سمند به پلتفرم پژو ۴۰۵ وارد می‌کند، عمده‌ترین دلیل استهلاک سمند است. وزن بالا موجب افزایش مصرف سوخت شده و تأثیرات مخربی بر سیستم تعلیق خودرو می‌گذارد. قطعات جلوبندی سمند همواره تحت‌فشار این وزن هستند و زودتر از موعدی که انتظار دارید نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

عیب پنجم، شتاب و کشش ضعیف

موتور ۱.۸ لیتری پژو که در ابتدا روی سمند قرار گرفته بود، برای خودرویی با چنین وزنی چندان مناسب به نظر نمی‌رسید. در کمال تأسف موتور EF7 نیز قادر نیست شتاب مناسبی را برای سمند ای اف سون فراهم کند. این پیشرانه قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور XU7 پژو ارائه می‌دهد، اما حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی آن تنها در دورهای بالای موتور قابل دست‌یابی هستند؛ بنابراین راننده برای دریافت حداکثر انرژی موتور لازم است تا پدال گاز را تا انتها فشار دهد که حاصل آن استهلاک شدید موتور و مصرف سوخت بالا خواهد بود.
جعبه دنده سمند ای اف سون نیز هماهنگی مناسبی با موتور ندارد و شنیدن صدای زوزه گیربکس در دنده‌های سنگین، از ایرادات عمده این خودرو به شمار می‌رود. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم دادند تا سمند EF7 شتاب مناسبی نداشته باشد. ایران خودرو برای رفع این مشکل اقدام به عرضه سورن توربو و دنا پلاس توربو کرده است که این خودروها نیز گرچه از چالاکی بالاتری برخوردار هستند، اما مشکلات فنی دیگری دارند.

کلام آخر

سمند EF7 بنزینی یک سدان ایرانیزه اقتصادی است که طی سال‌های گذشته توانسته در بازار داخلی فروش قابل توجهی را تجربه کند. گرچه این خودرو در مقایسه با سمند LX معمولی که به پیشرانه XU7 مجهز شده است از مشکلاتی همچون مصرف سوخت بالا یا خرابی واشر سر سیلندر برخوردار نیست، اما در عوض ایراداتی همچون چالاکی کم، هزینه تعمیر بالا در آن دیده می‌شود که ممکن است به مزاج هر خریداری خوش نیاید.
در این رنج قیمتی می‌توان خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ دوگانه سوز، رانا LX یا نمونه کم کارکرد سورن ELX یا پژو پارس سال هم خریداری کرد. لازم به ذکر است که به‌زودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی مزایای سمند EF7 LX و دلایل خرید آن نیز می‌پردازیم.

منبع:z4car

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.