ایرادات سمند SE ؛کپی بهتر از اصل!

0

سمند SE همان سمند معمولی است که ابتدا با نام «سمند بهینه» معروف شد. این خودرو از محبوبیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل، مدت زیادی از توقف تولید آن نگذشته بود که جای خالی آن احساس شد و شرکت سازنده اش تصمیم گرفت تولید آن را از سر بگیرد. با توربومگ همراه باشید تا متوجه شوید چه عاملی باعث شد سمند SE دوباره به خط تولید بازگردد.

چرا سمند معمولی رفت و دوباره بازگشت؟

سمند معمولی یا «سمند EL» اولین عضو خانواده اسب اصیل ایرانی است. سمند نام نوعی اسبی اصیل در کشورمان است. با وجود استقبال خوبی که از این خودرو در اوایل ورودش به بازار شد، شرکت سازنده بعد از ورود مدل های بعدی با موتور EF7 تصمیم به توقف تولید این خودرو گرفت. به این ترتیب، مدل هایی چون «سمند LX EF7»، «سمند سریر» و «سمند سورن» یکی پس از دیگری روانه بازار شدند.

از این موضوع که کدام مدل بهتر و پر طرفدارتر شد، عبور می کنیم؛ چرا که در مقاله ای به نام « بهترین نوع سمند » به شرح کامل آن پرداخته ایم. در ادامه به این مسئله می پردازیم که شرکت تولیدکننده سمند با وجود تولید و عرضه مدل های بالاتر با سیستم موتور جدید، متوجه علاقه و تقاضای مردم نسبت به همان سمند معمولی شد. بر این اساس مجددا تصمیم به تولید سمند معمولی گرفت؛ همچنین سازنده این خودرو تصمیم گرفت مدل معمولی را بهینه کند و بعد به بازار بفرستد. سمند معمولی بعد از اعمال تغییرات با نام سمند SE رونمایی شد. با این مدل بیشتر آشنا شوید.

مشخصات فنی سمند SE

یکی از مهم ترین مسائل در مورد خودروها خدمات پس از فروششان است. ممکن است برای سمند SE مشکلی مثلاً از جانب سیستم موتور ۱۸۰۰ لیتری اش که با بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ می سوزد، پیش بیاید؛ بنابراین این خودرو به همراه کارت طلایی به بازار عرضه شد تا مالک آن بتواند سرویس هایی را دریافت کند که از جانب نمایندگی های مربوط به خدمات پس از فروش سمند به صورت رایگان عرضه می شود.

به طور کلی، مالکان خودروهایی از قبیل سمند SE که کارت طلایی دارند، ضمن برخورداری از خدمات تعمیراتی رایگان در سراسر کشور می توانند از خدمات مربوط به بیمه بدنه هم بهره ببرند. هر چند به شرکت سازنده بستگی دارد که چه نوع و چه میزان خدماتی را در اختیار دارندگان کارت طلایی قرار دهد. مشخصات فنی سمند SE به شرح زیر است:

نوع موتور: XU7

حداکثر توان موتور: ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه

استاندارد حد آلایندگی: یورو ۴

حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۳.۱ ثانیه

سیستم انتقال قدرت: ۵ دنده دستی

مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

گنجایش مخزن سوخت: ۶۶ لیتر

تجهیزات ایمنی سمند SE

یکی از دلایل علاقه مردم به سمند معمولی حتی بعد از توقف تولید آن، ایمنی این خودرو است. به طور کلی، همه مدل های سمند، از بدنه مستحکم و طراحی خوب بهره برده اند. ورق های فلزی به کار رفته در بدنه سمند SE از مواد اولیه مناسب تهیه شده است. شاید تصادفات جاده ای شدید را از نزدیک دیده باشید. در چنین مواقعی سمندها بر خلاف پرایدها، مقاوم تر هستند و کمتر آسیب می بینند.

اگر با این خودرو رانندگی کرده باشید، متوجه شده اید که هنگام عبور از دست اندازهای جاده، حس لرزش و بی ثباتی برای سرنشینان آن پیش نمی آید؛ لرزشی که هنگام نشستن در خودروهایی چون پراید احساس می شود. این خودرو به سبب ایمنی خوبی که در میان خودروهای تولید داخل دارد، برای استفاده درون شهری و برون شهری مناسب است. تجهیزات ایمنی سمند SE تنها منحصر به بدنه محکم آن نیست و شامل موارد زیر هم می شود:

کیسه هوا: دو عدد، راننده و سرنشین جلو

سیستم فرمان: هیدرولیک + تلسکوپی (جمع شونده در هنگام تصادفات)

سیستم ترمز: ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه ای، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD

سیستم ایمنی: سیستم ضد سرقت ایموبلایزر (Immobilizer)، قفل مرکزی دارای ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل کودک درب ها

امکانات رفاهی سمند SE

وقتی از بیرون به سمند SE نگاه می کنیم، کاملاً مشخص است که ابعاد این خودرو بزرگ تر از ابعاد بسیاری از خودروهای تولید داخل است. معمولاً در قسمت امکانات رفاهی خودروها به ویژگی هایی از قبیل سیستم صوتی اشاره می کنیم. بهتر است این بار به یکی از ویژگی های بسیار مهم خودرو توجه کنیم و آن راحتی سرنشینان و راننده به دلیل ابعاد مناسب خودرو است. طول و عرض و ارتفاع سمند SE به گونه ای است که فضای بسیار مناسبی را در اختیار سرنشینان خود هم در قسمت کابین و هم در قسمت صندوق عقب به عنوان یک خودروی سدان قرار می دهد.

سدان: نوعی کلاس خودرویی است، مانند کراس اور، هاچ بک، شاسی بلند و … کلاس خودروهای سواری مانند سمند، سدان است.

صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتری است. یکی از دلایل محبوبیت خودروهای خانواده سمند همین حجم فضای صندوق عقب و فضای نشیمنی است که دارد. فاصله بین صندلی های عقب و جلو به اندازه ای است که سرنشینان در مسافرت های طولانی خسته نمی شوند. سرنشینان جلو هم فاصله مناسبی با داشبورد دارند و مثل بسیاری از خودروهای دیگر تولید داخل، راننده به دلیل برخورد پی در پی زانوهایش با داشبورد احساس درد نمی کند. پشت سری صندلی های جلوی سمند SE قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه دارند تا راننده احساس خستگی کمتری داشته باشد. علاوه بر اینها این خودرو امکانات دیگری هم دارد که سبب محبوبیت آن می شود:

سیستم تهویه: دریچه تهویه برای سرنشینان عقب (البته سیستم تهویه، دستی است)

سیستم صوتی: پخش MP3 با بلندگوهای جلو و عقب

سیستم روشنایی: چراغ مه شکن عقب، چراغ خطر سوم

آینه ها و شیشه ها: تنظیم آینه های جانبی سمند SE دستی است، اما شیشه ها در هر دو قسمت جلو و عقب مجهز به بالابرهای برقی است. روی آینه آرایش آفتاب گیر سمت شاگرد، چراغی برای آسایش بیشتر نصب شده است. 

روغن موتور مناسب سمند LX مشخصات روغن موتور سمند LX روغن موتور مناسب سمند گاز سوز بهترین روغن موتور سمند ef7 حجم روغن موتور سمند ef7 قیمت روغن موتور سمند روغن موتور سمند se بهترین روغن موتور برای سمند lx بنزینی روغن elf برای سمند ef7 زمان تعویض روغن موتور سمند آموزش مکانیک و برق خودرو دفترچه راهنمای سمند تعمیرات تخصصی سمند مشخصات سمند EF7 مشخصات سمند LX مشخصات سمند SE مشخصات سمند سورن مشخصات موتور XU7

معایب سمند SE

با وجود تمام صحبت هایی که کردیم و ویژگی هایی که برشمردیم، سمند SE هم بی عیب نیست؛ بنابراین به معایب این خودرو هم اشاره ای می کنیم. بزرگ ترین اشکالی که می توان برای سمند SE بیان کرد، دید نامناسب راننده نسبت به محیط اطرافش است. اشراف راننده های سمند به اطراف و پشت سر مناسب و کافی نیست؛ همین موضوع، عامل بسیاری از تصادفات این خودرو است. یکی از دلایل این مشکل، شیبی است که در طراحی بدنه این خودرو وجود دارد. اگر دقت کنید ستون های سمند، عریض تر از ستون های خودروهایی چون پژو ۴۰۵ است.

دسته دنده بسیار نزدیک به کنسول میانی است و تا وقتی راننده به آن عادت نکند، تعویض دنده سریعی ندارد.

اگر زه هایی که دور تا دور خودرو تعبیه شده اند، هم رنگ بدنه بودند، ظاهر خودرو زیباتر و جذاب تر می شد.

هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای خانواده سمند بالاست؛ البته لوازم یدکی این خودرو در اکثر فروشگاه های لوازم خودرو وجود دارد، اما گران است.

طراحی داشبورد و تریم بژ این خودرو شبیه بسیاری از نمونه های به روزتر پس از خود است، اما آپشن های دیگر، چندان بهتر نشده است.

مصرف سوخت این خودرو نسبتا بالاست.

حذف چراغ سقفی از دیگر معایب این خودرو است که شاکیان زیادی هم دارد.

تریم: به تزیینات مربوط به داشبورد و روی دری ها گفته می شود.

اگر تا به حال با یکی از خودروهای سمند رانندگی کرده اید، از مزایا و معایب آن را بنویسید. در مورد مشکلی که در بالا برای تعویض دنده سمند SE به آن اشاره شد، چه می دانید؟ آیا شما هم متوجه این موضوع شده اید؟ در مورد دید کافی راننده هنگام رانندگی با این خودرو چطور؟ نظری دارید؟

منبع:توربومگ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.