تریم یا تیپ خودرو چیست؟

0

اگر به لیست قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که یک مدل اتومبیل دارای چند قیمت متفاوت است. دلیل این تفاوت‌ها وجود تنوع در تریم یا تیپ خودرو است که در بین اتومبیل‌های خارجی به مراتب بیشتر است. شرکت‌های تولید خودرو دست مشتری را برای انتخاب اتومبیل مورد نظر خود باز می‌گذارند به همین دلیل از یک محصول چند تیپ مختلف که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی است را روانه بازار می‌کنند. البته باید گفت که تیپ خودرو به طور مستقیم بر روی قیمت آن تأثیرگذار است که یکی از عوامل مهم در انتخاب ماشین توسط خریدار است.

دلیل استفاده شرکت های اتومبیل سازی از تریم خودرو

وقتی که خودروها با تریم‌های متنوع به بازار عرضه شود، مشتریان می‌توانند تفاوت‌های موجود در اتومبیل را بهتر متوجه شوند. مقایسه یکی از مهم‌تریم مواردی است که خریداران در هنگام انتخاب خودرو می‌توانند داشته باشند.

ارائه تریم ماشین دست خودروساز را برای به دست آوردن بخش‌های مختلف بازار باز می‌گذارد. به این ترتیب سلیقه مختلف در نظر گرفته می‌شود و تولیدکنندگان فروش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال مردم در اروپا طرفدار اتومبیل‌هایی هستند که آلایندگی کمتری داشته باشند یا مردم در آمریکای شمالی علاقه زیادی به خودروهای بزرگ و جادار دارند. با ارائه تریم خودرو این موارد بهتر مشخص می‌شود.

تیپ ماشین یا تریم خودرو چیست؟

تریم خودرو یا تیپ خودرو نسخه‌های مختلفی از یک مدل ماشین است. شرکت‌های تولید اتومبیل هر کدام از خودروهای تولید شده را با چند تریم تولید می‌کنند که هر کدام از آن‌ها دارای آپشن‌ها، تجهیزات و مشخصات موتوری متفاوت است. از تریم‌ها از مدل پایه و ساده که دارای حداقل شرایط است شوره می‌شود و به تریم‌ها یا تیپ‌های بالاتر که دارای امکانات و آپشن‌های بی‌شماری است می‌رسد. با عرضه تریم ماشین در انواع مختلف هر نسخه به سادگی قابل شناسایی است.

انواع تیپ خودرو

هر شرکت تولیدی خودرو می‌تواند یک محصول خود را در چند نسخه مختلف تولید کند. این موضوع کاملا دست خودروساز است. در برخی از شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های داخلی ممکن است یک اتومبیل فقط در یک نسخه به بازار عرضه شود اما این مورد در شرکت‌های خارجی خیلی کمتر دیده می‌شود و این شرکت‌ها محصولات خود در ۱ الی ۶ تیپ به بازار عرضه می‌کنند. از چراغ‌ها گرفته تا روکش صندلی و ترمزها در تیپ‌های مختلف متفاوت است.

به غیر موارد ظاهری شما می‌توانید تفاوت در پیشرانه را هم ببینید. حجم موتور، توربو شارژ و نوع سوخت اتومبیل از جمله تفاوت‌های مهم در پیشرانه است. ضعیف بودن موتور و پایین بودن سطح امکانات در تیپ‌های پایه یک اتفاق معمول است و به کار بردن یک موتور قوی به همراه امکانات بهتر در تیپ‌های بالا یک امر قابل پیش بینی است. به عنوان مثال اتومبیل پژو ۲۰۶ داخل کشور تولید شده و در تیپ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود که شرایط تیپ ۲ و تیپ ۶ با یکدیگر کاملا متفاوت است و فقط ظاهر اتومبیل شبیه به یکدیگر است.

به بالاترین تریم خودرو را در اصطلاح فول آپشن هم می‌گویند که از قیمت بالاتری هم نسبت به تیپ‌های پایین‌تر دارد. توجه داشته باشید که تعیین تیپ خودور در شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است یکی از محصولات ساده در شرکت بنز از محصولات آپشن‌دار شرکت‌های دیگر هم به مراتب بهتر و بیشتر باشد. به همین دلیل قبل از خرید حتما شرایط تیپ خودرو مورد نظر را به خوبی بررسی کنید.

نحوه نام گذاری تریم ماشین

شرکت‌های تولید کننده اتومبیل برای نام‌گذاری تریم خودرو تولید شده خود یک سری از استانداردها را انتخاب می‌کنند اما به طور معمول یکی سری از نام گذاری‌ها بین اکثر خودروسازها مشترک است که از دو حرف لاتین استفاده می‌شود. این حروف عبارتند از LX ، LS یا EX که در اکثر خودروهای تولید شده در شرکت‌های شرق آسیا مانند تویوتا، هیوندای و کیاموتورز دیده می شود. در دیگر روش از نام‌های مختلف مانند اسپرت، لیمیتد و استفاده می‌شود. در روش سوم از حروف و اعداد برای نام گذاری و تعیین تریم استفاده می‌شود. چنین چیزی را در نام گذاری‌های شرکت مزدا می‌توانید مشاهده کنید.

نام گذاری در شرکت‌های آمریکایی کمی متفاوت است شرکت‌های دیگر دنبال می‌شود. در این نام گذاری‌ها که بیشتر مختص اتومبیل‌های پر قدرت هستند از حروف استفاده می‌شود. به عنوان مثال پسوند SS برای خودورهای شورولت و GT برای خودروهای فورد موستانگ به کار برده می‌شود.

 تیپ خودرو چیست انواع تیپ پژو پارس انواع تیپ دنا پلاس انواع تیپ کوئیک انواع تیپ پژو 206 تریم در خودرو چیست مجله خودرو معرفی خودرو

امکانات موجود در انواع تریم خودرو

در تیپ‌های پایین شما آینه‌های ساده، روکش صندلی معمولی، سیستم صوتی معمولی و بدون نمایشگر، پنجره‌های دستی، ترمزهای عقب کاسه‌ای، شیشه‌های ساده، دنده معمولی و … است. حال در تریم خودرو بالاتر این امکانات بهتر می شود. یعنی آینه بغل برقی با گرم‌کن، دنده اتوماتیک، مولتی مدیا به همراه نمایشگر، ترمزهای دیسکی عقب، تهویه اتوماتیک، رینگ‌های اسپرت، روکش صندلی چرم و … دیده می‌شود.

سخن آخر

تریم ماشین یا تیپ خودور را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هر شرکت برای خود یک سری از استانداردها را در زمینه تریم خودور در نظر می‌گیرد و در صورت نیاز شما باید به طور اختصاصی هر کدام را مورد بررسی قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.