حداکثر توان خروجی موتور چیست؟

0

تفاوت بین حداکثر وحداقل توان خروجی موتور

فهرست مطالب

حداکثر توان خروجی موتور چیست؟

توان یک کمیت فیزیکی می‌باشد که نشان دهنده قدرت وسیله‌ی مورد نظر است و از تقسیم انرژی بر واحد زمان بدست می‌آید. در خودروها به بیشترین توانی که موتور می‌تواند ایجاد کند، حداکثر توان خروجی موتور گفته می‌شود. برای نشان دادن توان خروجی موتور از اصطلاح اسب بخار استفاده می شود. توان خروجی یک موتور از طریق ضرب گشتاور در سرعت چرخش محور محاسبه شده و به سایز و طراحی موتور و همچنین به سرعت آن و گشتاور نیز بستگی دارد. حداکثر توان خروجی در سرعت‌ها و گشتاورهای بالا به دست می‌آید.

تصویر مرتبط

اسب بخار

 اسب بخار واحد اندازه گیری توان است. این اصطلاح برای اولین بار توسط جیمز وات برای مقایسه ی خروجی موتورهای بخار با اسب‌های بارکش استفاده شد. امروزه اکثر کشورها از واحد وات برای اندازه گیری توان استفاده می‌کنند و اسب بخار تنها به عنوان یک واحد تکمیلی گزارش می شود. هر اسب بخار تقریبا معادل ۷۴۶ وات است.

حداکثر گشتاور خروجی

گشتاور یک کمیت فیزیکی بوده که نشان دهنده‌ی نیرویی است که جسم را به دور یک محور می‌چرخاند و با تقسیم نیروی اعمال شده بر فاصله‌ی پیموده شده به دست می‌آید. از این رو واحد اندازه گیری گشتاور نیوتون بر متر است. موتور خودرو، از نیروی گشتاور برای چرخاندن میل لنگ استفاده می کند. احتراق بنزین و هوا، بر سقف پیستون فشار وارد کرده و پیستون به سمت پایین فشرده می‌شود. این نیرو، از پیستون به وسیله‌ی میله اتصال به میل لنگ منتقل می‌شود. میل لنگ با نیروی گشتاور چرخیده و نهایتا منجر به حرکت چرخ‌ها می شود.

توان خروجی حجمی

نتیجه تصویری برای حداکثر توان خروجی موتور چیست؟

توان خروجی موتور به ازای هر ۱۰۰۰ سی سی را توان خروجی حجمی می نامند. توان خروجی حجمی، کارایی و عملکرد موتور را بر اساس توان خروجی آن نسبت به حجم موتور مشخص می‌کند . این واحد برای مقایسه‌ی موتورهای با سایز مختلف استفاده می‌شود و با واحد اسب بخار بر لیتر نشان داده می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.