آفست رینگ ولاستیک چیست؟

0

آفست رینگ ورینگ خودرو چیست ؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای رینگ خودرو چیست

آفست رینگ که در اصطلاح عامیانه به آن فاق رینگ نیز گفته می‌شود یک پارامتر موثر در هندلینگ و کیفیت سواری است. اگر از روبه‌رو به یک رینگ نگاه کنیم و رینگ را همان طور که در زیر خودرو است، با یک خط عمود به زمین به دو نصفه مساوی تقسیم کنیم، به فاصله این خط تا محلی که رینگ ‌روی کاسه چرخ و محور خودرو می‌نشیند، آفست گفته می‌شود. حال اگر این خط فرضی بیرون‌تر از محل پیچ چرخ‌ها باشد، آفست را منفی و اگر به سمت داخل باشد آن را مثبت و اگر دقیقا با آن یکی باشد، آفست را صفر بیان می‌کنند. آفست مثبت بیشتر در خودرو‌های محور محرک جلو استفاده می‌شود تا لاستیک هر چه بیشتر درون گلگیر فرو رود و از برخورد با لبه گلگیر اجتناب شود. این حالت امتیاز دیگری که دارد این است که باعث می‌شود تا فشار‌ روی بلبرینگ چرخ‌ها کمتر شود که باعث کاهش استهلاک خصوصا در خودرو‌های دیفرانسیل جلو خواهد شد. حالت منفی در رینگ‌های اسپرت استفاده می‌شود تا با بیرون زدن رینگ از محل اصلی خود، کمی نمای تنومند‌تری به خودرو داده شود. اما دقیقا برعکس حالت مثبت باعث می‌شود تا فشار‌ روی قطعات و اتصالات چرخ بیشتر باشد و همچنین احتمال برخورد تایر با لبه رینگ نیز بیشتر شود. اما باید در نظر داشته باشیم که ‌روی یک خودرو ممکن است نتایج تغییر آفست بر عکس یک خودرو دیگر باشد و این به اصول طراحی و آفست استاندارد تایید شده توسط کارخانه سازنده برمی‌گردد؛ به این معنی که ممکن است یک خودرو در حالت استاندارد دارای آفست منفی باشد و با تعویض رینگ با آفست مثبت باعث برخورد تایر به قسمت‌های داخلی گلگیر و لبه شاسی شود که این حالت نیز خطرات و مضرات خاص خودش را دارد.

آشنایی با رینگ و لاستیک مناسب

نتیجه تصویری برای رینگ خودرو چیست

اگر قصد تعویض لاستیک فابریک و انداختن لاستیک پهن یا اسپورت در زیر خودروی خود دارید، این متن با ارائه یک مثال، کمک خوبی به شما می‌کند. اما پیش از پرداختن به اصل موضوع، ابتدا لازم است با موارد زیر آشنا شوید:

– آشنایی با اندازه لاستیک

– تفاوت لاستیک پهن و اسپورت

آشنایی با اندازه لاستیک

اگر به نوشته‌های روی لاستیک خودرو دقت کرده باشید در کنار نام تجاری لاستیک، یک سری علایم و اعداد دیگر در کنار آن نوشته شده است که بد نیست با این اعداد و علایم آشنایی پیدا کنید.

این اعداد و علایم روی لاستیک‌های مختلف با هم فرق دارند، ولی تقریبا همگی تا حد زیادی یک معنی و مفهوم را بیان می‌کنند.مثلا روی لاستیک فابریک پژو ۴۰۵ GLX عبارت زیر حک شده است:

۱۸۵/۷۵R14

عدد اول یعنی ۱۸۵: پهنای لاستیک بر حسب میلی‌متر است.

نتیجه تصویری برای رینگ خودرو چیست

عدد دوم یعنی ۷۵: فاق لاستیک (ارتفاع لاستیک از لبه رینگ تا لبه بالایی آن) است که بر حسب درصدی از پهنا بیان می‌شود.

حرف R: نشان دهنده رادیال بودن لاستیک است.

عدد سوم یا همان ۱۴: قطر رینگ بر حسب اینچ است.

تفاوت لاستیک پهن و اسپورت

لاستیک پهن: لاستیک پهن به لاستیکی گفته می‌شود که فقط پهنای آن نسبت به لاستیک فابریک تفاوت دارد. در صورت استفاده از لاستیک پهن، با توجه به پهنای آن، توصیه می‌شود از رینگ پهن مناسب استفاده شود.

مثال: به عنوان مثال، برای پژو ۴۰۵ GLX با لاستیک فابریک ۱۸۵/۷۵R14 لاستیک ۲۰۵/۷۵R14 یک لاستیک پهن به حساب می‌آید.

نکته‌های منفی

۱. انتخاب لاستیک‌های با پهنای خیلی زیاد ممکن است باعث برخورد آن‌ها به گلگیر شود. این مشکل به ویژه در مورد چرخ‌های جلو در هنگام دور زدن ممکن است رخ دهد.

۲. افزایش سطح تماس لاستیک‌های پهن با سطح جاده و در نتیجه افزایش اصطکاک، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود.

نکته‌های مثبت

۱. با توجه به اینکه فاق لاستیک پهن نسبت به لاستیک فابریک تفاوت نمی‌کند، استفاده از این لاستیک، باعث افزایش آسیب‌دیدگی جلوبندی خودرو نمی‌شود، بلکه در اغلب موارد با توجه به پهنای بیشتر باعث کاهش این آسیب دیدگی می‌شود.

۲. از آنجا که لاستیک‌های پهن، سطح تماس بیشتری با جاده دارند، پایداری خودرو در هنگام رانندگی با این لاستیک‌ها بیشتر است.

لاستیک اسپورت: لاستیک اسپورت به لاستیکی گفته می‌شود که قطر رینگ آن بزرگتر از رینگ فابریک می‌باشد. در نتیجه، برای اینکه قطر بیرونی لاستیک تغییر نکند، فاق آن باید کوتاه‌تر باشد. در اغلب موارد، پهنای لاستیک‌های اسپورت نیز بیشتر از لاستیک فابریک می‌باشد.

مثال: برای پژو ۴۰۵ GLX با لاستیک فابریک ۱۸۵/۷۵R14 لاستیک ۲۰۵/۴۵R16 یک لاستیک اسپورت به حساب می‌آید.

نکته‌های منفی

۱. در هنگام تعویض لاستیک فابریک و انتخاب لاستیک اسپورت، باید رینگ‌های فابریک خودرو نیز تعویض شود.

۲. استفاده از لاستیک اسپورت با فاق خیلی کوتاه، لرزش و تکان‌های ناشی از دست‌اندازها و چاله‌ها را به بدنه و سرنشینان منتقل کرده و آسیب‌دیدگی جلوبندی خودرو را افزایش می‌دهد.

نکته‌های مثبت

۱. با توجه به اینکه اغلب خودروسازان داخلی، خودرو‌ها را با رینگ‌های ساده به مشتری تحویل می‌دهند، نصب رینگ‌های اسپورت، زیبایی خاصی به خودرو می‌بخشد.

۲. از آنجا که اغلب رینگ‌های اسپورت از آلیاژ‌‌های سبکی ساخته می‌شوند، استفاده از این رینگ‌ها باعث کاهش نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو و در نتیجه کاهش مصرف سوخت آن می‌شوند.

محاسبه ابعاد لاستیک اسپورت

لاستیک اسپورت مورد نظر شما دارای سه معیار پهنا، فاق و قطر رینگ است. در هنگام انتخاب لاستیک اسپورت، اغلب افراد با داشتن پهنا و قطر رینگ، در انتخاب فاق مناسب دچار مشکل می‌شوند. در این بخش روش محاسباتی ساده‌ای برای به دست آوردن فاق مورد نظر ارائه شده است.

در مرحله اول، قطر بیرونی لاستیک فابریک باید محاسبه شود و در مرحله بعد با داشتن پهنا و قطر رینگ لاستیک اسپورت، فاق آن را به دست می‌آوریم.

محاسبه قطر بیرونی لاستیک فابریک

با توجه به شکل و اندازه نمونه داده شده در زیر، برای انتخاب لاستیکی غیر از لاستیک فابریک ابتدا در سه مرحله زیر، قطر بیرونی لاستیک فابریک محاسبه می‌شود..

ring

۱۸۵/۷۵R14

الف. ارتفاع فاق: عدد اول ضربدر عدد دوم تقسیم بر ۱۰۰

ب. قطر رینگ بر حسب میلی‌متر: عدد سوم یعنی قطر رینگ بر حسب اینچ ضربدر ۲۵.۴

ج. قطر بیرونی لاستیک: مجموع ۲ فاق و قطر رینگ

رینگ در نما خودرو چقدر ردپا گذار است ؟!

 خودروهایی که از خط فرآوری بیرون می‌شوند شکل و شمایل کارخانه‌ای خودشان را دارند و در بیرون از کارخانه شرکت‌ها و تولیدکنندگانی نیز هستی دارند که به‌چهره تخصصی ابزار و ملزومات زیبایی را برای خودروها طراحی می‌کنند و در بسیاری از موارد زیبایی خودروها با به کارگیری تولیدات این شرکت‌ها دو چندان می‌شود. رینگ یکی از این موارد است که کارایی زیادی در زیبایی یک خودرو دارد.

%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88

تغییر رینگ و لاستیک خودرو می‌تواند مایه شود خودرو زیبایی خاصی پیدا کند، ولی می‌تواند کارایی مستقیمی روی عملکرد خودرو و خطرات برآمده از کاهش ایمنی خودرو را هم در بر داشته باشد. رینگ‌های سبک می‌توانند خودروی شما را در برابر فشارهای وارده در جاده آسیب‌پذیر کنند و همین پیشامد درباره رینگ‌های سنگین و بزرگ به چهره دیگری می‌تواند به خودرو فشارهایی را وارد کند و حتی مصرف سوخت دم را به‌طور ملموس تغییر دهد. برخی کسان ترجیح می‌دهند که از رینگ و لاستیک خود کارخانه کاربرد کنند، چرا که بر پای بست این لاستیک‌ها و رینگ‌ها تمام آزمایش‌های خودرو چهره گرفته است و قابل اعتماد‌تر هستند، البته خود کارخانه هم در بسیاری از موارد گزینش‌های متعددی را در پیش روی مشتریان پیمان می‌دهد.

%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-3

در پیوسته به بررسی ویژگی‌های رینگ و لاستیک خودروهای سرشناس می‌پردازیم. maclaren ۵۷۰S در رینگ ستاره شکلی که کاربرد کرده است زیبایی خودرو را تکمیل کرده در این رینگ ستاره‌ای ۵ پر که هر پر دم با قوسی که دارد زیبایی خاصی را به این ستاره بخشیده است. maclaren رینگ‌های متعددی را برای خودروهایش در دسترس پیمان می‌دهد، ولی این رینگ در تصاویر تبلیغاتی این مدل کاربرد شده که نشان می‌دهد گزینش maclaren این رنگ بوده است. خودروی دیگری که رینگ هایش زیبایی خاصی به خودرو داده است مرسدس AMG GT-C است که رودستری دوست داشتنی و خشن است. در نخستین تصاویری که از این خودرو منتشر شده ستاره‌ای قابل تماشا است که پره‌های دم نازک‌تر از maclaren است و رنگ رینگ با بدنه تناسب فوق‌العاده‌ای دارد. فضای میان پره‌ها در این ستاره بسیار است و طراحی رینگ‌ها در این خودرو با حساسیت بالایی انجام شده است.

%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af-%d9%85%da%a9-%d9%84%d8%a7%d8%b1%d9%86-%db%b5%db%b7%db%b0s

برخی شرکت‌ها در طراحی رینگ خلاقیت به هزینه داده و از ستاره‌های نازک‌تر کاربرد می‌کنند مانند mazda MX۵ که در دم پره‌ها بسیار نزدیک هستند و البته شمار پره‌ها به انگیزه نازک بودن آنها کاهش پیدا می‌کند تا پایداری کاهش پیدا نکند. رنگ مشکی در رینگ‌ها انتخابی ریسکی است که مایه می‌شود رینگ‌ها خود را نشان ندهند و کوچک‌تر از دم چیزی که هستند دیده شوند. خودرو سازانی که در تصاویر تبلیغاتی خود از رنگ مشکی کاربرد می‌کنند ریسک زیادی را به جان می‌خرند. طراحان رینگ‌ها باید عوامل زیادی را در طراحی خود در نظر بگیرند تا طرح پایانی خودرو گیرا و همان چیزی شود که برایش برنامه‌ریزی شده است. طراحی نا درست یک رینگ می‌تواند عظمت یک خودرو را پایمال کند و کاملا دم راتحت کارایی خود پیمان دهد. یکی از طراحی‌هایی که برای آلفا رومئو در ایتالیا چهره گرفته است طرح بسیار زیبایی بوده است که در دم رینگ‌ها حالت منحنی شکل به خود گرفته‌اند و در پایان و با در کنار هم پیمان گرفتن گلی دوست داشتنی را در تو یا درون لاستیک ساخته است. طرح‌های خلاقانه در رینگ‌ها هم نقطه قوت هستند و هم نقطه ناتوانی، چرا که شدنی است با هستی خلاقیتی که به هزینه رفته است در هماهنگی با خودرو دچار تضاد شود. ریسک‌پذیری طراحان در طراحی رینگ‌ها بسیار حیاتی است و خودروهایی که عملکرد بالایی دارند در این بخش باید کاری کاملا تخصصی را در دستور کار خود پیمان دهند. به همان نسبتی که یک خودرو شتاب و قوت بیشتری دارد به همان نسبت رینگ‌ها فرآیندهای پیچیده طراحی را طی می‌کنند تا رینگ‌ها خود نقطه آشیل خودرو نشوند.

%d8%b1%db%8c%d9%86%da%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-2

درباره طرح‌های تبلیغاتی لافراری رینگ‌هایی که کاربرد شدند نقره‌ای بودند و این جستار خود مایه شد تا خودرو ظاهری گیرا داشته باشد و البته این رینگ‌ها باید بتوانند شتاب و قوت زیادی که به آنها وارد می‌شود را نیز بردباری کنند و در مسیرهایی که پر چالش است با کامیابی بدون اینکه خم شوند یا تغییر شکل پیدا کنند سر بلند بیرون بیایند. این رینگ‌ها همانند خودروی اصلی بها زیادی هم دارند که نشان از آی تی‌ها و مواد پیشرفته دم است. پروا به گزینش رینگ پسندیده در عکاسی‌های تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد و همچنین کسان همواره باید بدانند که خودروی آنها به چه رینگ و لاستیکی نیاز دارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.