مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته گذشته

0

در هفته منتهی به شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ احتمال آزادسازی مشروط واردات خودرو، نظر نهایی دادستان کل کشور درباره برگ سبز و سند خودرو، لغو ممنوعیت صادرات لاستیک و انتشار اخبار جدید درباره کیفیت بنزین ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
صدور کارت سوخت، فقط حضوری

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به درخواست‌های مردمی مبنی بر ارائه خدمت غیرحضوری صدور کارت سوخت المثنی اعلام کرد: «فرآیند درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی بر اساس اطلاعات خودرویی پلیس راهور ناجا صورت می‌پذیرد و این امر، یک فرآیند بین سازمانی و مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی با ملاحظات فنی و امنیتی است. به همین دلیل غیرحضوری شدن این خدمت تاکنون امکان‌پذیر نشده است.
واردات خودرو در آستانه آزادسازی؟

هفته گذشته نمایندگان مجلس در صحن علنی، پیشنهاد کمیسیون صنایع را در ارتباط با رفع ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو مجلس دهم مورد بررسی قرار دادند. چنانچه پیشنهادهای کمیسیون مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گیرد، شورای رقابت به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیر درباره تعداد، مدل و کلاس خودروهای وارداتی برای ایجاد تعادل در بخش عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به پیش‌بینی خود از وضعیت بازار می‌گوید چنانچه با رأی نمایندگان و همچنین نظر مساعد شورای نگهبان، طرح ساماندهی خودرو اجرا شود، بلاشک قیمت خودروهای داخلی و خارجی در آینده افت شدیدی دارد. چراکه با اجرای این طرح به سمت تنظیم و تعادل‌سازی در بازار پیش می‌رویم. به گفته دادفر در این طرح باید رابطه‌ای بین تولید و واردات تعریف شود. قطعاً با آزادسازی واردات خودرو پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای خارجی حداقل ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
دادستان کل کشور پرونده برگ سبز را بست

دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور گفت: تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی غیرلازم است و استنکاف‌کنندگان از آن تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند. بنا بر این لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوطه؛ تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به‌عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

جالب آنکه به‌تازگی فایل صوتی از سخنان ساداتی، رئیس کمیته پارلمانی کانون سردفتران و دفتریاران منتشر شده که در آن توضیحاتی درباره اقدامات این کمیته درباره اقناع مجلس در خصوص تداوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی ارائه شده است. ساداتی در این صوت که تاریخ آن برای اواخر هفته گذشته است، تلویحاً مدعی شده که رئیس مجلس و برخی نمایندگان مجلس به دنبال اعتبار دادن به برگ سبز خودرو به‌عنوان سند رسمی و حذف تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد هستند.

در ادامه رئیس پلیس راهور ناجا هم گفت تماس‌های مردمی معطوف به تقدیر و تشکر از پلیس مبنی بر بحث سند سبز به‌عنوان سند رسمی بود و باید از دادستان کل کشور تشکر کرد.
صادرات لاستیک آزاد شد

طبق ابلاغیه انجمن تایر به شرکت‌های زیرمجموعه، صادرات ۱۰ درصد تایر سواری تولیدی و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی آزاد شد. در نامه انجمن صنعت تایر آمده این تصمیم با تصویب شورای عالی صادرات گرفته شده است. تولیدکنندگان تایر مدتی است در پی دریافت مجوز برای افزایش قیمت لاستیک هستند و بر این اساس، قیمت تایر ماه پیش از سوی انجمن تایر ۳۰ درصد افزایش یافت، اما یک روز پس از ابلاغ، با مخالفت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان روبرو و لغو شد.

قیمت کوییک S مشخصات کوییک S نمادی داخلی کوییک S موتور کوییک S چیست تازه های خودرو در ایران اخبار خودرو اخبار سایپا سایت تخصصی خودرو مجله خودرو معرفی خودرو
صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطعات خودرو

نایب‌رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور می‌گوید از تیرماه سال ۱۳۹۸ و بعد از برگزاری چهار میز ارتقای داخلی‌سازی، صرفه‌جویی ۳۴۱ میلیون یورویی در قطعه‌سازی خودروها رخ داده است. به گفته مطلب‌زاده مقرر بود میز پنجم مهرماه پارسال برگزار شود، اما با توجه به معرفی وزیر جدید، همچنین مشکلات ناشی از کرونا به تعویق افتاد؛ در ادامه مقرر شد در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ شاهد برگزاری این میز باشیم که هر بار به دلایلی لغو شد.
شگرد جدید تولیدکنندگان روغن‌موتور

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران می‌گوید با اینکه قیمت روغن‌ موتور چه برای خودروهای بنزینی و چه دیزلی ۴۱ درصد افزایش یافته است، اما کارخانه‌ها بازهم عرضه را کمتر کرده‌اند و یا محصولات خود را در کنار روغن خودرو به‌صورت تحمیلی می‌فروشند. به گفته سعادتی‌نژاد فروش تحمیلی کالا باعث می‌شود که مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی و مردم به وجود بیاید، کارخانه‌ها خود عرضه را کم کرده‌اند و در عین حال فروش تحمیلی دارند برای مثال می‌گویند در کنار هر یک کارتن روغن‌موتور باید ۵ کارتن ضد یخ ببرید. امیدواریم کارخانه‌ها سطح عرضه را زیاد کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.
خبر بد درباره کیفیت بنزین

رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید تحلیل ما در سال ۹۹ نشان می‌دهد کیفیت بنزین در کشور بهبود پیدا کرده، اما هنوز در برخی شاخص‌ها فاصله دارد. عدد اکتان هم در کلان‌شهرها و هم در سایر شهرها با اعداد اعلامی منطقی نبود. به گفته شریعتی آن‌ها بنزینی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد را شاخص قرار می‌دهند. در گازوئیل و گاز هم متاسفانه رو به بهبود نبودیم و در پارامتر گوگرد با استاندارد اختلاف بسیار معناداری دارد و با این شرایط در زمستان با مشکل مواجه خواهیم شد.
اخبار مهم خودرو در هفته دوم شهریور ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ شماره‌گذاری خودرو بدون پیاده شدن، صف سنگین در پمپ‌بنزین‌ها، انتشار آمار ۵ ماهه تولید خودرو، افزایش ۲۰ درصد قیمت انواع خودرو و مصوبه پرحاشیه شورای رقابت ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
فروش فوق‌العاده خودروسازان بیشتر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان مرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۸ طرح فروش فوق‌العاده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اجرایی شده است؛ اما در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها سه طرح فروش فوق‌العاده نهایی شده بود. دلیل اصلی رشد بیش از ۲۲۰ درصدی عرضه خودرو از مسیر فروش فوق‌العاده خودروسازان به‌طور حتم کاهش معوقات و همچنین ثبات تولید است.
مصوبه جنجالی شورای رقابت

شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش‌فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کرد: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد.

شیوا رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات مصوبه این شورا مبنی بر سهیم شدن خریداران در خودروهای پیش‌خریدی تاکید کرد این مصوبه که عطف به ماسبق نمی‌شود مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها نیست.
قیمت خودرو ۲۰ درصد گران شده است

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید از دو ماه گذشته تا به امروز، شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت خودرو در بازار هستیم. به گفته موتمنی اول تیر ماه تا به امروز با افزایش نرخ ارز، قیمت انواع خودروها هم بالا رفته است. وی فروشنده‌ها قیمت‌ها را بسیار بالا اعلام می‌کنند ضمن اینکه خریدار هم به بازار مراجعه نمی‌کند. بازار خودرو از دو هفته گذشته در رکود کامل و خریدوفروش به نقطه صفر رسیده است.
آمار تولید خودرو تا پایان تیر ۱۴۰۰

بررسی آمارهای منتشرشده رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است. با توجه به تولید ۲۹۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در چهارماهه نخست سال ۹۹، تولید خودرو در مدت مشابه امسال افت یک‌درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت خودروسازان داخلی ۲۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه وانت تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال افت ۱۱.۳ درصدی نشان می‌دهد.

با اعلام صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تیراژ آنها در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریباً ثابت مانده، با این حال تولید ماهانه‌شان افتی سنگین را به خود می‌بیند.
صنعت خودرو افتخار ملی می‌شود

وزیر صمت می‌گوید تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می‌شود چون ظرفیت آن وجود دارد و به لحاظ فنی چیزی کم نداریم. به گفته فاطمی امین برآورد کردیم امسال حدود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود. برنامه سال آینده ما یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است و تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه می‌رسد. سالی ۲ پلتفرم جدید به خودروهای داخلی اضافه می‌شود.
دوربین‌های پلیس پیشرفته‌تر شدند

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد تاکنون از تولید و تجاری‌سازی ۷ نرم‌افزار بومی در زمینه دوربین‌های پلاک‌خوان حمایت شده است. دوربین‌های پلاک‌خوان می‌توانند پلاک خودروها را حتی بین خطوط مختلف و در شرایط آب و هوایی یا نور نامساعد نیز تشخیص دهند. این دوربین‌ها اطلاعات به دست آمده را به مرکز مدیریت هوشمند ارسال می‌کنند.
مردودی یک‌سوم خودروهای مراجعه‌اولی به معاینه‌فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران می‌گوید ۳۱ درصد از خودروها از ابتدای سال تا به امروز به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. به گفته مقدم حدود ۲۵ هزار دستگاه اصلاً نتوانستند گواهی معاینه فنی اخذ کنند و ۳۱ درصد خودروها مجدداً باید به مراکز معاینه فنی مراجعه و رفع ایراد کنند. به دلایل مختلف مانند گران شدن خدمات و قطعات خودرو آمار مردودی خودروها در معاینه فنی افزایش پیدا کرده است.
دلیل ایجاد صف در برخی از پمپ‌بنزین‌ها

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور می‌گوید یکی از عوامل ایجاد صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت، خرابی کارت‌خوان‌های سوخت است. از اوایل سال قبل با معضل خرابی‌های مکرر کارت‌خوان‌های سوخت مواجه هستیم که در برخی ماه‌ها بیش‌ازحد بوده است. به گفته قلی‌زاده منظور از کارت‌خوان‌ها، تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت است که به دلیل مستهلک شدن، گرما و استفاده ناصحیح مردم از این تجهیزات نصب‌شده روی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت، آمار خرابی‌ها بیشتر شده و تکرار خرابی در چند روز پس از تعویض نیز بالاست.
تعویض پلاک تهرانی‌ها بدون پیاده شدن

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا از تعویض پلاک اینترنتی در ۲ مرکز تعویض پلاک در تهران خبر داد. به گفته سرهنگ محمدی در شماره‌گذاری اینترنتی شخص در کمتر از ۱۰ دقیقه خدمات دریافت می‌کند و این دریافت خدمات بدون این است که فرد از خودرو پیاده شود. به هرکسی که بتواند ثبت‌نام کند، از پیکان و پراید تا هر نوع خودروی دیگر خدمات ارائه می‌کنیم.
اخبار مهم خودرو در هفته اول شهریور ۱۴۰۰

در هفته منتهی به شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ حجم سنگین واردات قطعات خودرو، مردودی‌های عجیب در معاینه فنی، معرفی نقاط پرحادثه تهران، تکذیب خبر افزایش قیمت لاستیک و برنامه های وزیر صمت جدید برای واردات خودرو ازجمله مهم ترین عناوین رسانه‌ها بودند.
رکود سنگین در بازار لوازم یدکی

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران، می‌گوید به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا در بازار لوازم یدکی خودرو رکود به وجود آمده است. این رکود هم موجب تعدیل قیمت‌ها شده و هم در بازار فراوانی وجود دارد. به گفته کاظمی با وجود اینکه در مردادماه سال گذشته نیز مشکل کرونا وجود داشت اما الان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۰ درصد رکود بیشتر مواجه هستیم. قیمت‌ ها نیز در ابتدای سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش نرخ حق بیمه حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد ولی بعد از آن تا به امروز تغییری نکرده است.
برنامه‌های وزارت صمت جدید برای واردات خودرو

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت می‌گوید در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد، ساختار مدیریتی اصلاح و زیرساخت‌های اقتصادی فراهم شود می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد. به گفته فاطم امین به این ترتیب به جای اینکه یک خودروساز با تعداد زیادی قطعه ساز سروکار داشته باشد با حدود ۳۰ مجموعه سروکار خواهد داشت.
گروه خودرو پیشتاز تولید در تیر ماه

طبق گزارشی که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در قالب «گزارش ماهانه تولید صنعتی» (مخصوص تیر ماه امسال) منتشر کرده، شاخص تولید صنعتی در تیر ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.این در حالی است که رقم مورد نظر کمترین نرخ رشد در ۱۲ ماه منتهی به تیر بوده است.با این حال، خودروسازی سبب شده شاخص تولید در تیر ۱۴۰۰ و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، افزایشی شود.
توصیه دوباره مجلس برای خصوصی شدن صنعت خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید جلسات مختلفی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رسیدگی به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی تشکیل شد و به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای رفع این مسائل، واگذاری خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی است. به گفته حسینی بهترین راهکار برای رفع مسائل موجود در صنعت خودروسازی، واگذاری خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی است زیرا این بخش به منظور سودآوری تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی انجام می‌دهد.

در همین رابطه بد نیست بدانید فاطمی امین در جلسه رای اعتماد مجلس گفته بود در مسیر فعالیت های صنعت خودرو، برنامه شش ماهه و دو ساله داریم که با اجرای برنامه دوساله ظرف سه یا چهار سال دیگر صنعت خودرو افتخار ملی خواهد شد.
چرا تولید خودروهای ناقص رشد کرد؟

مدیر فروش و بازاریابی ایران خودرو می‌گوید در حال حاضر حدود ۷۰ هزار دستگاه محصول ناقص در پارکینگ ایران‌خودرو وجود دارد که مسائلی مانند تحریم، کمبود برخی قطعات به ویژه تراشه و قیمت‌گذاری دستوری دلایل اصلی آن به شمار می‌روند. به گفته رحمانی قیمت‌گذاری دستوری زمینه‌ساز مشکلات مالی برای ایران خودرو شده است. این موضوع در شکل‌گیری خودروهای ناقص بی‌تاثیر نبوده، اما مشکل اصلی به کمبود قطعات مربوط می‌شود که ریشه در تحریم و چالش جهانی تراشه دارد.
کدام نقاط تهران حادثه‌خیزتر هستند؟

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره نقاط پر تصادف تهران می‌گوید بزرگراه آزادگان پل سعیدی، بزرگراه امام علی (ع) بزرگراه زین‌الدین، سه راه افسریه و بزرگراه فتح، جزو نقاط حادثه خیز در تهران بزرگ هستند. به گفته سرهنگ زینی‌وند پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در تلاش است که تا پایان امسال در جهت رفع این نقاط اقدام کند و ببیند مشکل کجاست.
لاستیک خودرو هنوز گران نشده است

سخنگوی انجمن تایر می‌گوید افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر هنوز اعمال نشده است. به گفته تنها افزایش قیمت تایر مصوب شد اما هنوز اعمال نشده است زیرا امیدواریم که فرجی شود تا قیمت را افزایش ندهیم. به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا افزایش قیمت را دائم عقب می‌اندازیم تا شاید راه حلی پیدا شود.
آمار تاسف‌بار مردودی‌های معاینه فنی

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ۳۱ درصد از خودروها از ابتدای سال تاکنون به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. مقدم می‌گوید در مجموع ۳۱ درصد از خودروها از ابتدای سال تاکنون به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. در این پنج ماه ۴۹۸ هزار و ۶۶۶ گواهی معاینه فنی صادر شده است. از این تعداد، ۱۰۶ هزار و ۶۲۶ گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.
سال ۹۹ بیش از ۵۷۰ میلیون دلار قطعات خودرو وارد شد

سخنگوی گمرک می‌گوید سال قبل، حدود ۵۷۶ میلیون دلار قطعات و اقلام مورد نیاز خودروسازان و لوازم یدکی وارد کشور شده است. به گفته لطیفی جمعا طی ۱۶ ماه گذشته، گمرک ۷۸۳ میلیون دلار معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان قطعات خودرو ترخیص کرده است. ضمن اینکه با حکم یا به عبارت دیگر براساس ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون یورو قطعات و لوازم یدکی خودرو با دستور رئیس کل گمرک بدون کد رهگیری بانک ترخیص شده است.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.