روش نگهداری انواع گل دیفن باخیا

0

دیفن باخیا گیاهی زیبا با بیش از ۱۲ گونه و بومی برزیل است که قدمت طولانی دارد و به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری آن بسیار مرسوم است .این گیاه دارای برگ های پهن و چشم بگیر با ترکیبی از رنگ های سبز، سفید و زرد است که جلوه خاصی دارد و با رشد گیاه برگ های زیرین ریخته و ساقه مستقیم و خلوتی را ایجاد می کنند.

شرایط نگهداری دیفن باخیا

اگر می خواهید یک دیفن باخیا با رشد طبیعی در سلامت کامل و سرحال داشته باشید باید به شرایط رشد طبیعی این گیاه که به شرح زیر هستند توجه داشته باشید.

رشته زیست شناسی چیست آموزش نگهداری از گل مجله سلامت دانستنی های جالب دانستنی های جدید گل دیفن باخیا چیست قیمت انواع گل

نحوه آبیاری دیفن باخیا

اصلی ترین فاکتور در نگهداری هر گل و گیاهی نحوه آبیاری و نیاز آبی آن است و دیفن باخیا نیز نسبت به آبیاری اشتباه حساس است. لازم نیست که در مورد آبیاری دیفن باخیا خود را درگیر روز یا ساعت خاصی کنید و هروقت که متوجه شدید خاک دیفن باخیا رو به خشکی می رود زمان آبیاری آن رسیده است.

دیفن باخیا خاک مرطوب را می پسندد پس در هر بار آبیاری مقداری آب به گلدان بدهید که خاک را به اندازه مناسب مرطوب کند. در فصول گرم قاعدتا نیاز است که دفعات آبیاری را بیشتر کنید چراکه خاک زودتر خشک می شود و هرچقدر که گل شما بزرگ تر شد مقدار آب آبیاری را بیشتر کنید.

نیاز دیفن باخیا به نور

دیفن باخیا نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر طالب نور متوسط رو به زیاد که غیر مستقیم باشد است پس بهتر است که آن را با فاصله از پنجره های نورگیر قرار دهید.

دمای مناسب برای رشد دیفن باخیا

دیفن باخیا گرما و سرمای زیاد را دوست ندارد و دمای پایین باعث ریزش برگ های پایینی آن می شود و بهتر است که این گل را در مکانی با رنج دمایی بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی گراد قرار دهید.

رطوبت مناسب برای رشد دیفن باخیا

دیفن باخیا به محیطی با رطوبت متوسط و معتدل برای رشد مناسب خود احتیاج دارد و اگر در محیطی با هوای خشک زندگی می کنید می توانید به کمک جزیره رطوبت گیاه خود را تامین کنید. برای ساخت جزیره کف زیرگلدانی را سنگ ریزه بچینید و روی آن مقداری آب بریزید اما نه به اندازه ای که از سنگ ها بالا بزند و با خاک گلدان تماس پیدا کند سپس گلدان را روی آن قرار دهید.

خاک مناسب دیفن باخیا

همانطور که گفتیم دیفن باخیا خاکی که بیش از حد مرطوب و خیس باشد را دوست ندارد بنابراین خاک دیفن باخیا باید نیمه سبک با مواد غذایی و دارای زهکش مناسب باشد و خاک برگ یک گزینه مناسب برای دیفن باخیا است.

کوددهی دیفن باخیا

دیفن باخیا نیاز به کوددهی شدیدی ندارد و اگر گیاه شما سرحال است و رشد طبیعی خود را دارد بهتر است نهایتا از کود ارگانیک استفاه کنید اما در صورت رشد کم می توانید از کود ۲۰-۲۰-۲۰ برای تقویت گیاه خود استفاده کنید.

نکات مهم در نگهداری دیفن باخیا

● دقت داشته باشید که گونه های از دیفن باخیا که سبز تیره هستند نسبت به نور کم مقاوم تر هستند

● نور کم و نامناسب باعث رشد علفی دیفن باخیا می شود

● برای تامین رطوبت می توانید اطراف گیاه را با فاصله به کمک آب غبارپاشی کنید

● اگر رشد طولی دیفن باخیای شما زیاد و ساقه آن لخت شده است می توانید آن را قلمه بزنید

● دیفن باخیا را در معرض تغییرات دمایی شدید قرار ندهید

نحوه تمیز کردن دیفن باخیا

هرگز برای تمیز کردن برگ های دیفن باخیا از مواد شیمایی استفاده نکنید و ۲ تا ۳ هفته یکبار با یک اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز کنید.

علت به پایین خم شدن برگ دیفن باخیا

گرمای محیط و آبیاری کم یا زیاد از علت های آویزان شدن برگ دیفن باخیا و رو به پایین شدن آن ها است پس آبیاری را به اندازه کنید و گل را به مکان خنک تر منتقل کنید.

علت زرد شدن برگ های دیفن باخیا

گرمای محیط، افراط یا تفریط در آبیاری و نداشتن تهویه مناسب از دلایل اصلی زرد شدن برگ های زیرین دیفن باخیا است.

در مورد ریزش برگ های زیرین اگر برگ های بالایی رشد طبیعی خود را دارند نیازی به تغذیه و نگرانی نیست اما اگر رشد گیاه متوقف و برگ های آن در حال ریزش است می توانید از کود ۳ بیست هر ۲ هفته یکبار استفاده کنید.

 رشته زیست شناسی چیست آموزش نگهداری از گل مجله سلامت دانستنی های جالب دانستنی های جدید گل دیفن باخیا چیست قیمت انواع گل

 

علت لکه های خشک روی برگ دیفن باخیا

علت ایجاد چنین آسیبی که ممکن است همراه با پوسیدگی ساقه باشد می تواند بیماری قارچی یا باکتریایی باشد و بهتر است گیاه را در فضای باز با قارچ کش سمپاشی و آبیاری آن را منظم و به اندازه کنید.

علت فر خوردن و مچاله شدن برگ دیفن باخیا

حمله آفت حشره به دیفن باخیا می تواند علت لوچ شدن و فر خوردن برگ دیفن باخیا باشد که در این مورد بهتر است برگ های آسیب دیده را قیچی و گیاه را در مکان باز با حشره کش مناسب سمپاشی کنید.

علت لکه های زرد رنگ کوچک روی برگ

بیماری های قارچی، آفت حشره و غبارپاشی کردن در نور زیاد می توانند علت های ایجاد لکه های زرد روی برگ دیفن باخیا باشند.

در صورت توسعه لکه ها باید گیاه از نظر وجود آفت و بیماری بررسی کنید و گیاه با سموم مخصوص درمان شود در ضمن آبیاری گیاه تا خشک شدن نسبی خاک نباید صورت بگیرد.

علت بی حالی و زرد شدن برگ دیفن باخیا

تعویض کردن گلدان در زمان نامناسب، آسیب دیدن ریشه هنگام تعویض گلدان، افراط و تفریط در آبیاری، تغییر مکان ناگهانی گلدان و نوسانات دمایی می توانند علت بی حالی و زردی برگ های دیفن باخیا باشند.

علت لکه های قهوه ای روی برگ دیفن باخیا

علت ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی برگ دیفن باخیا و بی حالی آن می تواند افراط و تفریط در آبیاری، نداشتن تهویه مناسب و رطوبت بالا و خیس شدن برگ ها باشد.

هنگام خشک شدن خاک آبیاری کنید و غبارپاشی را با فاصله انجام دهید و دقت داشته باشید این شرایط برای رشد بیماری های قارچی مساعد است.

علت آب دادن برگ دیفن باخیا

آبیاری زیاد، صدمات فیزیکی و آفات و بیماری ها می توانند از علت های چکیدن آب از برگ های دیفن باخیا باشند.

گیاه را از نظر وجود آفت و بیماری بررسی کنید، آبیاری را در زمان خشک شدن خاک انجام دهید و گل را دور از دسترس کودکان، حیوانات خانگی و آسیب های فیزیکی نگهدارید.

آفات و بیماری های دیفن باخیا

(۱-) کنه قرمز و تارعنکبوتی

کنه قرمز و تارعنکبوتی از آفات دیفن باخیا است که باعث زرد شدن برگ ها و ضعیف شدن گیاه می شود و برای تیمار آن باید گیاه را با کنه کش سمپاشی کرد.

(۲-) قارچ بوتریتیس

قارچ بوتریتیس از بیماری های دیفن باخیا است که باعث پوسیدگی ساقه و برگ ها می شود و هوای سرد و رطوبت بالا باعث ایجاد شدن آن است.

برای مقابله با این عارضه بهتر است گیاه را در دمای حدود ۱۶ درجه نگهداری کنید و غبارپاشی را متوقف کنید و از قارچ کش مناسب طبق دستور درج شده کمک بگیرید.

آیا دیفن باخیا سمی است؟

در صورتی که دیفن باخیا خورده نشود سمی نمی باشد و عوارضی نخواهد داشت.

انواع دیفن باخیا

دیفن باخیا انواع مختلفی دارد که معروف ترین آن ها شامل موارد زیر است.

● دیفن هانی دو

● دیفن کاملیا

● دیفن سگوئین

● دیفن کارینا

● دیفن سارا

● دیفن برفی یا اسنو

● دیفن درخشان

● دیفن ماکولاتا

● دیفن استتار

● دیفن باخیا ماری

● دیفن کامپکت

● دیفن ستاره روشن

● دیفن پلنگی

● دیفن پیروزی

● دیفن تروپیک رین

● دیفن باخیا دلیلا

● دیفن وایت اتنا

منبع:فوتوکده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.