برای ماشین باز بودن چه کارهایی لازم است انجام دهید؟

0

زمانی که «باز» در جایگاه پسوند استفاده می‌شود در ذهن شنونده، مبالغه در رفتاری مشخص ایجاد می‌کند مثل: کتاب‌باز، رفیق‌باز یا ماشین‌باز! من برای پاسخ به این سوال که ماشین‌باز کیست؟ و برای ماشین‌باز بودن چه کار‌هایی باید انجام داد؟ راهی خیابان امام‌رضا (ع) مشهد که بورس تیونینگ خودرو است شدم.

به‌طورکل تیونینگ یک خودرو شامل سلسله‌اقداماتی است که تغییرات مهمی در نمای داخلی، خارجی و بدنه خودرو ایجاد می‌کند و در عین رقم‌زدن ظاهری متفاوت برای خودرو، سرعت و قدرت آن را افزایش می‌دهد. همان اول و بعد از پرس‌وجو از مغازه‌دار‌ها چند مولفه و خصوصیت اصلی یک آدم ماشین‌باز برایم روشن شد.

به‌طور حتم یک ماشین‌باز تا همین لحظه بار‌ها و بار‌ها از سمت خانواده، دوستان و پلیس محترم راهنمایی و رانندگی اولتیماتوم دریافت کرده است، ولی به قول مصطفی ۲۶ساله که هم ماشین‌باز است و هم فروشگاه لوازم لوکس خودرو دارد: وقتی دنیات باشه، باید پیه همه چی رو به تنت بمالی!

مصطفی همان‌طور که توضیح می‌داد، به ماشین‌اش اشاره کرد: «هرکس یک علاقه‌ای داره! اینم یه‌جور عشقه. آدم اگه عاشق نباشه می‌میره. مثلا یکی عاشق گل و گیاهه، یکی پول به ادکلن میده، بعضی‌ها هم ماشین‌شون همه‌چیزشونه!» لبخندی روی لبش نشسته بود و چشمانش چنان برقی می‌زد که جای هیچ سوالی نداشت. در یک حکم قطعی نانوشته، خودروی یک ماشین‌باز، همه‌چیزش است!

مصطفی برایم تعریف کرد یکی از مشتری‌های ۱۰ساله مغازه‌اش که پدر یک کودک شیرخشک‌خوار است، اجاره منزلش را پنج روز عقب انداخته و غر و لند‌های صاحبخانه را به جان خریده تا یک جفت بوق ۱۰۱۱ روی خودرویش نصب کند!

چرا؟ چون مولفه دیگر ماشین‌بازها، شنیده‌شدن آنهاست و هیچ وسیله‌ای بهتر از بوق دنده‌عقب تانک‌های هیتلر در جنگ جهانی دوم، حضور شما را در خیابان به گوش آدم‌ها نمی‌رساند!

یعنی درواقع تغییرات ظاهری متعددی که روی یک خودروی تیون‌شده انجام می‌شود‎ برای به چشم آمدن عملیات تیونینگ فنی و موتوری آن است! حالا این وسط گاهی این وظیفه از عهده یک جفت بوق ۱۰۱۱ هیتلری به قیمت ۵۰۰هزار تا دومیلیون تومان برمی‌آید و گاهی یک سیستم صوتی که خودش به‌تن‌هایی دنیایی دارد با اجزا و قیمت‌های مختلف عهده‌دار این وظیفه می‌شود.
مصطفی برای بار چندم به خودرویش اشاره می‌کند و می‌گوید: من خودم سیستمم نزدیکه ۲۰میلیون قیمتشه. فقط ضبطم شش‌میلیونه، آمپم (آمپلی‌فایر) ۹میلیون برای من مغازه‌دار هزینه داشته، ساب ووفر دارم، باند خربزه‌ای چهارتا دارم و … به سمت پیاده‌رو می‌رود و می‌گوید: بیاین صدای معمولی‌اش رو گوش کنین! صدای معمولی برای مصطفای ماشین‌باز، صدای فوق‌بلند برای من تعریف می‌شد و من از ترس آزمایش صدای بلند، خیلی سریع از توضیحاتش تشکر و خداحافظی کردم.

تا اینجا با اطمینان می‌توانم بگویم اگر خودروی شخصی‌تان غیر از جابه‌جایی شما از منزل به محل کار و مهمانی و مسافرت، وظیفه پر کردن اوقات‌فراغت، کم‌کردن موجودی‌حساب و سرگرم‌کردن شما را دارد، شما هم یک ماشین‌باز هستید، اما یادمان نرود ماشین‌باز بودن، باید‌های خودش را دارد و با حلواحلوا کردن دهان کسی شیرین نخواهد شد!

پس برای دانستن الزامات ظاهری و اولیه یک خودروی لوکس‌شده از میلاد، صاحب فروشگاه فوق‌لوکس خودرو سوال‌هایم را پرسیدم.
او با تاکید روی موضوع اصلی قبل از سلیقه مشتری، که همان جیب مشتری است، گفت: الان که قیمت‌ها خیلی رفته بالا و خرج‌ها سنگین شده، خیلی کم پیش می‌یاد که کسی موتور دستکاری کنه! جوونا پول ندارن که ….

آموزش تیونینگ خودرو ابر تیونینگ دنیا بهترین خودرو تیونینگ شده تیونینگ تیونینگ بدنه خودرو تیونینگ زیبا تیونینگ رانا آموزش اسپرت کردن خودرو اسپرت کردن خودرو قیمت رانا

گریزی می‌زنم و می‌پرسم: چه گروه سنی‌ای بیشتر مشتری شما هستن؟‌

می‌گوید: بیشتر ۲۱ تا ۳۰ساله، ولی من مشتری ۵۵ساله کارمند دارم که پسر ۱۱ساله‌شو میاره اینجا و آموزشش میده. میلاد می‌خندد و می‌گوید: یک روز آقاهه اومد گفت، قیمت این چراغ جلو جدیدا چند؟ گفتم دوتومن (دومیلیون) گفت شب با خانومم میام. جلوش پرسیدم بگو ۵۰۰هزار تومان، ولی کارت دادم قیمت خودشو بکش! می‌خندیم و ادامه می‌دهد: جوونا اول بسم‌ا… ارتفاع می‌زنن و سیستم می‌ذارن! بقیه‌رو یا بی‌خیال می‌شن، یا خورد خورد انجام میدن.

من متوجه شدم که طبق قوانین نانوشته دیگر در ماشین‌بازی، شرط اول‌قدم آن است که ارتفاع خودروی شما کاهش پیدا کند یا به قول اهل‌فن ارتفاع‌زدن، که چند سالی است در بین جوانان حسابی طرفدار پیدا کرده است.

ارتفاع‌زدن انواعی دارد شامل

تیونینگ شوشی:

در ساده‌ترین روش ممکن که اگر از دست خودتان بر بیاید حتی اجرت سرویس‌کار هم نمی‌دهید!
اول کمک‌فنر‌های استاندارد را باز کنید و تا حدی که عشق‌تان می‌کشد ببرید، یا آن‌قدر حرارت بدهید تا فاصله گام‌های فنر کاهش پیدا کند. فنر و کمک‌فنر را دوباره سوار کنید و از کاهش ارتفاع و کوبندگی شدید ماشین لذت ببرید!
اما برای جلوگیری از آسیب به خودرو، روش‌های دیگری هم برای کاهش ارتفاع وجود دارد.

تیونینگ اصولی:
استفاده از فنر اسپرت و پروفیل کوتاه گازی، که خوش‌فرمانی را افزایش داده و چیزی از کیفیت سواری کاسته نمی‌شود.
این کیت‌ها برای بیشتر خودرو‌های داخلی موجود هستند و هزینه آن با تعویض از ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود و تا یک‌میلیون تومان قابل خرید است.

کیت کویل اُور:

کویل‌اُور‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع، خشکی و سفتی دارند و از این جهت برای استفاده در شهر و جاده و حتی پیست، بهترین هستند. قیمت این مدل از فنر‌ها و کمک‌فنر‌ها از یک تا چهار میلیون تومان است.

کیت پنوماتیک:
این گزینه خوراک ماشین‌باز‌های پول‌خرج‌کن است. در این کیت، خبری از فنر و کمک‌فنر نیست و به‌جای آن از بالشتک‌های هوا استفاده می‌شود که با افزایش فشار هوا، ارتفاع بیشتر می‌شود. پنوماتیک‌کردن ماشین‌های داخلی از ۵/۱۴میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۳۷میلیون تومان برای خودرو‌های متداول داخلی قابل انتخاب است.

آموزش تیونینگ پراید تیونینگ پراید تیونینگ زیبا ماشین خاص مجله ماشین پراید اسپرت

در این روش آنچه برای ماشین‌باز‌ها هیجان‌انگیز است، تنظیم ارتفاع خودرو با کنترل و ریموت از راه دور است. وقتی سعید از فرآیند با یک دکمه، درجا ماشین پایین می‌آید. تعریف می‌کرد، مثل مصطفی چشم‌هایش برق می‌زد. البته این هیجان بیشتر شامل جریمه راهنمایی و رانندگی هم می‌شود!

بعد از این‌که خودروی شما ارتفاع زد و صاحب صدا شد، باید شیشه‌ها را دودی کنید! حد مجاز دودی‌کردن شیشه‌ها طبق قوانین ایران ۳۵ تا ۴۰درصد است و هزینه‌اش از ۲۰۰هزار تومان تا شش‌میلیون تومان متغیر است.

حالا باید خودروی شما برای دیده‌شدن در شب آماده شود. انتخاب شما برای انواع چراغ‌های عقب و جلو، راهنما و چراغ‌خطر بسیار متنوع است. اما آنچه شما را یک ماشین‌باز معرفی می‌کند، داشتن لامپ‌های زنون است که پرنورترند و نور سفید دارند و معروف‌ترین و محبوب‌ترین چراغ‌های حال حاضر‌ند.

برای داشتن چراغ زنون، از ۱۵۳هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان می‌توانید هزینه کنید! اگر شما هم مثل من در مرحله بعد سراغ آیینه‌ها را می‌گیرید، بدانید که این‌بار هیچ توافقی وجود ندارد! از دو نفر قدیمی‌کار که پرسیدم، معتقد بودند آیینه فقط فابریک خودرو و به آینه‌ها نباید دست زد!

اما آنچه مایه مباهات مصطفی است، داشتن آینه‌بغل‌های برقی است که هنگام لایی‌کشیدن، خودکار جمع می‌شوند و به جایی گیر نمی‌کنند. با این اقدامات اولیه خودروی شما بین ماشین‌باز‌ها جایگاه خواهد داشت، اما اگر دنبال بودن سری میان سر‌ها هستید بیشتر هزینه کنید.

مثلا تودوزی داشبورد خودرو ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان، تودوزی سقف ماشین یک تا دومیلیون تومان، چرم‌دوزی فرمان ۳۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان و روکش‌های صندلی از ۳۰۰هزار تا پنج‌میلیون تومان برای شما آب خواهد خورد، که بسته به انتخاب چرم یا پارچه قیمت‌ها هم تغییر می‌کند.

دست شما تا خیلی باز است! کنسول، سر دنده، کیلومترشمار‌ها و … هر سال با مدل‌های جدید در انتظار ماشین‌باز‌ها هستند تا دلبری کنند و خود را توی دل یک ماشین‌باز حرفه‌ای جا دهند.

بعد از گشت‌وگذار در راسته تیونینگ‌ها و لوکس‌فروش‌های خودرو آنچه از ماشین‌بازی دستم را گرفت آشنایی با دنیای جدید آدم‌هایی است که درک‌شان نمی‌کنم، ولی ذوق‌زدن‌هاشان و برای عشق‌شان وقت گذاشتن و هزینه‌کردن‌شان برایم تا حدی جذاب است که مدتی فکرم را درگیر کند و جوابی جز «پول عشقه» برایش پیدا نکنم!

منبع: روزنامه جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.