خودرویی میلیونی که میلیاردی عرضه می شود!

0

دیروز قیمت میلیاردی رسمی محصول جدید چری با برند ناشناس فونیکس در بازار ایران اعلام شد.

یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، قیمت رسمی محصول جدید چری با برند ناشناس فونیکس در بازار ایران است. انتشار ارزش این خودرو در بازار ایران باعث شده در فضای مجازی کاربران با مقایسه قیمت این خودرو با نمونه‌های خارجی از گرانی آن انتقاد کنند.

این خودرو در چین ساخته می‌شود و در نسخه‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شود. نسخه پیشرفته‌تر این خودرو در چین قیمتی نزدیک به ۱۶۰ هزار یوان دارد. یعنی با احتساب نرخ ۴۴۰۰ تومانی یوان در بازار آزاد ارز کشورمان نیز قیمت به روز‌ترین چری تیگو ۸ پلاس در چین به ۷۰۵ میلیون تومان نمی‌رسد.

با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود این خودرو یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی، با قیاس دلاری، ۶۷ هزار دلار می‌شود. پنج مورد از خودرو‌هایی که قیمت جهانی آن‌ها تا ۶۷ هزار دلار است در ادامه بررسی کرده ایم.

ولو V۶۰ سال  ۲۰۲۱: ولوو V ۶۰ یک خودروی ۵ نفره است که در ۴ تریم عرضه می‌شود. محبوب‌ترین مدل T ۸ Recharge پلاگین هیبرید Polestar eAWD است که از ۶۸ هزار و ۳۹۵ دلار شروع می‌شود و با موتور Plug-In Hybrid ۲.۰ L I ۴ S/C و موتور توربو و All Wheel Drive عرضه می‌شود.

ولوو S۶۰ Recharge سال ۲۰۲۲: ولوو S ۶۰ Recharge یک خودروی ۵ نفره است که در ۴ سطح عرضه می‌شود. محبوب‌ترین سبک پولستار است که از ۶۵ هزار و ۸۴۵ دلار شروع می‌شود و با موتور پلاگین هیبریدی ۲.۰ L I ۴ S/C و موتور توربو و All Wheel Drive عرضه می‌شود.

پولستار ۲ سال ۲۰۲۱: پولستار ۲ یک خودروی برقی هاچ بک پنج سرنشینه و قدرتمند با فناوری با سیستم چهارچرخ محرک و ظاهری ظریف است. رانندگی با آن آسان است و در برابر خودرو‌های برقی مجهز به مشابه به خوبی می‌ایستد. پولستار ۲ یک خودروی ۵ نفره است که در یک سطح عرضه می‌شود. محبوب‌ترین سبک، Launch Edition Fastback است که از ۶۱ هزار و ۲۰۰ دلار شروع می‌شود و با موتور الکتریکی و All Wheel Drive عرضه می‌شود.

 

جنسیس G۸۰ سال ۲۰۲۲ : جنسیس G ۸۰ یک خودروی ۵ نفره است که در ۲ تریم عرضه می‌شود. محبوب‌ترین مدل ۳.۵ T Sport AWD است که از ۶۴ هزار و ۷۹۵ دلار شروع می‌شود و با موتور ۳.۵ لیتری V ۶ توربو و تمام چرخ متحرک عرضه می‌شود.

 

آئودی A۶ آلرود سال ۲۰۲۲: آئودی A ۶ آلرود جایگزین یک خودرو SUV است که تجمل و سبک را در بسته‌ای با قابلیت آفرود متوسط ترکیب می‌کند. آئودی A ۶ آلرود یک وسیله نقلیه ۵ نفره است که در ۲ سطح عرضه می‌شود. محبوب‌ترین مدل پرستیژ است که از ۶۷ هزار و ۹۴۵ دلار شروع می‌شود و با موتور ۳.۰ لیتری V ۶ توربو و تمام چرخ متحرک عرضه می‌شود.

حال کمی قیمت این خودرو را با خودرو‌های موجود در بازار داخل مقایسه کنیم، اینکه چه خودرو‌های وارداتی با این قیمت می‌توان خرید؟

از جمله خودرو‌هایی که می‌توان با مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ خرید رنو تلیسمان ۲۰۱۸، کلئوس ۲۰۱۷، هیوندای سانتافه ۲۰۱۶، الانترا ۲۰۱۸، سوناتا هیبرید ۲۰۱۸، توسان ۲۰۱۷، تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۶، سی چی آر ۲۰۱۷، کمری هیبرید ۲۰۱۶، هایلوکس ۲ کابین ۱۴ یا ۱۵، کیا اپتیما جی تی لاین ۲۰۱۷، اسپرتیج ۲۰۱۷، سورنتو جی تی لاین ۲۰۱۶ و میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۸ است.

 

اما این موارد تنها موارد قابل مقایسه نیست و حتی با این مبلغ می‌توان پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷، نیسان ایکس تریل ۲۰۱۷، هوندا سی آر وی ۲۰۱۶، مرسدس بنز سی ۲۰۰ مدل ۲۰۱۲، دی اس ۶ مدل ۲۰۱۸، بی ام و ایکس ۳ مدل ۲۰۱۳، بی ام و ۵۲۳ مدل ۲۰۱۱ یا ۱۲ و بی ام و ایکس ۱ مدل ۲۰۱۴ خریداری کرد.

 

گفته شد تیگو ۸ پلاس را می‌توان با یوان ۴۴۰۰ تومان ۷۰۵ میلیون تومان خرید و با تیگو ۸ اختلاف قیمت یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومانی با نمونه مشابه آن در چین دارد، اما این قیمت گذاری چه توجیهی دارد؟

 

باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.