خواص و ویژگی گیاه چای کوهی Stachys lavandulifolia ( Labiatae ) چیست؟

0

گیاهی بوته ای – بالشتکی ، به ارتفاع 10 تا 35 سانتی متر کوتاه قد ، با ساقه های متعدد ، در قسمت پایین خوابیده – خمیده ، با شاخه های گل دهنده راست یا خیزان ، پوشیده از کرکهای نمدی – خاکستری و کرکهای بلند گسترده سفید رنگ ، در قسمت های قاعده ای با ساقه های عقیم حمیده یا خوابیده می باشند . برگ های ساقه ای به طول 15 تا 55 و به عرض 3 تا 15 میلیستر ، مستطیلی یا مستطیلی – سرنیزه ای یا واژنیزه ای است .

خواص چای کوهی چیست بهترین دمنوش گیاهی بهترین دمنوش ها گیاهان دارویی چیست رشته زیست شناسی چیست نحوه درمان سرماخوردگی مجله سلامت

چای کوهی Stachys lavandulifolia ( Labiatae )

چرخه های گل دارای 4 تا 6 گل ؛ پایینی ها خوابیده و گرگهای کوتاه با فاصله و بالایی ها نزدیک به هم و سنبك اي . گل ها تقریبا بدون دمگل ، کاسه گل به طول 14 تا 25 میلیمتر ؛ دندانه های کاسه درفشی – خطی ، بلندتر از لوله ، گسترده ، در حالت میوه بلندتر ، پوشیده از کرکهای بلند گسترده و پر مانند است .

جام گل قرمز – ارغوانی ، به ندرت سفید یا کرم رنگ می باشد . طبق تحقیقات صورت پذیرفته اصلی ترین ترکیبات اسانسی این گیاه از گروه هیدروکرین های مونوترپنی بوده که اثر صد میکروبی به خصوص بر باکتری های گرم مثبت دارد . در طب سنتی از این گیاه به عنوان بادشکن استفاده می شده است و می تواند به عنوان مسکنی برای درد های عصبی باشد . چای کوهی معرق بوده و در بسیار از موارد اشتها آور نیز می باشد .

چای کوهی Stachys lavandulifolia ( Labiatae )

چای کوهی نوعی تب بر نیز محسوب می شود . اثر آرام بخشی این گیاه در موارداضطراب نیز توسط محققان تثبیت شده است . مردم عادی از چای کوهی برای درمان ناراحتی های گوارشی و تسکین اعصاب استفاده می کنند . سر شاخه های گلدار آن در رفع سرماخوردگی به صورت دم کرده به مصرف رسیده و مقوی معده می باشد . از جوشانده چای کوهی برای رفع درد و ناراحتی های معده و دستگاه گوارشی استفاده می شود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.