خواص و فواید گیاه گلپر (Apiaceae) چیست؟

0

طرز تهيه دمنوش گلپر گیاه گلپر چیست خواص گلپر چیست بهترین دمنوش گیاهی انواع دمنوش های گیاهی بهترین دمنوش آرام بخش

گلپر Herersicum ( Apiaceae ) acieum p

گیاهی علفی ، پایا ، دارای شاخ و برگی معطر ، برگ ها منقسم و دندانه دار به اشکال مختلف در طول ساقه است . گل ها سفید رنگ و مجتمع به صورت گل آذین چشر مرکب بزرگ است .

میوه آن به طول 14-12 میلی متر ، بیضوی ، کمی ضخیم و معطر می باشد ( شکل گلپر ایرانی یکی از گیاهانی است که در ایران در تهیه غذا و دارو مورد استفاده قرار می گرفت ، به طوری که میوه های آن برای ادویه و میوه ها و ساقه های آن به عنوان یک عامل طعم دهنده برای تهیه خیار شور مورد استفاده قرار می گیرد . مردم بختیاری از میوه گلپر برای معطر کردن و نگهداری گوشت استفاده می کنند و یا در شمال ایران نیز میوه این گیاه ، به عنوان ادویه در تهیه انواع مواد غذایی و همچنین در تولید برخی فرآورده های لبنی مانند دوغ و پنیر مورد استفاده قرار می گیرد

این گیاه در طب سنتی ایران به عنوان ضدعفونی کننده ، ضد درد ، ضد سوء هاضمه و ضدنفخ به کار می رود این گیاه دارای اثر ضدباکتریایی بر روی باکتری های مورد مطالعه بوده به طوری که اثر آن بر روی باکتری گرم مثبت لیستریا مونوسیتوژنز ، بیشتر می باشد .

پودر دانه گلپر مي تواند به عنوان يک داروي کشنده براي بعضي کرمهاي داخل روده مصرف مي شود. – گلپر را جهت معالجه هيسترى (صرع)، عفونت‌هاى عصبى و رفع ناراحتي‌ هاي عصبي تجويز مي‌کنند. – دمنوش ريشه آن جهت درمان اختلالاتِ تنفسي، اختلالات ريوي، برونشيت و عفونت‌هاى دستگاه تنفس آن را تجويز ميکنند. – دمنوش اين گياه تحريک کننده اشتها است.

موارد منع مصرف گلپر: – مصرف زياد اين گياه باعث ايجاد تپش قلب براي فرد مي شود. – مصرف زياد اين گياه باعث سقط جنين مي شود.

 طرز تهيه دمنوش گلپر  گیاه گلپر چیست  خواص گلپر چیست  بهترین دمنوش گیاهی  انواع دمنوش های گیاهی  بهترین دمنوش آرام بخش

طرز تهيه دمنوش گلپر: يک قاشق غذا خوري پودر گل پر را در يک قوري ريخته و آب با دماي ۸۰ درجه سانتي گراد روي آن ريخته تا به مدت ۱۵ دقيقه دم بکشد. اين چاي کمي تلخ است و براي شيرين کردن آن مي توانيد از عسل يا نبات استفاده کنيد.

مشخصات گلپر: گلپر گياهي گلدار، علفي و چندساله از تيرهٔ چتريان است. اين گياه بومي ايران است و در ناحيه‌هاي نمناک کوهستاني ايران و مناطق پيراموني مي‌رويد. همهٔ گونه‌هاي سردهٔ گلپران معطر هستند و برخي گونه‌ها در آشپزي ايراني به عنوان ادويه کاربرد دارند. گونه‌هاي ديگري از گلپر در صنعت داروسازي کاربرد دارد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.