گیاه شیرین بیان چیست و چه خواص درمانی دارد ؟

0

شیرین بیان، یکی از طعم دهنده های مواد غذایی و فراورده های غذایی است.شیرین بیان زمانی که به عنوان یک محصول غذایی استفاده می شود, فواید سلامتی یا عوارض جانبی ندارد. زمانی که به عنوان یک محصول دارویی استفاده می شود, ممکن است اثرات نامطلوب و ناخواسته ای بر بدن ایجاد کند.در طب جایگزین به عنوان یک کمک موثر در درمان سوزش معده در ترکیب با گیاهان یا عصاره های دیگر استفاده می شود.

انواع دمنوش های گیاهی داروهای شیمی درمانی درمان بوی بد دهان درمان عفونت رشته زیست شناسی چیست طب سنتی گیاه شیرین بیان چیست گیاه معطر چیست مجله سلامتشیرین بیان می تواند در درمان علائم اگزما (خارش, تورم و قرمزی) موثر باشد.سایر استفاده ها با تحقیقات شامل درمان پسوریازیس, زخم شانکر, سندرم روده تحریک پذیر, کلسترول بالا, گرفتگی عضلات, درد ناشی از سرطان, ورم مفاصل, زخم معده و بسیاری از شرایط دیگر است.

مشخص نیست که آیا شیرین بیان در درمان همه بیماری ها موثر است یا خیر چراکه استفاده دارویی از این محصول توسط FDA تایید نشده است برای همین شیرین بیان نباید به جای داروها برای شما تجویز شود بلکه اغلب به عنوان یک مکمل گیاهی فروخته می شود ؛ مکمل های گیاهی سلامتی که باید از یک منبع معتبر خریداری شوند.

تاریخچه و ریشه ی گیاه شیرین بیان

این گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است و به عنوان ” ریشه شیرین ” منسوب است و ریشه شیرینش بسیار شیرین تر از شکر است.این گیاه هزاران سال است که در سیستم سنتی پزشکی چینی مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان ” حافظ صلح ” شناخته می شود. شیرین بیان یکی از پرمصرف ترین گیاهان در سراسر جهان است و در حال حاضر در روسیه, اسپانیا, فرانسه, انگلستان, آلمان, خاورمیانه و آسیا رشد می کند.

ویتامین ها و ارزش غذایی شیرین بیان:

شیرین بیان طیف وسیعی از مواد مغذی مفید و فلانوئیدها را دارد.

منبع خوبی از ویتامین B1 (تیامین)، B2 (نیاسین)، B3 (ریبوفلاوین)، B5 (پانتوتنیک اسید) و ویتامین E (توکوفرول) است.

همچنین مواد معدنی نظیر فسفر، کلسیم، کلوئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سیلیسیم و روی را تامین می کند.

غنی از فیتوناتریشن های ضروری مانند شامل بتا – کاروتن، گلیسیریزین، گلابریدین، ایزولیکویریتیگنین، تیمول، فنول، اسید فورولیک و کورستین است.

انواع دمنوش های گیاهی انواع دمنوش های گیاهی مجله سلامت مجله سلامت طب سنتی طب سنتی رشته زیست شناسی چیست رشته زیست شناسی چیست گیاه معطر چیست گیاه معطر چیست گیاه شیرین بیان چیست گیاه شیرین بیان چیست داروهای شیمی درمانی داروهای شیمی درمانی درمان عفونت درمان عفونت درمان بوی بد دهان درمان بوی بد دهان

فواید سلامتی شیرین بیان:

شیرین بیان، یک درمان طولانی مدت است و به طور علمی طبیبان سنتی آن را پرورش می دادند که فواید شیرین بیان درباره مشکلات سلامتی شامل موارد زیر است:

شیرین بیان برای درمان زخم های آفتوس یا زخم های دهانی:

شیرین بیان برای درمان زخم معده دردناک مکرر که به عنوان زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

شیرین بیان برای درمان آرتریت روماتوئید:

شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و ثابت شده است که در درمان آرتریت روماتوئید موثر است. تحقیقات نشان داده است که می تواند در کاهش سطح پروتئین – سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم، مفید باشد.

شیرین بیان برای محافظت از کبد:

مطالعات نتایج امیدبخشی را در مورد اثر هپاتواستروئیدی شیرین بیان نشان داده اند. حاوی گلیسیریزین است، که در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت موثر است و به تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد کمک می کند. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر شواهدی مبنی بر فلانوئید ایزولیکویریتیگنین ارائه کرده که در شیرین بیان حضور دارد، و دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است که در حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا، آسیب های ناشی از رژیم و آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، کمک می کند.

شیرین بیان برای اختلالات معده ای:

دانشمندان ذکر کرده اند که اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می تواند در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت کند و می تواند اثرات درمانی در علائم سوهاضمه یا هضم اختلال ایجاد کند.

شیرین بیان برای سندرم یائسگی و پیش یائسگی:

ریشه شیرین بیان در درمان علائم یائسگی و سندرم پیش یائسگی (PMS) موثر است. شیرین بیان غنی از ایزوفلاون ها است که به حفظ تعادل استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند. مطالعات نتایج مثبتی در رابطه با کارایی شیرین بیان در کاهش فراوانی گرگرفتگی های شبانه و بهبود سلامت جسمی و روان شناختی در زنان یائسه نشان داده اند.همچنین حاوی فیتواستروژن است و به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند، که در تسکین گرفتگی عضلات و ناراحتی در طول قاعدگی موثر هستند.

اثر پیشگیری شیمیایی و داروهای شیمی درمانی :

شیرین بیان دارای اثرات پیشگیری شیمیایی است و در درمان انواع مختلف سرطان ها مفید است. اثرات ضد پرولیفراتیوی گیاه شیرین بیان را در محدود کردن رشد سلول های سرطانی سینه انسان نشان داده است. این اثر به دلیل وجود فلانوئیدهایی مثل ایزولیکویریتیگنین ها است که به سرکوب سرطان کمک می کند و آپوپتوز نامیده می شود. تحقیقات در مورد فعالیت ضد توموری شیرین بیان که در کاهش سمیت ناشی از داروهای شیمی درمانی موثر هستند و مانع تولید سلول های تومور می شود، مدارک خوبی را بدست آورده است.

شیرین بیان برای سندرم خستگی مزمن:

شیرین بیان در جلوگیری از نقص عملکرد غده های آدرنالی که مسئول تولید هورمون ها از جمله کورتیزول برای مدیریت استرس در بدن و کمک به بهبود عملکرد کلی آن هستند، مفید است.

باید از مصرف بیش از حد شیرین بیان اجتناب شود. این امر در افرادی موثر است که برای مدت طولانی استروئید را برای مقابله با عمل سرکوبگر استروئیدی روی غدد آدرنالی مصرف کرده اند.

این امر همچنین به تحریک مقاومت بدن برای مقابله با استرس، به ویژه در طول مرحله ریکاوری بعد از عمل جراحی کمک می کند.اسید گلیسیریزین موجود در آن به احساس انرژی بیشتری کمک می کند و نشانه های سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا را کاهش می دهد.

 انواع دمنوش های گیاهی داروهای شیمی درمانی درمان بوی بد دهان درمان عفونت رشته زیست شناسی چیست طب سنتی گیاه شیرین بیان چیست گیاه معطر چیست مجله سلامت

شیرین بیان برای تقویت سیستم ایمنی:

شیرین بیان به بهبود مکانیزم دفاعی بدن کمک می کند.همچنین در بالا بردن سطح اینترفرون تاثیرگذار است، یک عامل ضد ویروسی که همراه با گلیسیریزین اسید است که عمل سلول های ایمنی را تحریک می کند و به مبارزه با ویروس ها و باکتری عفونی مانند آنفولانزا کمک می کند.

شیرین بیان برای درمان سل:

شیرین بیان در درمان سل ریوی موثر است و به کاهش طول فرآیند التیام کمک می کند.خواص ضدمیکروبی اجزای موجود در آن به خوبی در درمان بیماری های ریوی موثر هستند.

فواید شیرین بیان برای درمان عفونت:

شیرین بیان حاوی گلیسیریزین اسید است که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی موثر است. مطالعات تحقیقاتی اثر ضد ویروسی شیرین بیان و ترکیبات آن را در مهار رشد ویروس تب خال و جلوگیری از هر گونه گسترش بیشتر سرطان را نشان داده اند.یک رویکرد علمی و سنتی، بیان می کند که خاصیت مبارزه شیرین بیان با عفونت در درمان عفونت های ریوی، که ناشی از ویروس واریسلا – زوستر است مفید تشخیص داده شده است.

استفاده در آشپزخانه:

شیرین بیان از زمان های باستان به عنوان یک عامل طعم دهنده در فراورده های شیرین از جمله شیرینی های جویدنی و ابنبات استفاده می شود.

هشدارها و اثرات و عوارض جانبی مصرف شیرین بیان

شیرین بیان حاوی گلیسیریزا است که به اسید گلیسیریزین نیز مشهور است و می تواند منجر به عوارض جانبی در برخی موارد شود.

این اثرات عبارتند از؛

خستگی بدن، قاعدگی نامنظم، تورم و اختلالات کلیوی.

اما شیرین بیان بدون گلیسیریزا معروف به شیرین بیان دهلیزیرریزه شده است تا عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

فشار خون بالا و اختلالات قلبی:

شیرین بیان می تواند منجر به فشار خون و عوارض قلبی مانند آریتمی قلبی و نارسایی احتقانی قلب در برخی از افراد شود. افراد مبتلا به مشکلات فشار خون و اختلالات قلبی باید نسبت به مصرف شیرین بیان مراقب باشند.

مشکلات هورمونی:

شیرین بیان دارای تاثیر استروژنی در بدن است و ممکن است شرایط حساس هورمونی مثل سرطان پستان، فیبروئید رحمی و سرطان تخمدان را بدتر کند.

شیرین بیان در بارداری و شیردهی:

مصرف بیش از حد شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به عواقب کشنده ای مانند زایمان زود هنگام یا سقط جنین شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.