مافیای صنعت خودروسازی ایران کیست ؟

4

در سال ۶۱ که کشور درگیر جنگ بود محمد علیپور و حمید کشاورز با ۲۵ سال سن و با سرمایه هنگفت که منشا آن معلوم نیست شرکت کروز را تاسیس کردند.علیپور و کشاورز شروع به خرید سهام ایران خودرو میکنند و سال ۸۸ حدود ۳/۵ درصد سهام ایران خودرو را میخرند که ۳۱ میلیارد تومان میشد زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود. در سال ۹۰ شرکت تدبیر سرمایه آراد را تاسیس میکنند.و از طریق این شرکت هم سهام ایران خودرو را میخرند.

بطوریکه تا پایان سال ۹۰ حدود ۱۴ درصدسهام ایران خودرو را تصاحب می کنند. یعنی ۲۴۲ میلیاردتومان زمانی که دلار ۱/۲۰۰ تومان بود.تبدیل به یکی ازبزرگترین مالکان ایران خودرو شدند‌ و هدفشان این بود که به هیئت مدیره شرکت ایران خودرو راه پیدا کنند در صورتی که طبق قانون قطعه ساز نمیتواند عضو هیئت مدیره شرکت بالادست خود باشد.

آمار تولید خودرو در ایران آمار تولید خودرو سنگین آمار تولید محصولات سایپا آمار تولید محصولات ایران خودرو آمار تولید کامیون در ایران اخبار صنعت خودرو اخبار بازار خودرو

زیرا با این کار انحصار قطعات شرکت را به خود اختصاص داده و قطعه سازان دیگر را از دور خارج میکند.که شورای رقابت اجازه این کار را نداد اما کروز از راه دیگری وارد شد.
در سال ۹۲ که صنعت خودرو توسط امریکا تحریم شد کروزیها هم ایران خودرو را تحریم کرده و با ندادن قطعه این شرکت را گروگان گرفتند.

کروزیها در سال ۹۰ موفق شدند با استفاده از پوشش شرکتهای غیر واقعی یک نماینده راهی هیئت مدیره ایران خودرو کنند (حمید رضا منجی ) تا از استراتژی شرکت قبل از بقیه قطعه سازان مطلع شده و یک گام جلوتر باشند. و همچنین بتوانند مصوبات هیئت مدیره را به نفع خود رقم بزنند.
وقتی هیئت رسیدگی به تخلف خودروسازها مدارک را به قوه قضائیه فرستاد ، طبق قانون باید طی ۶ ماه رای اعلام میشد اما این رای حدود ۳ سال طول کشید و طی نامه ای به مجلس بعد(دهم) اعلام شد که تخلفی مشاهده نشده است.

چطور ممکن است ؟ آیا کروز در قوه محترم قضائیه هم نفوذ کرده یا قاضی پرونده صلاحیت رسیدگی به پرونده را نداشته ؟ یا …
به هر حال آنها هنوز قانع نبودند و شرکت بهمن موتور که تا سال ۹۵ حتی از ایران خودرو و سایپا بهتر کار میکرد را هم خریدند اما با شراکت حمید صمدی که مالک شرکت قطعه سازی اورند پیشرو بود و همچنین ۲/۸ درصد از سهام ایران خودرو را نیز داشت .

و در واقع خصوصی سازی را به شخصی سازی و انحصار طلبی تبدیل کردند . که نتیجه زد و بند مدیران کروز و سازمان خصوصی سازی بود و اصلا بابت خرید شرکت بهمن موتور هیچ پولی پرداخت نشد . و تعداد زیادی از قطعه سازان کوچکتر یا به اجبار و یا توافقی برای جلوگیری از ورشکستگی در رقابت با کروز شرکت خود را به کروز واگذار کردند.
سال ۶۱ همزمان با تاسیس کروز بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین شد.سال ۶۴ شرکت تالبوت انگلیس که پیکان تولید میکرد ورشکسته شد و چند سال بعد بهزاد نبوی ، میر حسین موسوی نخست وزیر وقت را مجاب کرد که شرکت تالبوت را به قیمت ۱۳ میلیون دلار بخرند اما نه از انگلیس بلکه از پژوی فرانسه که تالبوت را از انگلیس خریده بود و میخواست به جای پیکان ، پژو تولید کند .
در سال ۶۱ همزمان با تاسیس کروز احمد قلعه بانی هم شرکتی را تاسیس کرد که کل ایران خودرو را تحت کنترل بگیرد شرکتی به نام ساپکو . به این ترتیب دیگر ایران خودرو با قطعه ساز رابطه ای نداشت و حالا ساپکو تصمیم میگرفت که چه قطعه ای را از چه شرکتی و با چه قیمتی بخرد.
تاسال ۷۹ساپکو دردست “رضا ویسه”بودودرسال ۷۹ که آقای اسحاق جهانگیری وزیر صنایع شد ویسه قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو شد. ودرسال۸۰معاون جهانگیری شد . صنعت خودرو از سال ۸۰ در انحصار آقایان ویسه،قلعه بانی و پور مجیب بود . که ویسه و پور مجیب عضو هیئت مدیره ایران خودرو نیز بودند و علاوه بر آن پور مجیب عضو هیئت مدیره سایپا،مدیرعامل مگاموتور و ساپکو نیز بود.سایپا هم از سال ۸۰ تا ۸۶ به دست قلعه بانی افتادکه با حفظ سمت در ۱۳ مجموعه صنعتی دیگر نیز حضور داشت.ویسه در سال ۸۴ از تمام سمتهای دولتی استعفا داد. اما ازطریق مهره های خودکنترل صنعت خودرو را به دست داشت. درسال۹۲ویسه معاون اسحاق جهانگیری نفر دوم دولت شد. کروز تا سال ۹۷ حدود ۲۵ درصد سهام ایران خودرو را خرید تا انحصار بیشتری ایجاد کند و در این سال ضربه دوم را به ایران خودرو وارد کرد و از تحویل قطعه به آن خودداری کرد.
“علیپور و کشاورز” تابعیت خارجی دارند و با خرید املاک در خارج از کشور مقدار زیادی ارز از کشور خارج کردند .طبق اسناد موجود علیپور در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا از دموکراتها حمایت مالی نیز کرد.ضمنا” فرزندان آنها و ویسه در خارج از کشورسکونت و فعالیت دارند.
اینها مافیای خودرو ایرانند که ۳۰ سال است با استفاده از حمایت دولتها علاوه بر اینکه اجازه پیشرفت به خودروسازی کشور را نمیدهند ، با افزایش قیمتهای غیر منطقی خون مردم را نیز مکیده اند.آنها به فکر سود نیستند بلکه به سودهای چند صد درصدی فکر میکنند .
آیا جمهوری اسلامی نبایدبا آنها برخوردکند؟

منبع:اقتصادسرآمد آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. ایران .آزاد می گوید

    اینا محاکمه بشن چه معلوم بعدی ها بدتر نباشن ما مسلمانیم ….

  2. مملکت گوزیده می گوید

    شاشیدم تو سر در همه تون

  3. جمشید می گوید

    لعنت بهشون..مستندشو دیدم.. قطعاً دستهای دیگه ای از سایر سازمان ها نیز در کاره و همگی بنا بر درجا زدن این صنعت و مکیدن خون مردم دارند

    1. فردین می گوید

      دست همشون تو یک کاسه است چه نظام چه مافیا البته نظام خودش مافیای همه چیز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.