گیاه زرک یا زرشک کوهی چیست و چه خواصی دارد ؟

0

زرک، ریشه زرشک کوهی می باشد که با عصاره آن و ترکیبش با مومیا اصل مومنایی ساخته می شود. زرشک کوهی از میوه هایی است که در مناطق کوهستانی و مرطوب و مناطق حومه شیروان در کشور می روید

در زرک یا ریشه زرشک کوهی آلکالوئیدهای بربرین (Berberine )، اکسیاکانتین (Oxyaconthine) و بربامین (Berbamine) موجود است و نیز میزان آلکالوئید در پوست ریشه زرشک از بخش های دیگر این گیاه بیش تر است .میوه زرشک حاوی 4% مواد قندی ، 65 اسید مالیک و اسید تارتاریک و مقداری صمغ است.

گیاه زرک یا زرشک کوهی خواص گیاه زرک خواص زرشک کوهی طب سنتی انواع دمنوش های گیاهی مجله سلامت رشته زیست شناسی چیست درمان دیابت کاهش استرس در رانندگی

 

زرک یا ریشه زرشک کوهی ضد التهاب،‌ تنظیم کننده فشار خون و بازکننده عروق، هضم غذا، مقوی معده، صفرا آور، تب بر و مسهل است. برگ آن قابض، ضد اسکوربوت، مغذی و ضدعفونی کننده و ازمهمترین خواص آن خاصیت انقباض عروق به خصوص عروق رحمی است. در طب سنتی از قسمتهای مختلف زرک یا ریشه زرشک کوهی به عنوان تصفیه کننده خون ، مدر و در مورد تبهای عفونی، تیفوس و رفع تشنگی بهره می برند.

در کلینیک های ترک اعتیاد نیز از پوست ریشه زرشک جهت ترک تریاک استفاده می شود. زرک یا ریشه زرشک کوهی صفرا بر و مسهل و کبد را پاک و تقویت می کند. این گیاه اعمال دستگاه گوارش را تنظیم کرده و سوء هاضمه را از بین می برد.

 

بی اشتهایی را برطرف و برای رفع یبوست مفید است. در درمان یرقان و زردی موثر و نقرس و روماتیسم را برطرف می کند. از ریشه و ساقه زرشک به خانم هائی که بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند توصیه می شود.

گیاه زرک یا زرشک کوهی خواص گیاه زرک خواص زرشک کوهی طب سنتی انواع دمنوش های گیاهی مجله سلامت رشته زیست شناسی چیست درمان دیابت کاهش استرس در رانندگی

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که مصرف پوست ریشه زرشک اثرات بسیار مثبتی در درمان و جلوگیری از افزایش قند خون در مبتلایان به دیابت دارد. از دیگر قابلیت های درمانی اعجاب انگیز زرک می توان به کاهش فشار و چربی خون، کاهش استرس و نیز بهبود شرایط سلامتی در بیماران مبتلا به سندروم متابولیک اشاره کرد.

زرک، سرشار از ویتامین B است که موجب جلوگیری از سرماخوردگی می شود. یکی از معضلات موجود در ایران ، فقر آهن در خانم هاست، وجود اسیدهای عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌شوند می‌تواند در جذب آهن نقش بسزایی داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.