گیاه کاکوتی چیست و چه خواصی دارد ؟

0

کاکوتی (Ziziphora) که به نام مشک طرامشک و آنخ هم شناخته می شود یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد در طب سنتی است که برای درمان معده درد، دل پیچه، اسهال و بیماری های تنفسی استفاده می شود.گیاهی از تیره نعنائیان است که کاربرد های غذایی و دارویی بسیار دارد و عطر آن نزدیک به آویشن و Oregano است.

این گیاه هم خاصیت داروئی دارد و هم خاصیت غذایی . کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد . کاکوتی را اکثرا به همر اه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آن را به تنهایی دم می شود.این روش بسیار مورد استقبال است. آب جوش ، رنگ سبز و خوش بویی را به خود میگیرد.

این گیاه چند ساله است وبوته های آن پرپشت و ارتفاع آن بین 20 تا 50 سانتی متر می باشد و  به آن کهلیک اُتی (به معنای علف کبک) و یا کلکوتی می گویند .

گیاه کاکوتی چیست گیاهان دارویی چیست رشته زیست شناسی چیست انواع دمنوش های گیاهی مجله سلامت طب سنتی خواص گیاه کاکوتی درمان معده درد نحوه درمان سرماخوردگی درمان اسهال

کاکوتی دارای گل های بنفش است”از برگ های خشک شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم دهنده در دوغ استفاده می شود.استفاده از این گیاه کمی هم به عنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano است.

از برگ‌های خرد شده کاکوتی به عنوان طعم دهنده دوغ می‌توان استفاده کرد.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه شامل قسمت‌های هوایی (برگ و گل) می‌باشد،

طبیعت گیاه کاکوتی گرم و خشک است.

گیاه کاکوتی چیست گیاهان دارویی چیست رشته زیست شناسی چیست انواع دمنوش های گیاهی مجله سلامت طب سنتی خواص گیاه کاکوتی درمان معده درد نحوه درمان سرماخوردگی درمان اسهال

خواص دارویی کاکوتی

در طب سنتی، گیاه کاکوتی یک بادشکن طبیعی است و به دلیل خواص ضد درد که دارد برای درمان کمرد درد و دل درد شدید در دوران قاعدگی و پریودی زنان استفاده می شود.

کاکوتی کوهی به عنوان یک گیاه قاعده آور شناخته می شود و می تواند به درمان قاعدگی نامنظم کمک کند.

کاکوتی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت قوای جنسی در مردان بوده و به درمان ناتوانی جنسی و ناباروری مردان کمک می کند.

کاکوتی دارای خواص ضد التهابی و آرام بخش طبیعی است که به درمان معده درد، نفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

علاوه بر این کاکوتی به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، خطر ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکو باکتر پیلوری را کاهش می دهد.

توصیه می شود که برای بهبود هضم غذا و درمان معده درد، یک فنجان دمنوش کاکوتی را بعد از غذا بنوشید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

در طب سنتی از کاکوتی برای درمان اسهال استفاده می شود؛ کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که روده را پاک سازی کرده و اسهال را درمان می کند.

یک تحقیق اولیه در ایران نشان می دهد که عصاره کاکوتی بر روی سلول های بتای پانکراس اثر گذاشته و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

در طب سنتی از کاکوتی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده می شود؛ کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

گیاه کاکوتی، خلط آور است که باعث سم زدایی و پاک سازی دستگاه تنفسی شده و به درمان سرفه و برونشیت کمک می کند

گیاه کاکوتی کوهی به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد، می تواند به درمان روماتیسم و سیاتیک کمک کند.

پیشنهاد می شود که 100 گرم کاکوتی را در 3 لیتر آب بجوشانید و به آب وان اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه در آن بنشینید تا درد ناشی از روماتیسم و سیاتیک درمان شود.

یک تحقیق در سال 2013 نشان داده که کاکوتی خواص ضد سرطانی دارد و یکی از بهترین گیاهان دارویی برای پیشگیری و درمان سرطان معده می باشد.

روغن کاکوتی یکی از بهترین روش ها برای پاک سازی پوست از آلودگی هاست که به روشن تر و سفید تر شدن پوست صورت کمک می کند.

روغن کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی است و چون بوی تندی دارد، می توان از آن به عنوان یکی دئودورانت طبیعی استفاده کرد.

دمنوش کاکوتی، تب مالت را درمان می کند.

دمنوش کاکوتی برای درمان خون دماغ شدن در کودکان و بزرگسالان مفید می باشد؛ اگر خون دماغ شدید یک پنبه را به دمنوش کاکوتی آغشته کرده و در بینی خود بگذارید.

دمنوش کاکوتی باعث تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

عرق کاکوتی خواص ضد عفونی کننده دارد و یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان معده درد، نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش می باشد.

گیاه کاکوتی چیست گیاهان دارویی چیست رشته زیست شناسی چیست انواع دمنوش های گیاهی مجله سلامت طب سنتی خواص گیاه کاکوتی درمان معده درد نحوه درمان سرماخوردگی درمان اسهال

مضرات کاکوتی

مصرف کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر دارد.

به دلیل اینکه کاکوتی یک گیاه قاعده آور است و می تواند خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد، توصیه می شود که زنان باردار بهتر است از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنند.

به طور کلی مصرف گیاه کاکوتی نباید به صورت مداوم و زیاد باشد و بهتر است پس از هر 6 روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هر 3 هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود.

منبع :ساعد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.