خودرو چگونه سرعت می گیرد؟

0

خودرو چگونه سرعت می گیرد؟

فهرست مطالب

 افزایش سرعت خودرو از صفر تا ۶٠ مایل در ساعت بیشتر مربوط به گاز، موتور، دیفرانسل و تایرهاى یک خودرو است. اینکه صفر تا ۶٠ مایل در ساعت یک خودرو چه قدر طول مى کشد به ویژگى هاى بخش هاى ذکر شده بستگى دارد.

زمانى که شما به پدال گاز فشار وارد مى کنید نیروهاى مختلفى نقش ایفا مى کنند تا خودرو به حرکت دربیاید. در ادامه اطلاعات پایه اى وجود دارد که در زمان شتابگیرى چه اتفاقى مى افتد.

پدال گاز به موتور

پدال گاز ارتباط مستقیم با موتور خودرو دارد. پدال گاز کنترل جریان هوا به منیفولد ورودى را از طریق درچه ى گاز براى خودروهاى انژکتورى و یا کاربیراتورى را در دست دارد. این هوا بعداً با سوخت ترکیب مى شود که با ریل سوخت و انژکتور یا یک کاربیراتور این سوخت وارد مى شود. سپس توسط شمع ها جرقه زده مى شود، در نتیجه احتراق انجام مى گیرد که به پیستون ها نیرو وارد مى کند و میل لنگ به چرخش در مى آید. زمانى که پدال گاز فشار وارد مى شود، هواى بیشترى به ورودى منیفولد مکیده مى شود تا با سوخت بیشترى ترکیب شود و در نتیجه میل لنگ سریع تر به چرخش در مى آید. این دقیقاً دور موتور خودروى شما است که به عنوان دور در دقیقه(rpm) شناخته مى شود.

موتور به دیفرانسیل

اگر نیروى میل لنگ به جایى منتقل نشود، موتور صداى در جا کار کردن مى دهد و شتاب نمى گیرد. اینجا جایى است که سیستم انتقال قدرت وارد عمل مى شود و نیروى موتور را به چرخ ها انتقال مى دهد. صرف نظر از اینکه خودروى شما داراى گیربکس اتوماتیک یا دستى باشد از طریق شفت ورودى به موتور وصل هستند. ارتباط بین موتور و گیربکس براى گیربکس دستى کلاچ است و براى گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور است. در اصل موتور از طریق کلاچ با گیربکس در ارتباط است، در حالى که مبدل گشتاور اتصال را حفظ مى کند اما در آن از یک استاتور و سیال بازگشتى استفاده شده است. زمانى که موتور درجا کار مى کند، میزان گشتاورى که وارد مبدل گشتاور مى شود بسیار کم مى کند به همین ترتیب یک فشار کوچک بر روى پدال ترمز خودرو را در سر حایش نگه مى دارد.

در پایان سیستم انتقال قدرت، شفت خروجى قرار دارد که میل کاردان را مى چرخاند و در نهایت چرخ ها به چرخش در مى آیند. در بین این قسمت و شفت ورودى دنده ها قرار دارند. هر دنده قطر متفاوتى است تا گشتاور را افزایش دهد اما سرعت خروجى را کاهش دهد و یا برعکس. اول در دنده ى دو( که معمولاً خودروى شما به طور معمول در این دنده شروع به شتابگیرى مى کند.) که بزرگترین است و ضریب دنده ١:١ دارد. در این حالت انگار موتور مستقیم با تایرها ارتباط دارد. این به این معنى است که گشتاور افزایش داده مى شود تا یک وسیله ى نقلیه ى سنگین را به حرکت در بیاورد ولى سرعت خروجى کاهش خواهد یافت. زمانى که خودرو به دنده هاى دیگر مى رود، دنده ها به تدریج کوچکتر مى شوند تا سرعت خروجى را افزایش دهند. سرعت خروجى از طریق میل گاردان که به دیفرانسیل متصل است، منتقل مى شود، که معمولاً در اکسل قرار دارد و یا اینکه بسته به نوع خودرو مکان آن متفاوت است.(AWD,FWD,RWD)

دیفرانسیل به چرخ ها

دیفرانسیل دو چرخ را به هم متصل مى کند و چرخ هاى خودرو را از چرخش شفت خروجى سیستم انتقال قدرت، به چرخش در مى آورد و اجازه مى دهد وسیله ى نقلیه ى شما به نرمى بچرخد زیرا در سر پیچ ها چرخ هاى سمت چپ و راست مسافت مختلفى را طى مى کنند.

هنگامی که خودرو در جاده مستقیم حرکت می‌کند، هر دو چرخ با سرعت برابر حرکت می ‌کنند. پینیون داخلی (Input Pinion)، چرخ دنده رینگ (Ring Gear) و قفسه (Cage) را می ‌چرخانند. هیچ کدام از پینیون های داخل قفسه چرخش ندارند. هر دو چرخ دنده به قفسه قفل شده‌اند. به یاد داشته باشید که پینیون داخلی از چرخ دنده رینگ کوچکتر است. ممکن است واژه ‌های نسبت دنده اکسل عقب (Rear Axle Ratio) یا نسبت دنده نهایی (Final Gear Ratio) را شنیده باشید که دقیقا همان معنا و مفهوم آخرین نسبت دنده را می ‌دهند.

چرا خودروى من شتاب نمى گیرد؟

همانطور که خواندید، عواملى زیادى وجود دارند که خودروى شما را به حرکت در مى آورند، بنابراین اگر خودروى شما آنطور که باید شتاب نمى گیرد یا اصلاً حرکت نمى کند، عوامل بسیارى وجود دارند که مى توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. براى مثال خودروى شما زمانى که در دنده است حرکت نمى کند، در این مورد به احتمال زیاد خودرو دچار لغزش کلاچ شده است. یا زمانى که موتور ققل مى کند و خودرو سرعت نمى گیرد. اگر هر کدام از این مسائل براى خودروى شما اتفاق افتاد و نمى دانستید که چه کارى انجام دهید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروى شما را شناسایى و رفع کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.