زور مجلس و دولت به مافیای خودرو نرسید

0

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره پشت پرده مخالفت‌ها با واردات خودرو خارجی به کشور پرداخت.

لطف الله سیاهکلی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وظیفه بازار تنظیم بازار است نه تولید و باید از تولید حمایت کند نه اینکه خودش اقدام به تولید کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود ما تمنا می‌کنیم که به مسئله واردات خودروی خارجی به عنوان مسئله‌ای برای مقابله با تولید داخل نگاه نشود.

مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده بود در سال آینده خودروهای خارجی به کشور وارد شود. در این مصوبه دولت اجازه داشت تا سقف ۷۰‌ هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد کند.

به گفته این نماینده مجلس دلیل آن این است که خودروسازان خودشان هم اعلام می‌کنند که واردات بر علیه آن‌ها نیست و به آن‌ها لطمه نمی‌زند.

او با طرح این سوال که مگر ما نمی‌گوییم می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم؟ گفت: وقتی تولید کننده، خود وزارت صمت، ایران خودرو سایپا و … می‌گویند واردات را قبول داریم چرا نباید زیر بار آن برویم.

تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تعرفه واردات خودروهای خارجی اخبار مجلس سوابق بهرام پارسایی رئیس مجلس ایران کاهش تعرفه واردات خودرو اخبار مهم ایران دنیای خودرو روزنامه خودرو اخبار صنعت خودرو

هیات عالی نظارت پیش از این هم به طرح ساماندهی خودروی مجلس که واردات را به صورت مشروط قانونی می کرد، ایراد گرفت و آن را مغایر برخی سیاست های کلی نظام دانسته بود. بخش واردات مشروط در لایحه بودجه ۱۴۰۱، به هر شخص حقیقی و حقوقی اختیار داده بود تا به ازای صادرات خودرو، با شرایطی خودرو‌های تمام برقی یا هیبریدی به کشور وارد کند.

سیاهکلی دلیل مخالفت با واردات خودرو را عدم اجازه مافیا در این حوزه می‌داند، زیرا تنها چیزی که در خودروسازی دست و پای همه را بسته مافیا هستند که ثروت‌های نجومی را جابجا می کنند.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت ۲۲ اسفند از پایان مصوبه سران قوا در مورد ممنوعیت واردات خودرو تا پایان اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت که «این مصوبه دیگر تمدید نمی شود و با توجه به تقاضای انباشته، احتمالا تا بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد خواهد شد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.