نشانگر سوخت چیست و اگر خراب باشد چه اتفاقی می افتد ؟

0

نشانگر سوخت خودرو و علائم خرابی آن چیست؟

کارستان ،نشانگر میزان سوخت خودرو به عنوان یکی از مهمترین اجزای خودرو برای رانندگان میباشد

نشانگر سوخت، یکی از بيش ترین علایم هشدار در هنگام رانندگی محسوب میشود و راننده در زمانی که این نشانگر بر روی حالت خالی قرار می گیرد؛ دچار اضطراب میشود. شاید یکی از پرکاربردترین اجزای خودرو، نشانگر میزان سوخت یا گِیج بنزین باشد ولی از دقت بالایی برخوردار نیست.

تعمیر آمپر بنزین پراید تعمیر آمپر بنزین سمند عیب یابی گیج بنزین خرابی آمپر بنزین 206 خرابی آمپر بنزین پژو 405 خرابی آمپر بنزین سمند آموزش برق خودرو آموزش عیب یابی خودرو خرابی آمپر بنزین تیبا

نشانگر سوخت خودرو

در نظر رانندگان، یکی از مهمترین اجزای خودرو، نشانگر میزان سوخت میباشد که متشکل از دو بخش فرستنده و نشانگر است و هر یک در عملکرد نشانگر، نقشی اساسی ایفا می کنند. وظایف نشانگر سوخت عبارتند از:

– نشانگر سوخت برای حالت ساسات خودرو، سوخت بیشتری را تامین میکند.

– نشانگر سوخت در حالت سرد، حالت ساسات را بوجود می آورد.

– تنظیم زمان پاشش و آدوانس از دیگر وظایف نشانگر سوخت به شمار می رود.

– نشانگر سوخت دارای دمای خنک میباشد که فن را خنک میکند.

– رساندن دمای آب به آمپر از وظایف نشانگر سوخت می باشد.

اجزای نشانگر سوخت خودرو

نشانگر سوخت که برای رانندگان از مهمترین اجزای خودرو شناخته میشود دارای دو بخش فرستنده و نشانگر است که در ادامه به نقش اساسی هر یک اشاره شده است:

تعرفه کارشناسی خودرو تعیین قیمت خودرو دست دوم تاثیر کارکرد کیلومتر بر قیمت خودرو آدرس کارشناسی رنگ خودرو تهران قیمت پژو 206 تیب 2 آموزش و راهنمای خرید خودرو قیمت خودرو دست دوم

 فرستنده:

در داخل باک خودرو، فرستنده نشانگر سوخت قرار گرفته است و یک شناور از جنس فوم بعنوان اصلی ترین بخش این سیستم می باشد. در حقیقت شناور فرستنده با اتصا به یک میله نازک فلزی و یک مقاومت متغیر الکتریکی آویزان در انتهای آن، مقاومت لازم در مسیر جریان را بوجود می آورد و میزان آنرا تنظیم میکند.

 

با توجه به بیشتر شدن میزان مقاومت ایجاد شده، جریان الکتریکی کمتری از آن عبور می کند. این مقاومت متغیر از جنس ورق نازک با پوشش مواد مقاومت زا در باک خودرو قرار دارد و محل اتصال آن از یک سر به میله شناور و از سر دیگر به نشانگر میزان سوخت می باشد. میله شناور روی مقاومت متغیر، درصورت بالا و پائین شدن سطح سوخت باک خودرو، دچار جا به جایی میشود و میزان مقاومت را با تغییراتی مواجه می کند و با تغيير میزان جریان الکتریکی به نشانگر، برای اطلاع راننده از میزان سوخت موجود در باک، نشانگر سوخت بر روی صفحه کیلومتر خودرو جا به جا می شود.

میزان دقت مکانیزم عملکرد این فرستنده، پائین است و به خاطر همین مسأله نشانگر میزان سوخت، پس از سوخت گیری با طی مسافت زیاد، هم چنان در حالت باک پر باقی میماند یا در زمان نشان دادن وضعیت باک خالی توسط نشانگر سوخت، خودرو مسافت زیادی را طی میکند؛ چون در زمان پر شدن باک خودرو، شناور در سوخت غرق می شود و به سمت بالا حرکت میکند؛ چنین موضوعی کم ترین میزان مقاومت را بوجود می آورد و شناور تا زمانی که باک، پر است و از حالت غرق شدگی، خارج میشود؛ به سمت پائین نمی آید به این معنی که نشانگر میزان سوخت در حالت باک پر برای مدت زمان زیادی باقی می ماند.

 نشانگر:

نشانگر مانند فرستنده به عنوان یک وسیله ی ساده شناخته میشود. دور ورق نازکی از جنس بی متال، مقاومت متغیر را پیچیده اند یا در کنار آن می باشد. درآخر به این ورق بی متال، جریان عبوری از فرستنده و مقاومت متغیر راه می یابد که موقعیت اتصال آن از یک جهت به مقاومت متغیر و از جهت دیگر به عقربه ی نشانگر بنزین است.
فرستنده نشانگر سوخت در داخل باک خودرو قرار گرفته است

ورق بی متال در اثر اتصال دو فلز غیرهم جنس به دست می آید که هر یک دارای ضریب انبساط حرارتی متفاوتی می باشند. حرارت ناشی از جریان با افزایش میزان مقاومت در مسیر جریان ، کاهش پیدا می کند و باعث خنک شدن ورق بی متال می گردد. در اثر اختلاف ضریب انبساط حرارتی، بی متال خنک میشود و نشانگر سوخت به دلیل خارج شدن این ورق از حالت خمیده و صاف شدنش از« حالت باک» پر به سمت حالت« باک خالی» حرکت می نماید. ورق بی متال به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی و با گرم شدن، به سمتی انحنا پیدا می کند که ورق با ضریب انبساط پائین تر قرار دارد. این جابجایی اندک فیزیکی باعث به حرکت درآوردن نشانگر سوخت میشود که از کاربردهای این وسیله به شمار می رود.

معایب خودروهای توربو مصرف سوخت خودرو توربو مشکلات خودروهای توربو شارژ دنا اتوماتیک توربو شارژ قیمت نیسان جوک توربو مقالات آموزشی خودرو محاسبه مصرف سوخت خودرو

آشنایی با ریزپردازنده موجود در نشانگرهای میزان سوخت خودروهای جدید

در برخی از خودروهای امروزی به جای این که جریان به سمت ورق بی متال و نشانگر میزان سوخت، ارسال شود؛ جریان حرارتی به ریزپردازنده بطور مستقیم ارسال میشود تا نشانگر سوخت، میزان سوخت موجود در باک را پس از بررسی با دقت بیشتری نمایش دهد. مکانیزم عملکرد اینگونه است که از طریق فرستنده، میزان جریان ارسالی به ریزپردازنده انتقال می یابد و مقایسه ای با مقادیر از پیش تعيين شده انجام میشود تا در نهایت با ارسال سیگنالی به ریزپردازنده داخل داشبورد، موجب تغيير وضعیت نشانگر میزان سوخت شود.

این ریزپردازنده تعبیه شده در خودروهای مدرن، براساس موقعیت شناور و میزان سوخت موجود در باک به مقایسه ی موقعیت شناور از طریق میزان جریان الکتریکی با منحنی کالیبراسیون ترسیمی می پردازد و به همین دلیل میزان دقت آن بیش از نشانگر بنزین با ساختار قدیمی است. در صورت کاهش میزان سوخت این نوع سیستم از یک حد معین، چراغ هشداری روشن می شود تا راننده مطلع شود.

یکی دیگر از دلایل عدم نمایش اندازه دقیق سوخت موجود در باک خودرو توسط نشانگر سوخت، قرار گیری خودرو در شیب یا پیچ است که سوخت در چنین مواقعی در یک سمت باک قرار می گیرد و در نتیجه باعث خطا در وضعیت شناور و نشانگر سوخت می شود که در خودروهای جدید، این خطا تا حد زیادی با استفاده از ریزپردازنده رفع شده است؛ به این خاطر که ریزپردازنده در یک بازه زمانی خاص، میانگین تغییرات موقعیت شناور را در نظر می گیرد نه این که در یک لحظه، موقعیت قرارگیری شناور را در نظر بگیرید.

آموزش عیب یابی ماشین آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری پراید آدرس تعمیرگاه های تهران آدرس تعمیرگاه های اراک دلایل داغ کردن ماشین

نشانه های خرابی نشانگر سوخت

* تغییر دما نامنظم:

عملکرد موتور در اثر نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب و تغيير دمای نامنظم موتور، با گذشت زمان ضعیف می شود. همچنین موجب کاهش حرارت موتور شدنه و آنرا بطور غیر طبیعی در زمان کوتاه افزایش می دهد.

* نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه:

بر اثر خرابی ترموستات، مایع خنک کننده دچار نشتی میشود و همین امر باعث میشود که ترموستات، مجوز خنک شدن به آ را ندهد وعلاوه بر آن موجب گیر کردن مایع خنک کننده در بسته ترموستات میشود. نشت مایع خنک کننده بیانگر موقعیت های مختلفی میباشد و با مردر زمان، همین مشکل باعث نشتی شلنگ های سیستم خنک کننده میشود که باید نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

* دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد:

جوش آوردن خودرو در ۱۵ دقیقه حرکت اول و افزایش درجه آب به محدوده قرمز از نخستین نشانه های خرابی نشانگر سوخت به شمار میرود و ترموستات، توانایی کار کردن درست را ندارد.

نشانگر میزان سوخت از دو بخش فرستنده و نشانگر تشکیل شده است
تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعویض پمپ بنزین پراید تعمیر آمپر بنزین پراید مکانیک پراید پمپ بنزین چیست آدرس تعمیرگاه های تهران

زمانی که نشانگر سوخت خراب می شود، باعث چه اتفاقاتی می شود ؟

  1.  وقتی که چراغ چک موتور و یا سیستم ضد قفل ترمز، روشن میشود؛ نشانگر سوخت خراب شده است.
  2.  خرابی نشانگر سوخت باعث کم شدن بازده سوخت می گردد.
  3.  اگر نشانگر سوخت دچار خرابی شود در هنگام کار کردن خودرو، صداهای نامناسبی تولید میشود.
  4.  درصورت خرابی نشانگر سوخت، قدرت خودرو بطور ناگهانی کاهش پیدا میکند.
  5.  در زمانی که ماشین به هنگام درجا کار کردن هرز گردی داشته باشد، نشانگر سوخت، خراب شده است.
  6.  پریدن دنده از طرف گیر بکس از دیگر نشانه های خرابی نشانگر سوخت به شمار می رود.
  7.  چنانچه نشانگر سوخت دچار خرابی شود در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه میشوید.
  8.  از دیگر علایم خرابی نشانگر سوخت می توان به عملکرد نا درست کروز کنترل اشاره کرد.
  9.  در اثر خرابی نشانگر سوخت، سرعت سنج خودرو بدرستی کار نمیکند.
  10.  از کار افتادن کیلومتر شمار از دیگر نشانه های خرابی نشانگر سوخت محسوب میشود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.