اثرات حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت خودرو

0

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید اگر چه مدتهاست خودروسازان از ارز ترجیحی استفاده نمی کنند اما بازار خودرو به دلیل شکاف بین عرضه و تقاضا یک استثناست بنابراین هر اتفاقی که در اقتصاد رخ می دهد تاثیرش در بازار خودرو بیش از سایر بازارها بوده و دومینوی تورمی ناشی از تبعات اقتصادی حذف ارز ترجیحی بر بازار خودرو شدیدتر بیش از سایر بازارها خواهد بود.
این روزها موضوع (حذف ارز ترجیحی) و تبعات اقتصادی آن در جامعه بسیار داغ شده است و هم اکنون شاهد افزایش چند برابری بسیاری از اقلام ضروری و مصرفی هستیم با این حال پیرامون این مساله اظهارنظرهای متفاوتی مطرح می شود این در حالی است که از نگاه بسیاری از کارشناسان حذف ارز ترجیحی و اختصاص ارزهای نیمایی، آزاد و … به صنایع تولیدی، خدمات و کالاها اثرات تورمی در اغلب بازارها خواهد داشت.

اما در این میان بازار خودرو و قیمت‌ انواع خودروها در آن نیز از موضوعاتی است که همگام و همسو با بازار ارز حرکت می‌کند؛ لذا با توجه به موضوع حذف ارز ترجیحی و تبعات آن در بازار ارز و طلا این سوال مطرح است که آیا قیمت خودرو که از ابتدای سال جاری روند افزایشی را آغاز کرده است پس از این اقدام باز هم مسیر افزایشی را تجربه خواهد کرد؟

هرچند که خودرو و بازار آن طی سال‌های گذشته چندان سروکاری با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) نداشته است، اما به یاد داشته باشیم که قیمت تمام شده خودرو باتوجه به تامین برخی مواد اولیه با این نوع ارز و موضوع “محاسبه تعرفه‌های گمرکی” به‌ویژه در رابطه با قطعات و مواد اولیه وارداتی میتواند در این جریان تاثیر نسبی داشته باشد.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه هر التهاب جدید قیمتی در بازار خودرو به نوعی متاثر از ناپایداری شاخص های اقتصادی و کنش ها و اظهار نظرهای اقتصادی و سیاسی است، گفت: هر گونه تغییرات تورمی در بازار خودرو ارتباط مستقیمی با حذف ارز ترجیحی نخواهد داشت چراکه التهابات جدید قیمتی در بازار به نوعی متاثر از ناپایداری بازار و اجرای دستورالعمل و طرح موضوعات و قوانینی است که بازار نسبت به آنها واکنش نشان می دهد.

حسن کریمی سنجری با اشاره به اینکه خودروسازان و حتی واردکنندگان مواد اولیه و قطعات مدتهاست از ارز ترجیحی استفاده نمی‌کنند، تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی بر قیمت تمام شده خودروها عملا تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت اما ممکن است در مواردی محدود به جهت تعرفه‌های گمرکی اثر تورمی هرچند محدودی بر قیمت تمام شده قطعات و اقلام خارجی داشته باشد.

وی افزود: البته در گذشته محاسبه تعرفه گمرکی اقلام خارجی ترخیصی از گمرک با ارز ترجیحی بود اما هم اکنون واردات اقلام نیز با ارز آزاد است اما به رغم برنامه ریزی صورت گرفته برای محاسبه تعرفه گمرکی متناسب با ارز آزاد تاکنون این اقدام عملی نشده است هر چند شرکتهای قطعه سازی و خودروسازان متعهد شدند که در صورت اجرای آن، مابه التفاوت آن را پرداخت کنند بنابراین حذف ارز ترجیحی تاثیر کمی در افزایش هزینه های گمرکی و ترخیص قطعات و اقلام خارجی خواهد داشت.

به گفته این کارشناس واکنش هایی که امروز در همه بازارها دیده می شود ارتباطی به موضوع حذف ارز ترجیحی ندارد بلکه بیش از همه واکنش به اثرات و ارزیابی تصمیمات و اظهار نظرهاست.

با این حال کریمی معتقد است یکی از دلایلی که اغلب بازارها را افزایشی کرده است موضوع واریز رقم قابل توجهی نقدینگی به حساب مردم و مخابره پیام ورود حجم بالایی نقدینگی است که می تواند هر بازاری را تحت تاثیر قرار دهد و یک نوع واکنش تدافعی را در بازارهایی که قابلیت نقدشوندگی یا تبدیل و تهاتر بالاتری دارد مانند بازار ارز، طلا و حتی بازار خودرو که با رقم های کمتری قابل دست یابی است بگذارد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی قیمت ها نتیجه تورم و واکنش به اتفاقات و رخ دادهای اقتصادی و سیاسی است که در کف بازار مشاهده می شود، تصریح کرد: بنابراین زمانی که تورم افزایش می باید در هر کالایی تاثیر می گذارد و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با توجه به تاثیر تورم در تمام بازارها تاکید کرد: چنانچه بازاری خواب سرمایه و حجم نقدینگی بیشتری داشته باشد دیرتر تاثیر خواهد گرفت در حالی که بازاری که حجم نقدینگی و خواب سرمایه کمتری دارد تاثیر پذیری بیشتری خواهد داشت مثل بازار ارز، طلا و خودرو.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه امروز اتفاقی که در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است دومینوی تورمی است که در بازار خودرو اثرات شدیدی را داشته است، افزود: البته در بازار خودرو مساله ای که وجود دارد شکاف بین عرضه و تقاضا است که ناشی از غفلت ورزی دولت در تنظیم گیری بازار است به طوری که هر کنشی، چه سیاسی و اقتصادی بلافاصله تاثیرش را در قالب یک واکنش تورمی نشان می دهد.

کریمی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع بازار خودرو به دلیل شکاف بین عرضه و تقاضا یک استثناست و هر اتفاقی که در اقتصاد رخ می دهد تاثیر آن در بازار خودرو بیش از سایر بازارهاست و امروز دومینوی تورمی در بازار خودرو بسیار بیشتر ازسایر بازارها دارد اتفاق می افتد.

پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.