سوختن پمپ بنزین خودرو؛ عیب‌ یابی و تشخیص خرابی

0

علت سوختن پمپ بنزین خودرو چیه؟ بنزین در خودرو وظیفه داره تا سوخت یا بنزین رو به سمت سیلندر پمپاژ کنه و به حرکت در بیاره. با این حال ممکنه در شرایط خاصی از کار بیفته و بسوزه. اما سوالی که اینجا پیش میاد اینه که چرا پمپ بنزین میسوزه و مشکلات زیادی رو متحمل ما راننده‌ها می کنه؟! ما در این مقاله دلایل سوختن پمپ بنزین خودرو رو برای شما توضیح میدیم و در نهایت نکاتی رو که برای مراقبت از آن لازمه رو در اختیارتون قرار میدیم‌.

علت صدای زوزه پمپ بنزین سمند علت قطع شدن زوزه پمپ بنزین کاهش صدای زوزه پمپ بنزین آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو بهترین سایت مکانیکی

پمپ بنزین خودرو چیه؟

یکی از قطعات اصلی و مهم سیستم سوخت‌رسانی خودروها پمپ بنزین هستش که وظیفه انتقال بنزین از باک تا قطعات پاشش سوخت رو بر عهده داره. در صورتی که این قطعه به مشکل بخوره، از کار بیفته و یا بسوزه، دیگه خودرو روشن نمیشه و قادر به حرکت نیست. خوبه بدونید که پمپ بنزین ها در خودروهای کاربراتوری مکانیکی هستند در صورتی که در خودروهای انژکتوری با برق کار می‌کنند، به طوری که با باز کردن سوئیچ در سیستم سوخت رسانی رو انجام میدهند.

پمپ بنزین نیسان کجاست آموزش تعویض پمپ بنزین تعمیر پمپ بنزین ال 90 پمپ بنزین پراید کجاست دلایل خراب شدن پمپ بنزین تعویض پمپ بنزین پژو 405 علائم خرابی پمپ بنزین قیمت پمپ بنزین خودرو تعمیر خودرو

علائم سوختن پمپ بنزین خودرو

با چه علائم و نشانه‌هایی بدونیم که پمپ بنزین خودرو به مشکل خورده و سوخته؟!

  • شنیده شدن صدای غیر طبیعی از سمت باک
  • روشن نشدن خودرو ( سوختن کامل پمپ بنزین ماشین )
  • کم شدن شتاب ماشین
  • بالا رفتن مصرف سوخت بنزین
  • عدم شنیده شدن صدای کار کردن پمپ بنزین در زمان استارت
  • ریب زدن ماشین در حالت خلاص
  • شتاب غیر طبیعی خودرو

استارت خوردن و روشن نشدن پراید دلایل روشن نشدن پژو 206 دلایل روشن نشدن خودرو روشن نشدن 405 روشن نشدن رانا علت روشن نشدن پژو 405 علت روشن نشدن پیکان علت روشن نشدن زانتیا روشن نشدن خودرو از چیست آموزش تعویض پمپ بنزین پراید آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

دلایل سوختن پمپ بنزین ماشین

پمپ بنزین از آن دسته قطعات خودروعه که نمیشه از روی ظاهر مشکل اون رو تشخیص داد؛ چرا که جلوی چشم نیست و از یاد برود هر آنکه از دیده رود! البته با استفاده از نشانه ها و علائم خاصی می‌تونیم تشخیص بدیم که پمپ بنزین سوخته یا خراب شده و نیاز به تعویض و کمک داره. هرکدام از نشانه های بالا رو که در خودرو دیدید باید سریعاً اون رو به یک مکانیک معتبر مثل مکانیک سیار امداد خودرو آقای امداد نشون بدید. به این صورت می توانید از هزینه های سنگین و احتمالی دیگه دور بمونید. از اصلی‌ترین دلایل سوختن پمپ بنزین خودرو میشه به موارد زیر اشاره کرد:

•خالی گذاشتن باک و رانندگی با چراغ زرد بنزین

اگه از اون دسته راننده‌هایی هستید که عادت دارید باک‌بنزین رو خالی بزارید و با باک پر رانندگی نمی‌کنید، بهتره بدونید که در حال آسیب زدن به پمپ بنزین خودروی عزیزتون هستید. در واقع میشه چنین گفت که ۸۰ درصد علت سوختن پمپ بنزین ماشین ها تمام شدن بنزین و رانندگی با چراغ زرد بنزینه! ببینید اگه شما حتی بهترین و با کیفیت ترین نوع پمپ بنزین رو هم خریداری کرده باشید، اما توجه کافی رو به آن نداشته و در کنارش این عادت اشتباه رو تکرار کنید، به احتمال زیاد در مدت زمان کوتاهی با سوختن پمپ بنزین خودرو تون مواجهه میشید.

اما چرا نبوده سوخت باعث آسیب دیدن پمپ بنزین میشه؟ در زمان سوختن بنزین درصد خیلی کمی از جرم اون به سمت پمپ بنزین خودرو میره. خود بنزین هم در این حین هوا میگیره و به مانند پمپ آب رطوبت دائمی نداره و در اصل هوای خنکی درون اون جریان دارد. حالا اگه بنزین کم باشه، سیم پیچ پمپ بنزین داغ شده و در نتیجه اون حرارت قطعات پلاستیکی افزایش پیدا میکنه؛ در نهایت خنک کننده پمپ بنزین آسیب دیده و نیم سوز میشه و بعد از چند بار استارت زدن به طور کامل کاراییش رو از دست داده و می‌سوزه!

•استفاده از بنزین نامرغوب و سرب دار

نوع بنزینی که استفاده می کنید هم در نحوه عملکرد پمپ بنزین و طول عمر آن تاثیر زیادی داره. ببینید کار اصلی پمپ بنزین پمپاژ مایع بنزین هستش و نقشی در تصفیه اون نداره. در واقع وقتی که اجرام ریز بنزین نامرغوب و بی کیفیت به طور دائم با سیلندر پمپ درگیر میشن، خیلی راحت او رو تحت فشار قرار میدن که در نتیجه این اتفاق پمپ بنزسن نیم سوز می‌شه.

•پمپ بنزین بی کیفیت

در نهایت کیفیت خود پمپ بنزین رو داریم که اهمیت زیادی در طول عمرش و نحوه عملکردش داره. فرض کنید شما در هر بار رانندگی حداقل قراره ۴۰ کیلومتر رانندگی کنید که این ۴۰ کیلومتر در واقع از زمان استارت زدن شما تا زمان خاموش شدن خودرو رو در بر میگیره! در این زمان پمپ بنزین که قطعه‌ای حساس و حاوی سیم پیچ های زیاد و متعددیه، فشار و حرارت بالایی خیلی زیادی را دریافت میکنه.

به همین دلیل کیفیت اون از اهمیت زیادی برخورداره. پس در صورتی که این قطعه رو از فروشگاه های متفرقه و بدون بررسی کیفیت خرید کرده‌اید، نمی تونید ازش توقع داشته باشید که مدت زیادی براتون کار کنه.

توصیه ها

اگه تصمیم دارید که از سوختن پمپ بنزین خودروی خودتون جلوگیری کنید و طول عمر اون رو بالا ببرید و هیچ وقت به خاطر خرابی پمپ بنزین تو راه نمونید، بهتره تا این نکات رو حتماً به کار بگیرید:

• هر چند وقت یکبار از مکمل‌های بنزین برای تمیز نگه داشتن پمپ استفاده کنید.

• هرگز اجازه ندید که بنزین به حدی کم بشه که چراغ زرد روشن شه.

• برای خرید و تعویض پمپ بنزین از خدمات تعمیر خودرو در محل با آقای امداد تماس بگیرید.

انواع پمپ بنزین خودرو

این روزها شرکت ها و برندهای مختلفی وجود دارند که مشغول به تولید پمپ بنزین هستند، با این حال به طور کلی سه نوع پمپ بنزین توسط شرکت های تولیدی وارد بازار میشه:

  • پمپ بنزین مکانیکی یا کاربراتوری (توقف تولید)
  • پمپ بنزین داخل باک
  • پمپ بنزین زیر باک (توقف تولید)

در این بین خوبه بدونید که پمپ بنزین های کاربراتوری، چون کاملا مکانیکی بودند، در مقایسه با بقیه کمتر با مشکل سوختن پمپ بنزین مواجه میشدند. در صورتی که در داخل خودروهای انژکتوری، پمپ بنزین‌های الکترونیکی استفاده میشن که باید در هر شرایط فشار 3.5 bar رو تولید و این فشار رو حتی در سرعت های بالا هم حفظ کنند. اولین بار در محصولات ایران خودرو بود که این نوع پمپ بنزین‌ها به کار گرفته شدند و بر روی خودروهایی مثل پرشیا، پژو 405 پارس و سمند هم نصب و به کار رفتند.

اما در بین پمپ بنزین‌های زیرباکی و درون باکی، سوختن پمپ بنزین زیر باکی بیشتره و یکی از اولین و اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی اون‌ها هم نداشتن فشار کافیه. چرا؟ چون پمپ بنزین های زیر باکی در زمان فعالیت، مکش بنزین رو انجام میدن. این نوع پمپ یه بخش برای ورود بنزین و یه بخش برای انتقال بنزین با فشار به سمت سوزن‌های انژکتور داره و از مهم‌ترین دلیل خرابی و سوختن اون، خنک نشدن پمپ در ترافیک ها و گرمای هوا هستش.

چه زمانی برای تعویض پمپ بنزین اقدام کنیم؟

در حالت عادی، پمپ بنزین خودرو به صورتی ساخته شده که بتونه مدت زیادی کار کنه و نیاز به تعویض دوره‌ای نداره. تنها زمانی باید برای تعویض این قطعه اقدام بشه که هر کدوم از علائم خرابی رو مشاهده کنیم. یادتون باشه که حتی کوچک‌ترین ایرادی هم در پمپ سوخت می‌تونه مشکلات بزرگی رو برای خودرو ایجاد کنه اون هم به صورتی که رانندگی با آن غیر ممکن باشه.

چه طوری پمپ بنزین خودرو رو عیب یابی کنیم؟

برای تست و عیب یابی پمپ بنزین خودرو بهترین راه استفاده از دستگاه دیاگ یا تست فشاره، اما اگه به این دستگاه دسترسی نداشتید می‌تونید از روش‌های دیگه‌ای هم اقدام کنید. این دو روش رو در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

تست پمپ بنزین خودرو با استفاده از دستگاه عیب‌یاب(دیاگ): دستگاه دیاگ می‌تونیم خیلی ساده و راحت در قسمت پارامترها، وصل یا قطعی اون رو مشاهده کنیم و یا حتی در قسمت تست عملکردها پمپ بنزین رو تست و از خرابی یا سالم بودن اون مطمئن بشیم. پس اگه شک دارید که به مشکل سوختن پمپ بنزین خودرو یا نیم سوز شدن اون خوردید، به این صورت کار کنید:

قبل از هر کاری، شیلنگ ورودی به ریل سوخت رو خارج و سوئیچ خودرو رو با گرفتن شیلنگ به داخل یک ظرف و رعایت مسائل ایمنی باز کنید؛ سپس بررسی کنید که آیا سوخت با باز کردن سوئیچ از شیلنگ خارج شده یا نه، اگه سوخت اصلا خارج نشد، دو تا احتمال وجود داره؛ یا پمپ بنزین سوخته و یا برق ۱۲ ولتی به پمپ بنزین قطعه. البته برای مطمئن شدن از این موضوع کافیه تا یه برق ۱۲ ولت مستقیم رو به پمپ بنزین وصل و یا رله دوبل رو چک کنید. اگه این طور رفع نشد، باید این قطعه رو باز کنید و اقدامات لازم برای تعویضش رو انجام بدید.

در صورتی که بنزین از شیلنگ ورودی به ریل سوخت خارج شد، اما فشار لازمه رو نداشت، به احتمال بالا نیم سوز شده که در این زمان بهترین راه اینه که از یه دستگاه فشار سنج سوخت استفاده بشه. برای استفاده از این دستگاه، اول از همه شیلنگ ورودی سوخت به ریل رو از بخش فیلتر بنزین با آزاد کردن بست، دربیارید و بین شیلنگ ورودی سوخت و ریل سوخت، دو سر شیلنگ دستگاه فشار سنج رو نصب کنید.

حالا استارت بزنید و موتور رو روشن کنید؛ در دور‌های مختلف به فشاری که دستگاه نشون میده توجه کنید. میزان این فشار نباید کمتر از ۴ بار باشه. اگه فشار نشون داده شده توسط دستگاه کمتر از ۴ بار بود، به احتمال بالا این قطعه نیم سوز شده و باید عوض بشه. البته یادتون باشه که خرابی یا ایراد در قطعاتی مثل رگلاتور و فیلتر هم می‌تونه میزان این فشار رو کم کنه؛ پس قبل از بررسی پمپ بنزین، از سالم بودن فیلتر و رگلاتور سوخت مطمئن بشید.

نکته مهم:

اگه در زمان تست پمپ بنزین و در بخش تست عملکردها، سوختی از شیلنگ ورودی بنزین به ریل خارج نشد و یا صدای کارکرد این قطعه به گوش نرسید، تنها مشکلی که می‌تونید بهش شک کنید، سوختن پمپ بنزین خودرو نیست، بلکه می‌تونه به علت ‌های مختلفی هم مثل قطع بودن سوکتها و سیم کشی، ایراد در فیوز پمپ بنزین و یا رله دوبل و… هم رخ بده.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.