علت صدای غیرعادی از چرخ‌ها؛ چرا چرخ‌ها صدا می‌دهند؟

0

ممکنه که شما هم گاهی اوقات در زمان رانندگی حس کرده باشید که صدای غیرعادی از چرخ‌ها به گوش می‌رسه. با اینکه صدای غیرعادی از چرخ‌ها گاهی نشانه مهمی نیست و خطری نداره، اما گاهی هم می‌تونه خطرساز باشه و زندگی شما راننده محترم و سرنشینان را تهدید کنه. پس این نشانه رو با ایشالا ماشالا از سر باز نکنید و با ما همراه باشید چون می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا گاهی اوقات چرخ‌ها صدای عجیبی می‌دهند؟

انواع توپی چرخ تعویض توپی چرخ جلو پراید اجزای توپی چرخ توپی چرخ پراید علائم خرابی رینگ چرخ پراید علت لقی چرخ عقب پراید توپی دوچرخه علائم خرابی کاسه چرخ عقب پراید

علت‌های شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها

قبل از هر چیزی یادتون باشه که لاستیک همیشه صداهایی داره و ما می‌تونیم دائما بعضی از صداها رو از لاستیک بشنویم که صدالبته طبیعی هستند. اما گاهی اوقات صدا دادن لاستیک طبیعی نیست و نسبت به همیشه یه طور خاص و غیرعادیست. از دلایل اصلی شنیدن انواع صدای غیرعادی از چرخ‌ها می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

▪ خراب شدن کلگی بیرون پلوس

در صورتی که صدای شنیده شده از چرخ‌ها به حالت تق تق باشه و نشه گفت که دقیقا از خود لاستیک شنیده میشه، می‌تونیم بگیم که مشکل از‌ کلگی بیرون پلوس هستش. این طور تصور کنید که موقع حرکت و یا چرخش فرمان به یک طرف، صدا از قسمت های مکانیکی دستگاه خارج بشه که دلیل شنیدن آن به احتمال بالا به خاطر خراب شدن کلگی بیرون پلوس رخ داده و ربطی به خود لاستیک هم نداره.

علائم خرابی بلبیرنگ چرخ پراید آموزش تصویری تعویض بلبرینگ آموزش تعویض بلبرینگ چرخ سمند بلبرینگ اکسل پژو 405 علت خرابی بلبرینگ ماشین تعمیرکار مکانیک پراید دلایل لرزش اتاق 206

▪خراب بودن ترمز خودرو

جالبه بدونید که یکی از نشانه‌های خرابی ترمز خودرو، شنیدن صدایی به حالت جیر جیر، خِر خِر یا سوت مانند از چرخ هاست که اغلب هم در حین ترمز کردن شنیده میشه. اگه چنین صدایی شنیدید، باید حتما ماشین‌تون رو به یه تعمیرگاه معتبر نشون بدید تا خیلی سریع مشکل رو برطرف کنه. حتما سوت کشیدن چرخ ها حین ترمز رو جدی بگیرید چون می‌تونه خطرساز باشه.

با این وجود یکی از بخش‌های مهم سیستم ترمز، لنت ترمز هستش که در صورت تموم شدن یا بی‌کیفیت بودن می‌تونه باعث ایجاد صدا در چرخ‌ها بشه. مثلا اگه به تازگی لنت ترمز خودروتون خودتون رو تعویض کردید، اما به چنین صدایی می‌شنوید، به این معناست که جنس نامرغوب و ارزانی رو جایگزین کردید که این یعنی دیگه نباید از خدمات اون تعمیرگاه استفاده کنید! اما اگه لنت ترمز رو خیلی وقته که تعویض نکردید و اصلا خبر ندارید که حالش چطوره و این صدا رو هم می‌شونید، وقتشه که یه تجدید دیداری داشته باشید و اگه لازم بود عوضش کنید.

نوع مسیر و سبک رانندگی

خب مسلما هر چه که مسیر و جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنید، استاندارد‌تر باشه، سیستم تعلیق و لاستیک‌ها به راحتی حرکت می‌کنند و به فشار نمی‌افتند. اما اگه مسیری که طی می‌کنید مسیر عادی نیست و سطح آن متفاوت‌تر از همیشه است، پس عادیه که به چرخ‌ها فشار وارد و صدای نامتعارفی از لاستیک شنیده بشه.

البته در این مورد نحوه رانندگی شما هم بی‌تاثیر نیست‌. در واقع یکی دیگه از مواردی که موقع شنیدن صدای جیغ از لاستیک باید به آن توجه کنید، نحوه رانندگی‌ست که شاید لازم باشه تا یکمی محتاط‌تر و بادقت‌تر رانندگی کنید.

▪بالانس نبودن چرخ ها

یکی دیگه از دلایل شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها، می‌تونه به خاطر بالانس نبودن چرخ ها رخ بده. مثلا ممکنه که لاستیک پله داشته باشه که همین باعث میشه تا در زمان حرکت از آن صدایی بشنوید. حالا چه چیزهایی باعث میشن تا روی تایرها پله ایجاد بشه؟ بهتره بدونید که بیشترین عامل پله کردن تایر خودرو فرسودگی قطعات جلوبندی و عدم میزان بودن فرمانه که باعث میشه تا لاستیک درست روی زمین ثابت نشه و صدای جیغ مانندی از خودش بده.

البته همین مشکل در اثر خرابی اکسل عقب خودرو هم می‌تونه رخ بده که در نتیجه اون لاستیک که باید همیشه به طور کامل روی زمین قرار بگیره، ثباتی نداره و صدای غیرعادی هم میده. برای رفع این صدا در اولین قدم باید بررسی کنید و ببینید مشکل از کجاست و بعد برای رفع اون اقدام کنید.

▪جنس و سایز تایر لاستیک

شاید براتون عجیب باشه که بعضی از برندهای تایرها صدای زیادی میدن و بیشتر صدای جیغ لاستیک‌های ماشین هم مربوط به اوناست. مثلا صدای جیغ در تایرهای ژاپنی از برندهای بریجستون یا یوکاهاما، سومیتومو و دانلوپ بیشتر از سایر برندهاست. البته این عامل به خاطر مواد به کار رفته در ساخت این لاستیک‌هاست. ببینید پایه مواد تشکیل دهنده لاستیک کائوچوعه، حالا هر چقدر که در ساخت لاستیک از کائوچو بیشتری استفاده شده باشه، لاستیک هم نرم‌تر و هم منعطف‌تر میشه و در حین حرکت هم صدایی نمیده. علاوه بر این مدل آج لاستیک هم از عوامل تاثیرگذار در شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌های ماشین به شمار میره. به همین دلیل در زمان انتخاب و خرید لاستیک بیشتر دقت کنید و جنسی باکیفیت بگیرید.

در کنار جنس تایر، سایز اون هم رابطه مستقیمی با شنیده شدن صداهای غیر عادی از چرخ‌ها داره. مثلا تغییر ارتفاع لاستیک یا فاق لاستیک در شنیدن صدای نامتعارف لاستیک خودرو تاثیر گذاره. لاستیک‌هایی که فاق بلندتری دارند، هم نرم‌تر هستند و هم در حین حرکت، صدای کمتری از خودشون تولید می‌کنند.

حالا که داریم درباره‌ی لاستیک‌ها صحبت می‌کنیم، بزارید این نکته رو هم بگم که گاهی اوقات و البته خیلی کم، صدای جیرجیر ماشین می‌تونه به علت نو بودن لاستیک‌ها رخ بده. اما این صدا نه همیشه که فقط وقتی لاستیک روی یه سطح صیقلی حرکت می‌کنه، به گوش می‌رسه و با رسیدن خودرو به آسفالت خیابان هم قطع میشه. تا یکی دو روز هم عادیه!

▪خرابی بلبرینگ چرخ ها

گاهی اوقات وقتی که سرعت می‌گیرید، ممکنه که با صدای غیرعادی از چرخ‌ها مثل یه صدای زوزه مانند مواجه بشید، در این زمان بد نیست که به بلبرینگ‌های چرخ‌های ماشین‌تون شک کنید چون ممکنه که به مشکل خورده باشند. دقت کنید این صدا مخصوصا در سرعت‌های بالا به گوش میرسه و در کنارش یکسری علائم دیگه‌ای هم هستند که میشه از روی اونا تشخیص داد بلبرینگ آسیب دیده مثل قفل شدن چرخ‌ها، لق زدن چرخ ها و حتی باز شدن و در رفتن چرخ‌ها که خب این مورد آخری اگه خوب کنترل نشه می‌تونه حوادث و اتفاقات جبران ناپذیری رو ایجاد کنه‌.

اما خب با توجه به هزینه‌ها، بهتره که پیشگیری رو به درمان اولویت بزارید و این نکات رو رعایت کنید:

۱) برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ‌ها به محض رسیدن به دست اندازها یا سرعت‌گیرها سعی کنید سرعت خودرو رو کاهش بدید. چون حرکت با سرعت زیاد از روی سرعت گیرها باعث خرد شدن بلبرینگ‌ها میشه.

۲) وقتی که برای خرید بلبرینگ اقدام می‌کنید، جنس و کیفیت اون رو هم خوب بررسی کنید. اگه بلبرینگ استاندارد نبود و کیفیت لازم رو نداشت، آماده باشید که دوباره دست به جیب بشید.

۳) یکی از کارهایی که می‌تونید برای تشخیص خرابی بلبرینگ انجام بدید، غیر از شنیدن صدا از چرخ‌ها، اینه که بعد از هر ۵ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، چرخ ها رو جک بزنید و اونا رو بچرخونید. اگه در این زمان چرخ‌ها لق شده بودن یا صدا می‌دادند، به احتمال زیاد بلبرینگ خراب یا به اصطلاح خرده شده.

▪آسیب دیدگی دنده‌های هرزگرد

یکی دیگه از علت‌های شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها، خرابی یا ایراد در دنده‌های دیشلی گیربکس یا دنده‌های هرزگرد هستش. اما این صدا سر پیچ‌ها به گوش میرسه و به صورت جیر جیر یا جیغه!! در این موقعیت دقت کنید که اگه به صدای جیر جیر اهمیت ندید، با گذشت زمان (البته نه خیلی طولانی) با یه مشکل بزرگ‌تر روبرو می‌شید. بدترین حالتی که در این زمان می‌تونه رخ بده، اینه که در اثر آسیب وارده به بلبرینگ‌ها، هرزگرد قفل بشه و در نهایت تسمه رو پاره کنه. درست جا نیافتادن شیارهای تسمه روی شیارهای فولی یا بد بسته شدن خود هرزگرد از دلایل رخ دادن این اتفاق هستند.

▪دما و تغییرات هوا

جالبه بدانید که حتی سرد و گرم شدن هوا هم روی صدایی که از لاستیک خارج میشه تاثیر زیادی داره. چطوری؟! خب داستان از این قراره که تو تابستان که هوا نسبت همیشه گرم تره، چسبندگی تایرها هم بیشتر میشه. درنتیجه اصطکاک لاستیک ها با زمین و آسفالتی که در اثر تابش خورشید داغ‌تر شده، بالاتر میره که همین مسئله صدای غیرعادی رو در چرخ‌ها بوجود میاره.

انواع بالانس چرخ آموزش بالانس درجا بالانس چرخ چیست فواید بالانس علائم بالانس نبودن چرخ بالانس دیجیتالی دلایل لرزش اتاق 206 لرزش فرمان در سرعت 80 آموزش تعمیر خودرو آموزش جلوبندی خودرو

▪نبودن چرخ‌ها در محور اصلی

یکی دیگه از علت‌های نادر شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها اینه که چرخ‌ها از محور اصلی خودشون خارج بشن. اغلب هم علتش برخورده یه ضربه شدید به چرخ‌هاست که درنتیجه باعث میشه تا صداهای عجیب و متفاوتی از لاستیک‌ها شنیده بشه. در این حالت زاویه چرخ‌های جلو، یا عقب خودرو که تنظیم نیست باید اصلاح بشه، چون در صورت تداوم این وضعیت، لاستیک سابی اتفاق می‌افته.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.