چرا سنسور اکسیژن ماشین نیاز به تمیز کردن دارد؟

0

تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو و شیوه های مختلف آن

تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو برای رانندگان تبدیل به یک دغدغه اساسی شده است زیرا این قطعه به شدت حساس و حیاتی به شمار می آید. ما در ابتدا بهتر است بدانیم که سنسور اکسیژن در ماشین چیست؟ وچه کاربردی دارد و بعد می توانیم به طور دقیق تر به نحوه شست و شوی آن بپردازیم به عنوان مثال اگر شما از ساختار سنسور اکسیژن ماشین اطلاع داشته باشید در مورد شست و شو سنسور اکسیژن خودرو با بنزین راحت می توانید اطلاعات را جمع آوری و تصمیم گیری کنید. ما در ادامه مطلب به روش تشخیص خرابی سنسور اکسیژن ماشین نیز می پردازیم.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن قطعه مهمی است که در داخل اگزوز قرار دارد و وظیفه آن محاسبه اکسیژن گازهای خروجی است. میزان اکسیژن محاسبه شده به وسیله این قطعه به ECU فرستاده شده و ECU بر اساس سیگنالی که دریافت کرده میزان پاشش سوخت را تعیین می کند. اگر هنگام شتاب گیری مشکلی دارید به احتمال زیاد سنسور اکسیژن خودرو شما نیاز به تمیز کردن دارد.

چرا سنسور اکسیژن ماشین نیاز به تمیز کردن دارد؟

خودروهای جدید به کمک سنسورها و روشن شدن چراغ چک، راننده را مطلع می کنند که مشکلی در یک قسمت ماشین پیش آمده است و به نوعی اگر مشکلی در ماشین باشد می دانید که کجا و چرا این مشکل پدید آمده است. اگر به طور طولانی مدت از سنسورها استفاده کنید کثیف می شوند. اگر می خواهید سنسور اکسیژن، بهترین عملکرد خود را داشته باشد بهتر است آن را به صورت دوره ای و منظم تمیز کنید این امر باعث افزایش طول عمر این قطعه نیز می شود. سه نشانه ای که می گوید سنسور سرعت خودرو خراب است!

اجزای سنسور اکسیژن چیست انواع سنسور اکسیژن بهترین سنسور اکسیژن 206 تعمیر سنسور اکسیژن سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 قیمت سنسور اکسیژن وظیفه سنسور اکسیژن زمان تعویض سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو

سنسور اکسیژن در خودرو چیست؟

محل قرار گیری سنسور اکسیژن داخل لوله اگزوز است و به انتهای آن یک سیم و سوکت متصل می شود و این قطعه قبل از مبدل کاتالیستی در اگزوز قرار گرفته و دلیل اصلی وجود آن محاسبه میزان اکسیژن دودهای خروجی از سیلندر است که در نهایت اطلاعات محاسبه شده را به کامپیوتر یا ECU خودرو ارسال می کند. ECU تلاش می کند با محاسبه و تنظیم میزان پاشش سوخت و… بهترین عملکرد را برای موتور ایجاد می کند. بعضی از ماشین ها دو حسگر اکسیژن استفاده دارند و این نکته به این معناست که سنسور اول قبل از مبدل کاتالیستی و سنسور دوم بعد از آن نصب می شود. وظیفه حسگر دوم این است که آلاینده های باقی مانده گازهای خروجی که از کاتالیزور عبور کرده اند را محاسبه کند در نهایت ECU خودرو می خواهد از سالم بودن یا ناسالم بودن مبدل کاتالیستی اطمینان حاصل کند.

تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو | سنسور اکسیژن را با چی تمیز کنیم؟ روش تشخیص خرابی سنسور اکسیژن | سنسور اکسیژن در ماشین چیست؟ شست و شوی

سنسور اکسیژن با بنزین

کاربرد سنسور سنسور اکسیژن چیست؟

کاربرد اساسی این قطعه به بخش های مختلف خودرو اختصاص پیدا می کند و به همین دلیل است که قطعه استراتژیکی به شمار می آید.

روشن شدن چراغ داشبورد و اطلاع رسانی به راننده

روشن شدن هر چراغ در خودرو در واقع نشان از پیش آمدن مشکل برای آن قطعه است. اگر روشن شدن چراغ های هشدار را مشاهده کردید حتما در سریع ترین زمان ممکن مشکل را رفع کنید تا آسیب به بخش دیگر خودرو وارد نشود.

ارسال اطلاعات به ECU

سنسورها در خودرو وظیفه مشخصی دارند و با محاسبه اطلاعات و ارسال آن به ECU باعث می شوند که فرمان مورد نیاز آن شرایط صادر شود.

فرمان به عملگرهای ماشین

در ماشین های کاربراتوری که بیشتر به عنوان نسل قدیم خودروها از آن یاد می کنند با بعضی از سنسورها مستقیم به عملگر (قطعاتی مانند انژکتور، فن خنک کننده و …) متصل شده و فرمان مورد نیاز را صادر می کنند به عنوان مثال: آلارم روشن شدن فن خنک کننده موتور توسط سنسور دمای آب داده اطلاع رسانی می شود. سنسور اکسیژن با آگاه کردن ECU از ترکیب دود کمک بزرگی به ECU در تنظیم نسبت سوخت و هوا می کند. این فرآیند موجب می شود احتراق کامل و صحیح در محفظه سیلندر صورت بگیرد و شما می توانید با تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو به این فرآیند کمک زیادی کنید. حتما بخوانید: خرابی سنسور دمای خنک کننده چگونه اتفاق می افتد.

تعویض سنسور اکسیژن پراید تعویض سنسور اکسیژن پژو 206 سنسور اکسیژن چیست علائم خرابی سنسور اکسیژن قیمت سنسور اکسیژن سمند سنسور اکسیژن پراید کجاست بررسی سنسور اکسیژن آموزش تعمیر خودرو تعمیرکار

علائم کثیف شدن سنسور اکسیژن

  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • استفاده از اسکنر برای تشخیص خطا حسگر
  • هوشیار بودن به علائم خرابی مبدل کاتالیستی

چراغ چک موتور

همان طور که تا به حال متوجه شده ایم هر بخش از خودرو زمانی که به مشکل بخورد، روشن شدن چراغ چک مربوط به آن قسمت این موضوع را به راننده اطلاع رسانی می کند و همچنین روشن شدن چراغ چک موتور نشان دهنده بروز مشکل در یکی از قطعات موتور بشمار می آید.

اسکنر و خطایابی حسگر

اگر می خواهید زمان تمیز کردن سنسور اکسیژن را متوجه شوید حتما از اسکنر استفاده کنید که با دریافت کد خطا متوجه شوید که سنسور مشکل دارد یا نه.

نشانه های خرابی مبدل کاتالیستی

  • مصرف سوخت زیاد
  • خروج دود بیش از حد از اگزوز
  • کم شدن عملکرد موتور
  • تست ناموفق ماشین در آلاینده ها

افزایش مصرف سوخت

سنسور به وسیله اندازه گیری میزان اکسیژن و ارسال اطلاعات به ECU می تواند میزان پاشش سوخت را توسط انژکتور کنترل کند. کثیف بودن زیاد سنسور اکسیژن باعث می شود که این فرآیند دچار خطا مواجه شود و سیگنال اشتباه به ECU ارسال کند که در نتیجه آن ECU را نیز دچار اشتباه می کند و ممکن است مقدار پاشش سوخت را بیش از حد استاندارد افزایش دهد. از سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS) بیشتر بدانید.

بیش از حد خارج شدن دود از اگزوز

در بعضی مواقع سنسور اکسیژن به دلیل زیاد کثیف بودن دیگر کار نمی کند و می تواند با ارسال سیگنال اشتباه عملکرد ECU را نیز مختل کند و همچینین ECU با کم و زیاد کردن میزان پاشش سوخت باعث می شود که نظم روتین باز شدن دریچه گاز و … ترکیبات سوخت به هم بریزد. زمانی که داخل محفظه احتراق میزان سوخت موجود کم یا زیاد شود یا نسبت به هوا، بیشتر یا کمتر باشد احتراق به طور ناقص انجام می شود و در نتیجه آن دود بیش از حد استاندارد از اگزوز خارج می شود.

کم شدن عملکرد موتور

اگر سنسور خودرو شما در اندازه گیری اکسیژن اشتباه کند پردازش در ECU نیز دچار خطا می شود و همچنین در نهایت ECU دستور اشتباه به عملگرها مثل انژکتور و دریچه گاز می دهد. کاهش و افزایش ترکیب سوخت در محفظه خودرو باعث کاهش قدرت و توان موتور می شود که نشانه های عینی آن برای راننده به صورت کم شدن شتاب، بدکار کردن ماشین در حالت درجا قابل مشاهده است.

تست آلاینده ها

اگر خودرو شما در تست آلاینده موفق نشد به احتمال زیاد سنسور اکسیژن یا مبدل کاتالیستی دچار مشکل شده است و در این شرایط حتما در سریع ترین زمان ممکن به متخصصین این حوزه مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر و آلوده شدن محیط زیست جلوگیری کنید.

چگونه سنسور اکسیژن خودرو را تمیز کنیم؟

  • تمیزکاری سنسور با حلال مناسب
  •  تمیز کردن سنسور با آب داغ
  • تمیزکاری سنسور با بنزین
  • تمیز کردن سنسور با اسپری

سنسور اکسیژن را با چی تمیز کنیم؟

شاید معمولا حلال هایی مورد استفاده قرار می گیرند که بقایای رسوب شده را بدون آسیب رساندن به چیزی از بین می برند. هشدار، هیچ وقت از حلال های غیر مناسب برای خودرو استفاده نکنید به دلیل اینکه ساختار شیمیایی هر محصول با دیگری متفاوت است و همیشه از شوینده و حلال مخصوص خود خودرو برای تمیز کردن و پاک کردن رسوبات سنسور استفاده کنید. سنسور باتری در خودرو و نحوه عملکرد آن

تمیز کردن سنسور اکسیژن با حلال

  1. در ابتدا حلال را تهیه کنید و حتما از این موضوع مطمئن شوید که آیا با نوع موتور شما همخوانی دارد یا نه؟ زیرا بعضی از حلال ها برای خودروهای احتراق داخلی بنزینی و برخی مناسب موتورهای دیزلی هستند.
  2. حتما قبل از استفاده دستورالعمل روی محصول را مطالعه کنید و با مطالعه آن شما متوجه می شوید که چه میزان سوخت درون باک بریزید یا در صورت نیاز و بسته به نوع مدل خودرو شما خالی کردن کل سوخت یا پر کردن باک را باید در اولویت قرار دهید.
  3. با روشن کردن خودرو حلال در سیستم به گردش در می آید، این حلال ها وظیفه دارند در گذر زما قطعاتی مثل: سنسور اکسیژن، مبدل کاتالیستی، سوزن انژکتور و … را از کثیفی پاک کنند.

برداشتن سنسور اکسیژن از جایگاهش و تمیز کردن آن

یکی دیگر از روش های تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو برداشتن آنها از جای خود است. هنگام استفاده از این روش مراقب باشید که اتصالات یا کانکتورهای آسیب نبینند در غیر این صورت سنسور خراب می شود.

  1. در اولین گام، درب کاپوت را باز کنید و سنسور اکسیژن را پیدا کنید.
  2. با آچار مخصوص سوکت متصل به سنسور را اول شل کنید و سپس آن را جدا کنید، در این مرحله دقت کنید زیرا آسیبی به سنسور یا قطعات دیگر وارد نشود، آچار را در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سنسور شل شود.
  3. سنسور را از جایگاه خود خارج کنید.
  4. نوک سنسور را گرم کنید و به سرعت در آب بگذارید، با این عمل نوک سنسور خنک می شود و باعث ریزش رسوبات خواهد شد سپس نوک سنسور را با یک اسپری هوای فشرده تمیز کنید، این روند را تا زمانی که رسوبات از آن خارج شوند ادامه دهید.
  5. سنسور را ۶-۷ ساعت در یک ظرف آب که دارای تمیز کننده مخصوص است قرار دهید و اجازه دهید که رسوبات کربن از روی سنسور کنده شوند.
  6. سنسور را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  7. اکنون سنسور آماده نصب مجدد است.

شست و شوی سنسور اکسیژن با بنزین

می توانید از بنزین هم برای تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو استفاده کنید. بنزین دارای مکمل هایی است که وظیفه پاک کنندگی و زدودن آلودگی ها را برعهده دارد و مثل سرکه و بقیه شوینده های غیر استاندارد به خودرو آسیب نمی زنند. ابتدا سنسور را از جایگاه خود خارج کنید، اگر برای برداشتن سنسور مهارت کافی ندارید حتما از تعمیرکار کمک بگیرید. برای تمیز کردن سنسور اکسیژن خودرو با بنزین مراحل زیر را دنبال کنید:

در استفاده از این روش به رعایت نکات ایمنی به شدت دقت کنید، زیرا بنزین به راحتی اشتعال پذیر است به همین دلیل این مراحل را با استفاده از دستکش و تهویه مناسب در آن محیط انجام دهید.

مطمئن شوید که موتور ماشین خنک است.

ابتدا ترمز دستی را بکشید و زیر ماشین جک بزنید تا حسگر را در منفولید خودرو پیدا کنید که در زیر کاپوت قرار دارد.

پس از پیدا کردن حسگر، آن را در یک ظرف بنزین بگذارید، توجه کنید که به هیچ عنوان نباید اتصالات و کانکتورها را درون ظرف بنزین قرار دهید.

درب ظرف را ببندید و اجازه دهید شب تا صبح در جایی مطمئن باشد، از محکم بودن درب ظرف مطمئن شوید و آن را در یک مکان دور از جرقه قرار دهید.

حسگر را از ظرف خارج کنید و سپس با حوله مخصوص نرم آن را تمیز نمایید.

در نهایت حسگر را در جای اول خود نصب کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.