عوارض سیاه دانه برای زنان و مردان چیست ؟

0

عوارض سیاه دانه برای زنان و مردان چیست ؟

از هزاران سال پیش انسان‌ها از دانه‌های گیاهان همچون سیاه دانه و یا روغن سیاه دانه استفاده می‌کنند زیرا به علت خواص بالایی که دارد برای سلامتی مفید است.

اما مصرف زیاد هر چیزی برای سلامتی مضر خواهد بود که در این مقاله قصد داریم به بررسی عوارض سیاه دانه و روغن سیاه دانه بپردازیم.

انواع دمنوش های گیاهی خواص درمانی سیاه دانه درمان آسم درمان سرطان روده بزرگ سیاه دانه چیست مجله سلامت

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه یا «کالونجی» گیاهی است گلدار و یک ساله که حدود 20 تا 90 سانتی‌متر ارتفاع دارد، میوه‌های آن همان دانه‌های سیاه و ریزی است که در کشورهای جنوب شرقی آسیا برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیاه دانه چیست؟

عوارض سیاه دانه برای کودکان

روغن سیاه دانه در صورتی که به میزان کم توسط کودکان مصرف شود عوارضی نخواهد داشت اما به علت اینکه کودکان حساس و آسیب پذیر هستند.بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص آن‌ها مشورت کنید تا کودک شما از مضرات مصرف سیاه دانه حفظ شود.

بیماری کلیوی

طبق آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها، مصرف زیاد روغن سیاه دانه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش دهد به همین دلیل بیماران کلیوی باید در استفاده از آن احتیاط کنند.

مشکلات پوستی

روغن سیاه دانه برای پوست مفید است اما افرادی هستند که با مصرف زیاد آن به آلرژی دچار می شوند و عوارضی همچون قرمزی پوست، التهاب، تاول و غیره را متحمل خواهند شد که با مصرف درست آن می‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

آکنه

برخی از افراد تصور می‌کنند مصرف سیاه دانه بر افزایش آکنه تاثیر می‌گذارد‌ اما طبق تحقیقات ثابت شده است که مصرف سیاه دانه نه تنها در ایجاد آکنه تاثیری ندارد بلکه لوسیون آن در بهبود آکنه و جوش صورت موثر است. البته به شرط آن که این لوسیون به مقدار معین و به صورت صحیح استفاده شود.

دوران بارداری

مصرف سیاه دانه در زنان باردار ممکن است افت فشار خون را به دنبال داشته باشد، همچنین ممکن است در میزان انقباض رحمی تاثیر بگذارد.به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا کاهش انقباض رحمی، موجب تولد زودرس نوزاد و یا حتی سقط جنین خواهد شد.

سیاه دانه چیست خواص درمانی سیاه دانه خواص درمانی سیاه دانه مجله سلامت مجله سلامت انواع دمنوش های گیاهی انواع دمنوش های گیاهی درمان آسم درمان آسم درمان سرطان روده بزرگ درمان سرطان روده بزرگ

تاثیر سیاه دانه بر شیر مادر

اطلاعات دقیقی در مورد مصرف سیاه دانه و تاثیر آن بر شیر مادر وجود ندارد اما بهتر است افراد برای اطمینان بیشتر، جانب احتیاط را رعایت کنند و در دوران شیردهی از مصرف سیاه دانه و روغن آن بپرهیزند.

واکنش آلرژیک

برخی از افراد وقتی سیاه دانه مصرف می‌‎کنند با واکنش های آلرژیک مواجه می شوند اگر شما هم بعد از مصرف آن متوجه التهاب در زبان، لثه و صورت خود گشتید یعنی به سیاه دانه و روغن آن حساسیت دارید و باید از مصرف آن خودداری کنید.

سدرماتیت تماسی

برخی از افراد ممکن است حتی با لمس سیاه دانه با جوش قرمز در پوست خود مواجه شوند که این جوش‌ها همراه با خارش است و به آن درماتیت تماسی می گویند درماتیت تماسی واکنشی است که بدن به مواد محرک نشان می دهد.

فشار خون

سیاه دانه برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مفید است و این افراد می توانند با مصرف آن، فشار خون خود را کاهش دهند.

البته برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف خودسرانه آن اجتناب نمود.

مشکلات شکمی

ممکن است مصرف روغن سیاه دانه با عوارضی همچون تهوع، استفراغ، نفخ و غیره همراه باشد که البته مشکل جدی به شمار نمی‌آیند.

اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دارویی را برای حل این مشکل به شما تجویز کند.

اختلال خونریزی

یکی دیگر از عوارض مصرف سیاه دانه کاهش میزان لخته شدن خون است که در نتیجه خطر خونریزی را افزایش می دهد.

به این ترتیب مصرف سیاه دانه برای افرادی که با اختلالات خونریزی مواجه هستند مناسب نیست زیرا استفاده از سبب افزایش شدت این بیماری خواهد شد

مصرف سیاه دانه و جراحی

از دیگر عوارض مصرف سیاه دانه علاوه بر کاهش میزان لخته شدن خون، کاهش قند خون و افزایش خواب آلودگی است.

همچنین مصرف سیاه دانه می‌تواند با داروهای قبل و یا بعد از عمل جراحی تداخل داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود دو هفته پیش از عمل جراحی از مصرف آن خودداری کنید.

تداخل با داروهای دیابت

به علت اینکه سیاه دانه با داروهای مخصوص دیابت تداخل دارد و مصرف سیاه دانه نیز سبب کاهش قند خون می‌شود.

بنابراین استفاده هم‌زمان سیاه دانه و داروهای دیابت ممکن است سبب کاهش بیش از حد قند خون شده و در نتیجه برای بیمار خطرناک باشد.

تداخل با داروهای کاهش سیستم ایمنی

مصرف سیاه دانه با افزایش فعالیت سیستم ایمنی، سبب می‌شود عملکرد داروهایی که بیمار بعد از عمل‌های مربوط به پیوند استفاده می‌‎کند، تضعیف شود.

به این ترتیب مصرف همزمان سیاه دانه با داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشند.

انواع دمنوش های گیاهی خواص درمانی سیاه دانه درمان آسم درمان سرطان روده بزرگ سیاه دانه چیست مجله سلامت

تداخل با داروی ضد انعقادی

همان گونه که ذکر کردیم سیاه دانه در لخته شدن خون اختلال ایجاد می‌کند. مصرف هم‌زمان آن با داروهای ضدانعقادی، لخته شدن خون را کندتر کرده و در نتیجه بدن فرد کبود می‌شود و یا دچار خونریزی خواهد شد.

تداخل باداروهای فشار خون

چون با مصرف سیاه دانه، فشار خون فرد افت می‌کند مصرف هم‌زمان سیاه دانه با داروهای کاهش دهنده فشار خون، ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال داشته باشد بنابراین به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

تداخل با داروهای آرام بخش

با مصرف سیاه دانه، فرد احساس خواب آلودگی کرده و تنفس او کند می‌شود. از طرفی مصرف داروهای آرام بخش برای بیماران نیز با اثراتی همچون خواب آلودگی و کندی تنفس همراه است بنابراین مصرف هم‌زمان سیاه دانه با داروهای آرام بخش برای بیمار خطرناک خواهد بود.

تداخل با داروهای سروتونرژیک

افرادی که سیاه دانه مصرف می‌کنند ترشح هورمون سروتونین در مغز آن‌ها افزایش می‌یابد مصرف هم‌زمان سیاه دانه با داروهایی که چنین تاثیری را بر مغز می‌نهند، می‌تواند عوارض جانبی همچون مشکلات قلبی، تشنج و سایر بیماری‌ها را برای افراد به همراه داشته باشد.

عوارض و ضرر سیاه دانه چیست

سخن پایانی

سیاه دانه از جمله ادویه‌هایی است که مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. روغن سیاه‌ دانه نیز از روغن‌هایی است که خواص مفیدی دارد و برای رفع بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌ها استفاده می شود.

شما می‌توانید از آن به دلایل گوناگونی استفاده کنید اما بهتر است حتما قبل از مصرف آن با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

منبع:فوتوکده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.