چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟

0

باتری خودرو به نوعی یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را در اتومبیل بازی می‌کند. وقتی سوئیچ خودرو را می‌چرخانید و قصد روشن کردن خودرو را دارید باتری با به جریان انداختن الکتریسیته و به کار انداختن استارتر موتور، خودرو را روشن می‌کند. همانطور که می‌دانید به میزان پتانسیل الکتریکی باتری ولتاژ گفته می‌شود و امروزه اکثر خودروها دارای باتری‌های ۱۲ ولتی هستند.

کوچک‌ترین کاهش این میزان در ولتاژ باتری می‌تواند تاثیر زیادی در کارایی آن داشته باشد. پس از روشن شدن خودرو، دینام خودرو که قلب سیستم تولید انرژی الکتریکی خودرو است شروع به تولید انرژی الکتریسیته کرده و باتری خودرو را دوباره شارژ می‌کند. وقتی باتری اتومبیل از کار می‌افتد بدین معنی است که دیگر باتری توانایی شارژ شدن خود را از دست داده است.

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

چه عواملی باعث ضعیف شدن یا از کار افتادن باطری خودرو می‌شود؟

باطری خودرو به صورت بالقوه تحت شرایط خاصی تضغیف می‌شود یا از کار می‌افتد. در صورتی‌که باتری و درمجموع سیستم برق خودرو در صحت کامل باشد، باید بتوانید موتور اتومبیل خود را به راحتی روشن کنید و پس از روشن شدن‌ آن باطری توسط دینام خودرو تغذیه خواهد شد تا دوباره به ظرفیت کامل خود برسد. در ادامه این مطلب قصد داریم با بررسی عواملی که موجب تضعیف یا از کار افتادن باتری خودرو می‌شوند، به این سوال پاسخ دهیم که چرا باطری خودرو خالی می‌شود؛ لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
سردی هوا

سرد بودن هوا باعث ضعیف شدن باتری خودرو می‌شود

مهم‌ترین و اولین دلیلی که می‌تواند موجب خرابی باطری خودرو شما شود، دمای هوا است. برای ایجاد این چنین مشکلی به برودت شدید نیازی نیست بلکه در آب‌ و هوای نسبتا سرد نیز امکان تضعیف باتری خودرو وجود دارد. به طور مثال باطری خودرو در هوای صفر درجه سلسیوس حدود 35 درصد ضعیف‌تر می‌شود و این در حالی است که در دمای منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد چیزی حدود 60 درصد تضعیف خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد با مشکل باطری در فصل زمستان دست و پنجه نرم می‌کنند.

از نشانه‌های ضعیف شدن باتری خودرو می‌توان به چشمک زدن و کم نور شدن لامپ‌های روشنایی خودرو و حتی شنیدن صدای «کلیک» در هنگام استارت زدن خودرو اشاره کرد. اگر احساس می‌کنید آخرین نفس‌های باتری ماشینتان است می‌توانید اقدام به تست باطری خود کنید و در صورت ایراد آن را تعویض کنید.

آموزش باتری سازی تعویض باطری پراید باطری مناسب پژو ۲۰۷ باتری مناسب پژو 405 باتری مناسب پراید آموزش سیم کشی خودرو تقویت برق خودرو دانستنی های برق خودرو

تضعیف باطری در گذر زمان

گذر زمان و به پایان رسیدن عمر مفید باطری نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تضعیف تمامی باتری‌ها است. چنانچه تاثیر این فاکتور را حتی می‌توان در ریموت کنترلرهای تلویزیون‌ها نیز مشاهده کرد. به طور متوسط بسته به کیفیت ساخت باتری که استفاده می‌کنید، عمر مفید باتری‌های خودرو به ۳ الی ۵ سال می‌رسد.

مسئله دیگر و تاثیرگذار در از بین بردن نیروی باطری به خاموش بودن خودرو طی مدت زمان طولانی بازمی‌گردد. همانطور که می‌دانید باطری خودرو توسط دینام شارژ می‌شود و با خاموش بودن خودرو خبری از شارژ شدن باتری نخواهد بود و باتری ظرفیت خود را از دست خواهد داد. برای جلوگیری از وقوع چنین مسئله‌ای اگر قصد دارید خودرو را برای مدت زمان طولانی خاموش کنید، بهتر است هر از چندگاهی خودرو را روشن کنید.

سولفاته شدن سرباتری‌ها

اسید باتری خاصیت خورندگی دارد و یکی از دلایل از بین رفتن قدرت باتری‌ها، سولفاته شدن سر باطری‌ها است. سر باتری‌ها ترمینال‌هایی هستند که اتصال باتری را ایجاد می‌کنند که یکی از آن‌ها با علامت منفی و دیگری با علامت مثبت مشخص شده‌اند. دینام خودرو با همین ترمینال‌ها اقدام به شارژ کردن باتری می‌کند و با سولفاته شدن‌ آن‌ها دینام در انجام کار خود موفق نمی‌شود.

با باز کردن کاپوت خودرو و مشاهده بلورهای سبز یا آبی روی سر باتری‌ها می‌توان به سولفاته شدن آن‌ها پی‌برد. برای پاک کردن سر باتری‌ها و جلوگیری از آسیب به باتری می‌توانید از فرچه سیمی یا مسواک زخیم استفاده کنید.

خطای انسانی و آسیب به باطری

باتری‌های خودرو کاری اساسی برای اتومبیل انجام می‌دهند و تقریبا تمامی قسمت‌های الکترونیکی خودرو مانند سیستم صوتی، نمایشگر، سیستم نویگیشن، چراغ‌ها و سیستم روشنایی را پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از ما استفاده‌ای فراتر از کارایی عادی باتری می‌کنیم و تلفن‌همراه، لپتاپ و سایر وسایل الکترونیکی خود را در هنگام حرکت شارژ ‌می‌کنیم. همچنین گاهی فراموش می‌کنیم تا چراغ روشنایی خودرو را قبل از ترک خودرو خاموش کنیم. همین دلایل کافی است تا باطری خودرو را ضعیف و ضعیف‌تر کنیم.

حتی اگر در این موارد وسواس به خرج دهیم و وسایل الکترونیکی خود را از شارژ خارج کنیم و از خاموش بود چراغ‌های خودرو در هنگام ترک‌ آن مطمئن شویم باز هم زمان کافی برای شارژ شدن مجدد ظرفیت خالی باتری در نظر نمی‌گیریم. بهتر است پس از استفاده بیش از حد از باتری خودرو، قبل از خاموش کردن اتومبیل زمانی را برای شارژ شدن باتری در نظر بگیریم.

رانندگی پیاپی با مسافت کم

همانطور که قبلا گفته شد جریان الکتریکی مورد نیاز برای روشن شدن موتور را باتری تامین می‌کند و برای هربار روشن شدن خودرو، میزان زیادی از انرژی باتری تخلیه می‌شود. در صورت ضعیف و قدیمی بودن باطری استفاده شده در خودرو، رانندگی پیاپی و خاموش و روشن شدن پشت سرهم در مسافت‌های کوتاه ممکن است دینام خودرو نتواند آن طور که باید باتری را شارژ کند و عملکرد صحیح باتری مختل شود.

مشکلات در سیستم برق خودرو

مشکلات برقی خودرو مسائل قابل پیش بینی نیستند، اما باید نسبت به وقوع آن‌ها حساس بود. یکی از مشکلات برقی شایع، دینام معیوب است. باتری خودرو برای شارژ شدن متکی به دینام است و اگر دینام نتواند کار خود را به درستی انجام دهد باتری خودرو به کرات از کار خواهد افتاد. حتی وجود یک فیوز معیوب، حتی در صورت خاموش بود خودرو می‌تواند انرژی باتری را تلف کند تا نتوانید خودرو را استارت بزنید. برای حل کردن مشکلات برقی خودرو بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

در پایان باید بگوییم که بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که سیستم برق خودرو نیاز به مراقبت و سرویس دقیق دارد؛ از همین رو اگر می‌خواهید سواری بی‌دردسری را با اتومبیل خود تجربه کنید، توصیه می‌شود که در سرویس‌های دوره‌ای توجه ویژه‌ای به اجزای این بخش نظیر باتری، دلکو، کوئل و… داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.