عدم تحویل خودروهای ثبت نامی؛ مهمترین شکایت مشتریان از شرکتهای خودروساز داخلی

0

همانطور که احتمالا شما نیز حدس می‌زنید همچنان شکایت مردمی از عدم تحویل خودرو بخش بزرگی از پرونده‌های تخلفات خودرویی را تشکیل می‌دهد. شرایط فعلی بازار خودرو خود نیز گواه آن است که خودروسازان در عرضه محصولات خود به بازار با چالش مواجه هستند. سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید، در این پرونده‌ها، وعده تحویل خودرو علیرغم پرداخت کامل پول توسط مشتری (شاکی) محقق نشده است.
فعالان بازار خودرو معتقد هستند که اگر عرضه خودرو به بازار افزایش یابد قیمت‌ها کاهش خواهند یافت اما خودروسازان می‌گویند فعلا در تامین قطعات محصولات خود و تکمیل آن‌ها با چالش مواجه بوده و نمی‌توانند عرضه را افزایش دهند.

در همین راستا نیز کاملا قابل پیش‌بینی است که شکایت مردمی از عدم تحویل خودرو و گران‌فروشی و همین‌طور عرضه محصولات تقلبی، بخش اعظمی از پرونده‌های تخلفات خودرویی را به خود اختصاص دهد.
سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید حدود یک‌سوم از پرونده‌های خودرویی با سازش بین طرفین حل و فصل می‌شوند. در این پرونده‌ها، وعده تحویل خودرو علیرغم پرداخت کامل پول توسط مشتری (شاکی) محقق نشده است. برای رفع این شکایت، مشتریان یا محصولی مشابه را دریافت می‌کنند و یا مبلغی با احتساب سود مشارکت برای آن‌ها واریز می‌شود.

ناگفته نماند که پرونده‌های خودرویی تنها مربوط به خودروسازان داخلی نیستند، بلکه بسیاری از واردکنندگان خودرو، واردکنندگان قطعات و مونتاژکاران نیز درگیر این نوع پرونده‌ها می‌شوند.

بر اساس رأی وحدت رویه دیوان عالی، شکایت مردمی از عدم تحویل خودروها و پرونده‌های مربوطه تحت نظر دادگاه‌های حقوقی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، نه سازمان تعزیرات.

افزایش شکایت مردمی از عدم تحویل خودرو در چند سال اخیر به شدت زیاد شده و روند بسیاری از پرونده‌ها به سبب تفاوت قیمت قابل‌ملاحظه بین تاریخ ثبت نام و موعد تحویل، به کندی پیش می‌روند. چون فروشندگان حاضر نیستند (مثلا) ماشینی که در هنگام ثبت نام حدود ۲۰۰ میلیون تومان بوده و حالا حدود ۱ میلیارد تومان قیمت دارد را به خریدار اولیه تحویل دهند.

در صورت عدم همکاری خودروسازان یا واردکنندگان جهت حل پرونده‌های خودرویی بدون شک با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود. بر اساس قانون، اگر خواسته عین معین باشد، باید عین آن برآورده شود. در غیر این صورت، محصولی مشابه با کالای درخواستی و یا مبلغی معادل با کالای درخواستی علاوه بر سود مشارکت باید به متقاضی (شاکی) تحویل داده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.