از سایپا عزل می‌شوند، به ایران خودرو می‌روند!

1

احمد قلعه بانی طی حکمی از سوی مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو به عنوان مشاور مدیرعامل منصوب شد.
قلعه بانی متولد ۱۳۳۲ است و سوابق متعدد مدیریتی نظیر ساپکو، چرخشگر، سایپا، سازمان گسترش و نوسازی ایران و  شرکت ملی نفت ایران را در کارنامه دارد.

احمد قلعه بانی

احمد قلعه‌بانی متولد ۱۳۳۲ خورشیدی در شهر مهدیشهر از مدیران دولتی ایران است.

احمد قلعه‌بانی در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در مهدی‌شهر چشم به جهان گشود. وی پس از اتمام دوره دبیرستان وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در سال ۱۳۵۷ با درجه لیسانس مهندسی صنایع از آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۳۷۰ خورشیدی، در حالی که در ایران‌خودرو مشغول به فعالیت بود، کارشناسی ارشد مدیریت عالی اجرایی را در سازمان مدیریت صنعتی دریافت کرد.

احمد قلعه بانی کیست سوابق احمد قلعه بانی بیوگرافی سیاستمداران مدیر عامل ایران خودرو مافیای خودرو مدیرعامل شرکت ساپکو مهدی خطیبی کیست اخبار ایران خودرو انتصابات در وزارت صنعت معدن و تجارت انتصابات سیاسی
سوابق شغلی

احمد قلعه‌بانی در سال ۱۳۵۸ خورشیدی، پس از گذراندن طرح سربازی به مدت یک سال، هم‌زمان با تشکیل جهاد سازندگی، وارد جهاد سازندگی کرج شد و در آنجا تا سال ۱۳۶۰ مشغول به کار بود. وی یک سال هم در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مشغول به کار بود. در سال ۱۳۶۱ وارد مجموعه ایران خودرو شد و در سطح کارشناس شروع به فعالیت کرد و سرانجام به سطح مدیریت رسید.

پیش از ایجاد ساپکو در مورد تدوین ساختار و روش کار و فرایند کاری ساپکو طرحی را تهیه کرد و در سال ۱۳۷۱ شروع به ارائه این طرح کرد از سال ۱۳۷۲ در شرکت ساپکو مشغول به کار شد و سرانجام در سال ۱۳۷۳ از ایران خودرو به ساپکو منتقل شد.

قلعه بانی تا سال ۱۳۷۹ در شرکت ساپکو فعالیت می‌کرد و از ابتدا تا زمانی که در ساپکو حضور داشت در پست معاونت مدیر عامل ساپکو مشغول بود. در سال ۱۳۷۹ مدیرعامل شرکت چرخشگر شد و حدود یکسال در آن شرکت ماندگار شد.

وی در سال ۱۳۸۰ به شرکت سایپا رفت و در آنجا مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۸۷ که در آنجا مشغول بود، سایپا را به مرحله توسعه و رونق جدیدی وارد کرد.

احمد قلعه بانی در سال ۱۳۸۷ پس از مهدی مفیدی و با حکم وزیر صنایع و معادن وقت (علی‌اکبر محرابیان) به ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درآمد.

در سال ۱۳۸۹ وی با حکم سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درآمد و سپس در سال ۱۳۹۱ با حکم رستم قاسمی وزیر نفت، به سمت رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب گردید.
سوابق مدیریتی

  • معاون مدیر عامل شرکت ساپکو (از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹)
  • مدير عامل شركت چرخشگر (از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۰)
  • مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا (از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶)
  • رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (از سال ۱۳۸۶تا ۱۳۸۸)
  • مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران (از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲)
  • رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (از سال ۱۳۹۱)
  • رئیس هیئت مدیره صنایع آذرآب (تا ۱۴۰۰)

حاشیه‌های سیاسی

مافیای خودرو

وی همواره به دلیل تأسیس ساپکو (ایجاد انحصار در خرید قطعه)، مدیرعاملی سایپا به مدت شش سال، به همراه اشخاصی مانند رضا ویسه، همواره متهم به دست داشتن در مافیای خودرو بوده است.
حذف خودرو پیکان از ایران خودرو

در سال‌های نخست دهه ۷۰، احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سایپا به همراه سید حسین امیری، رمضانعلی پورمجیب و رضا ویسه به عضویت هیئت مدیره شرکت تازه تأسیس ساپکو در می‌آیند. این افراد چند سال بعد ارتقای سمت داده می‌شوند.

رضا ویسه به ریاست هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب می‌شود و با توجه به اختیارات خود به دوستان قدیمی‌اش در هیئت مدیره ساپکو سمت‌های جدیدی اعطا می‌کند. بر این اساس احمد قلعه‌بانی مدیرعامل سایپا، سید حسین امیری مدیر عامل پارس خودرو و رمضانعلی پورمجیب مدیر عامل ساپکو می‌شوند.

حدود ۱۰ سال بحث حذف خودرو پیکان در زمان مدیران عامل ایران خودرو از صنعت خودرو ایران مطرح و آن‌ها زیر بار آن نمی‌رفتند، اما در دوران مدیر عاملی احمد قلعه‌بانی در سایپا، وی توانست خودرو پیکان را حذف کرده و به خودروی پراید رشد سریع و چشمگیر ببخشد.
مدیرعاملی مهرداد بذرپاش

قلعه‌بانی پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به سمت ریاست جمهوری، رئیس هیئت عامل ایدرو شد و طی مدت ۵ سال که در آنجا بسر برد، رسانه ای‌ترین و سیاسی‌ترین مدیر عاملی که انتخاب نمود، انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان مدیر عامل شرکت سایپا بود.

اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور وقت (حسن روحانی) بعدها در سال ۱۳۸۳ تصریح کرد که پیش از این کسی که لبنیاتی را اداره نکرده بود [مهرداد بذرپاش]، مدیر یک خودروسازی بزرگ [سایپا] شد.
انتصاب قلعه‌بانی در نفت

احمد قلعه‌بانی پس از سیف‌الله جشن‌ساز با حکم سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت آن زمان، به عنوان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درآمد.

الیاس نادران نماینده وقت مجلس، اسنادی از سوابق احمد قلعه‌بانی به ویژه در زمان حضورش در سایپا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به وزیر نفت (سید مسعود میرکاظمی) ارائه داد که موجب تعجب وی گردید. رفتار شبهه‌برانگیز مالی وی در زمان تصدی‌هایش همواره در مطبوعات مورد توجه بوده‌است.
عدم برکناری از ریاست ایدرو

در سال ۱۳۸۸ به دنبال انتشار خبری مبنی بر حکم وزیر صنایع و معادن (علی‌اکبر محرابیان) برای برکناری احمد قلعه‌بانی از ریاست ایدرو، یک مقام عالی اجرایی کشور (اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد) به این موضوع واکنش نشان داد و با آن مخالفت کرد و به دنبال این مخالفت برکناری قلعه بانی، لغو شد.

منبع:ویکی پدیا،عصرخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رضاطهماسبی می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم ٭٭٭٭ شما اقای سید علی خامنه ای همچون خورشیدی هستید کهنور می درخشید ٭٭٭٭ ازبیانات مطهر و منور بنیان گذار کبیر انقلاب الهی جمهوری اسلامی ایران امام راحل رحمة الله علیه ‌ ٭٭٭٭ ارسال شده منقبل درمکتوبات ۰ ‌ مدیریت محترم عامل گروه صنعتی شرکت ایران خودرو جناب آقای دکتر مهدی خطیبی سلام علیکم ؛ احتراما اینجانب رضا طهماسبی پیرو مکاتبات قبل با مدیران محترم وزارت صمت ودفتر جنابعالی ونظر به صدور حکم جنابعالی در خصوص انتساب بابک رحمانی به سخنگوی شرکت ایران خودرو نکاتی را به استحضار می رساند : پس از حضور در اولین جلسه شکایت هاشم یکه زارع از اینجانب در شعبه ۱۱۶۲ دادگاه کیفری مجتمع قضایی قدس تهران به شماره بایگانی ۹۴۰٨۳۵ و تاریخ ٨ /۳/ ۱۳۹۵ از ان تاریخ لغایت ۱ / ۵ / ۱۳۹۷ ، بازنشستگی ، باوجود داشتن ذخیره مرخصی بالا حتی یک ساعت برای اینجانب مرخصی رد نشد ۰ قبل ازثبت اولین غیبت به دفتر معاونت سیستم جامع تولید وقت بابک رحمانی ” صدور حکم انتساب توسط هاشم یکه زارع ” مراجعه کردم و خواستار دقایقی ملاقات شدم گفتند جلسه دارند بار دیگر با صدایی بلند تر از دو منشی ، مرد ، ایشان خواستم بگویند طهماسبی کسی را ندارد می خواهد به احترام فرماندهی معظم کل قوا درخواستی کند که در عدم پذیرش به ناچار بازگشتم دقایقی بعد مهدی ایرانشاهی رئیس اداره را دیدم که به دفتر ایشان مراجعه کردند ۰ از ان تاریخ علاوه بر لغو دائمی مرخصی مکررا از طرف ان معاونت و مدیریت حراست به کمیته انظباط کار معرفی شدم که درآن وصف متحمل زجر فراوانی شدم ۰ دستور از سوی دفتر مدیریت عامل بود اثبات اتهامات واهی وهمدستی همگی اینان باهم به سهولت امکان پذیر است موارد اتهامی چیز دیگری بود اما در یکی از اراء و مکتوبات ان کمیته خطاب به معاونت منابع انسانی وقت چنین امده است آقای رضا طهماسبی فردی است بسیارخطرناک پیشنهاد میشود نسبت به اخراج یا بازخریدی ایشان اقدام شود ۰ اینجانب طبق مکاتبات ارسال شده نفس هاشم یکه زارع را نجس وپیکر ایشان را نجاست دانستم ودرعدم شعور و بی شرمی ایشان راگستاخ قلمداد کردم وپس از آن خواستاردستور لغو کلیه احکام ، انتسابات وبرکناری حامیان ایشان شدم ۰ و منبعد باارسال مکتوب اینجانب به سرتاسر میهن اسلامی ودرخواست رسیدگی هاشم یکه زارع دستگیر وبه زندان اوین انتقال یافتند مع الوصف خصومتی در ان خصوص مورد قبول نیست ۰ جناب اقای دکتر مهدی خطیبی باعنایت به احترام ، حرمت ، بزرگواری و کرامت فرماندهی معظم کل قوا ( ارسال شده در مکتوبات ) که قطعا در مطابقت است با حرمت به قرآن کریم ، تمامی پیامبران ( ص) وامامان معصوم واهل بیت (ع) از بیان ونگارش نکات هایی منقبل در مکتوبات ارسالی خوداری نموده ام واکنون نیز صلاحی در ان دیده نمی شود ۰ لذا درخواست می شود نسبت به اجرای رای قطعی ریاست محترم شعبه ۱۱۶۱ دادگاه عمومی جزائی فرودگاه مهراباد تهران و به شماره دادنامه ٨۹۲ مساعدت و دستورات مقتضی راصادر نمایید ۰ باامتنان مقامات و مسئولان محترم نظام مقدس والهی جمهوری اسلامی ایران جهت استحضار رضاطهماسبی شماره ملی ۰۳۲۱۳۹٨۳٨۶ چهار شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.