۲ دلیل توقف رشد قیمت‌ خودرو در بازار

0

هر چند هنوز آیین‌نامه‌ای در مورد چگونگی ورود خودرو‌های خارجی رویت نشده و طبق گفته مسوولان در مرحله تدوین است، اما تاکید بر ورود محصولات اقتصادی و ارزان تا حدود زیادی بازار داخلی و خارجی را تابع کرده است. به‌طوری که روند نزولی قیمت‌ها را در هفته‌ای که گذشت کلید زد.

اما چه اتفاقی باعث شد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد طی هفته جاری تداوم اظهارنظرها در ارتباط با بحث واردات خودرو و همچنین آغاز به کار سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دو اتفاقی است که بیشترین تاثیر را بر قیمت خودروها داشته است.

حال اینکه بازار خودرو در روزهای آتی چه روندی خواهد داشت و آیا شاهد ادامه نزول قیمت‌ها خواهیم بود یا تغییرات دیگری پیش روی بازار است، سوالی جدی از سوی متقاضیان است.

فروشندگانی که هر لحظه در بازار راکد خودرو افزوده می شوند

به گفته فعالان بازار در هفته های اخیر اگر چه متقاضیان به امید واردات دست از خرید کشیده‌اند اما فروشندگان حضور فعال‌تری در بازار دارند .برخی از فعالان بازار نیز معتقدند که عمده متقاضیان در بازار به نوعی منتظر هستند تا سیاستگذار خودرویی از آیین‌نامه ورود خودرو به کشور رونمایی کند.

با این حال بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی شرکت‌های خودروساز خصوصی در مسیر افت قیمت حرکت کرده است. سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با توجه به وضعیت حاکم بر بازار خودرو می گوید: بازار خودرو طی یک هفته جاری بیش از پیش در رکود فرو رفته و خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی شود با این حال هر لحظه به تعداد فروشندگان افزوده می شود در حالی که خریدار چندانی در بازار حضور ندارد.

وی در گفت و گو با اشاره به اینکه قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اسفند ماه و آغاز سال جاری، غیر منطقی و بالاست، بیان کرد: در صورتی که وضعیت عرضه بهبود یابد و نیاز بازار چه از طریق واردات و چه از طریق تولید داخل تأمین می‌شود، قطعاً فاصله قیمتی ایجاد شده بین کارخانه و بازار برطرف می‌شود.

وی با این حال به معبر جدید فروش خودرو اشاره و تاکید کرد: این مسیر جدید تفاوت چندانی با مسیرهای پیشین ندارد و تنها اسم آن عوض شده است.

به گفته این فعال بازار خودرو مسیرهایی از این جنس که مدنظر سیاستگذار خودرویی قرار دارد تنها حکم مُسکن را دارد، چنانچه وزارت صمت به دنبال ایجاد آرامش در بازار خودرو است نمی‌تواند با ابزار قرعه‌کشی به هدف خود برسد.

موتمنی افزود: زمانی خرید و فروش‌ها در بازار به راه می‌افتد که جزئیات طرح واردات خودرو مشخص شده باشد و به این ترتیب، بازار از بلاتکلیفی خارج خواهد شد.

راهکاری برای تعادل بخشی و کنترل قیمت در بازار خودرو

وی همچنین با توجه به نیاز ماهانه بازار خودروی ایران تصریح کرد: نیاز بازار خودرو کشور ماهیانه حدود ۱۲۰ هزار دستگاه است اما فاصله زیاد عرضه و تقاضا سبب شده تا حتی یک روز وقفه در عرضه خودرو، فاصله قیمتی ایجاد کند که بازگشت به نرخ اولیه تا هفته‌ها قابل جبران نباشد.

‌رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به تاثیر واردات بر تامین نیاز کنونی بازار خودرو یادآور شد: با توجه به مصوبه آزاد شدن واردات خودرو، باید تعرفه کاهش یابد و خودروهای با کیفیت وارد شود تا پاسخ گوی نیاز بازار باشد و در نهایت باعث افت قیمت ها در بازار شود.

موتمنی خاطر نشان کرد: صورتی که عرضه متناسب با تقاضا باشد قطعا قیمت‌ها به تعادل می‌رسد در غیر این صورت نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

وی در عین حال به بررسی قیمت ها طی هفته جاری پرداخت و با توجه به افت قیمت در بازار خودروهای داخلی گفت: قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری با افت همراه بوده است، به گونه‌ای که پراید ۱۱۱که تا هفته گذشته به محدوده قیمتی ۲۱۴ میلیون تومان در بازار رسیده بود، در هفته جاری از سوی فروشندگان با قیمتی حول و حوش ۲۰۰ میلیون تومان در بازار قابل خرید و فروش بود.

از بازار خودروهای وارداتی هم خبر می‌رسد قیمت خودروهای موجود در این بازار به نوعی فریز شده است چرا که دو طرف عرضه و تقاضا چشم‌انتظار آیین‌نامه اجرایی نحوه ورود خودرو به کشور هستند و تا زمانی که این آیین‌نامه منتشر نشود همین روند در بازار وارداتی‌ها ادامه دارد.

نگاهی به نوسان قیمت ها در بازار

به گفته وی هم اکنون در بازار خودروهای داخلی پژو ۲۰۶ پس از چند پله سقوط از قیمت ۳۱۶میلیون تومانی به ۳۰۵میلیون تومان رسید و پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۱۴۰۱ هم بدون تغییر، ۴۰۷میلیون تومان معامله می شود.

علاوه بر آن محصول پژو ۴۰۵ در نسخه GLX و بنزینی در مدل ۹۹ که دیروز با ۳میلیون تومان کاهش به ۲۸۷ میلیون تومان رسید اما مجددا امروز روند کاهشی خود را متوقف کرد و بدون تغییر همان ۲۸۷ میلیون معامله شد. همین خودرو در نسخه دوگانه سوز همچنان قیمتش بدون تغییر است و پس از ورود به کانال ۳۰۰میلیونی بر روی همین قیمت مانده است همچنین پژو پارس LX مدل ۱۴۰۱بدون تغییر ۳۸۰ میلیون تومان معامله شد و پژو ۲۰۰۸ هم بدون تغییر، ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان معامله شد.

سمند LX در مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر ۳۰۵ میلیون تومان قیمت خورد و روند با ثباتش را ادامه داد و دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ با ۱ میلیون کاهش دیروز و عدم تغییر قیمتی امروزش، ۳۹۵ میلیون تومان معامله شد. همچنبن رانا پلاس پس از ورود به کانال ۳۰۰ میلیونی دیروز به کانال ۲۰۰ میلیون بازگشت و با قیمت ۲۹۹ میلیون تومان قیمت خورد و امروز هم بر روی همین قیمت ماند.

در بازار سایر محصولات داخلی پراید ۱۱۱ که روند کاهشی خود را از آخر هفته گذشته شروع کرده بود امروز بدون کاهش ۲۰۳ میلیون تومان قیمت خورد. نسخه ۱۳۱ هم بدون تغییر۱۸۲ میلیون تومان معامله شد.

کوییک اتوماتیک پلاس در مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر ۳۴۸ میلیون تومان معامله می شود. نسخه ساده و دنده ای این خودرو هم شاهد کاهش نبود و بدون تغییر ۲۲۴ میلیون تومان معامله شد. تیبا هاچبک در نسخه ۱۴۰۱ بدون تغییر، ۲۰۵ میلیونی ماند. نسخه صندوقدار در مدل ۱۴۰۱ نیز با کمی کاهش ۱۹۵میلیون تومان معامله شد.

منبع:پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.