مقایسه فونیکس FX با لاماری ایما ؛ کدام خودروی چینی بهتر است ؟

0

فونیکس اف ایکس (Fownix FX) و لاماری ایما (Lamari Eama) دو کراس‌اوور چینی هستند که در بازار ایران هم طرفداران خاص خود را دارند. اگر قصد خرید یک خودروی کراس‌اوور از نوع چینی را دارید، همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم فونیکس FX و لاماری ایما را به‌طور کامل با هم مقایسه کنیم تا با توجه به آن بتوانید خودروی مناسب‌تان را انتخاب کنید.

معرفی کلی فونیکس FX و لاماری ایما

سال ۲۰۲۱ بود که شرکت چینی چری در نمایشگاه خودرو گوانگژو از محصول جدید خود یعنی چری اومودا ۵ رونمایی کرد. تولید و عرضه این خودرو که طراحی متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری دارد، اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد. پس از آن، این خودرو وارد بازار کشورهایی مثل روسیه،‌ ایران و اندونزی شد. در ایران، مدیران خودرو بود که این خودرو را به اسم فونیکس FX‌ به بازار معرفی کرد و پس از آن فونیکس FX به یکی از خودروهای لوکس این شرکت تبدیل شد. فونیکس FX در دو تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار ایران شده است.

در سمت مقابل، کراس‌اوور چینی لاماری ایما اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ و در نمایشگاه گوانگژو معرفی شد. لاماری ایما که اولین محصول آرین‌موتور است، درواقع نسخه سفارشی دانگ فنگ T5 ایوو برای ایران است و زمستان ۲۰۲۲ وارد بازار ایران شد. برخلاف دیگر خودروهای چینی، تمرکز اصلی در طراحی این خودرو، ویژگی‌های فنی بوده است. لاماری ایما در دو تیپ فول‌آپشن (X) و هیبریدی در بازار ایران عرضه می‌شود.

مشخصات ظاهری این دو خودرو را در جدول زیر می‌بینید:

مشخصات ظاهری فونیکس FX لاماری ایما
طول ۴,۴۰۰ میلی‌متر ۴,۵۶۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۰ میلی‌متر ۱,۸۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۸۸ میلی‌متر ۱,۶۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۳۰ میلی‌متر ۲,۷۱۵ میلی‌متر
وزن ۱,۴۴۴ کیلوگرم ۱,۵۵۰ کیلوگرم

مقایسه فونیکس Fx و لاماری از نمای جلو، کناری و عقب

 فروش فونیکس FX  فونیکس FX  قیمت فونیکس FX اکسلنت  قیمت فونیکس FX پریمیوم  مشخصات فونیکس FX اکسلنت  مشخصات فونیکس FX پریمیوم  تفاوت فونیکس FX اکسلنت با پریمیوم  مقایسه فونیکس FX  دفترچه راهنمای فونیکس FX  معایب و مزایای فونیکس FXقیمت لاماری x5 مشخصات لاماری x5 جدیدترین خودروهای وارداتی اخبار شرکت آرین موتور مدیرعامل شرکت آرین موتور مقایسه لاماری X5 تازه های خودرو در ایران

لاماری ایما و فونیکس Fx هر دو ظاهر جذاب و مدرنی دارند. اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که طراحی بدنه این دو خودرو به‌شدت به هم شباهت دارد، اما اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تفاوت‌هایی هم دارند!

شاید واضح‌ترین تفاوت ظاهری این دو خودرو را بتوان در طراحی جلوپنجره آن‌ها دانست. در فونیکس Fx جلوپنجرۀ بدون قابی را می‌بینیم که انتهای آن در هر دو سمت به دی لایت های باریک در بالا وصل می‌شود. لاماری ایما به‌لطف جلوپنجره چندضلعی، ظاهر خشن‌تری نسبت به فونیکس Fx دارد. دی‌لایت‌های لاماری ایما کمی بالاتر از جلوپنجره و در لبه‌های کناری کاپوت قرار گرفته‌اند.

چراغ‌های اصلی در هر دو خودرو، کمی پایین‌تر از حد معمول قرار دارند. این چراغ‌ها در لاماری ایما این‌طور به نظر می‌رسد که به جلوپنجره متصل شده‌اند و همین باعث شده لاماری ایما ظاهر خشن‌تری نسبت به فونیکس Fx داشته باشد. چراغ‌های اصلی در فونیکس Fx به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً از جلوپنجره جدا باشند. به همین دلیل ظاهر این خودرو در عین خشن نبودن، قدرت و صلابت را به رخ می‌کشد.

نمای جانبی خودروهای لاماری و فونیکس Fx به‌شکل کوپه و اسپرت طراحی شده است. آنچه در فونیکس Fx کمی دلسردکننده است، شیب زیاد پنجره ردیف عقب است که در نمای کناری بیشتر خودنمایی می‌کند. اگر این مورد را نادیده بگیریم، فونیکس Fx در نمای کناری جذابیت بیشتری در مقایسه با لاماری ایما دارد. فونیکس Fx برخلاف لاماری که بدنه کاملاً تک‌رنگی دارد، با داشتن تریم‌های رنگی در بخش‌هایی مانند آینه‌های جانبی و رینگ‌ها ظاهر چشمگیرتری دارد. با‌این‌حال، نمی‌توان ظاهر کلاسیک و باوقار لاماری ایما را نادیده گرفت.

فونیکس Fx به‌دلیل طراحی جانبی خاصی که دارد، جوان‌پسندتر است.

طراحی نمای عقب لاماری ایما و فونیکس Fx تا حد زیادی شبیه به هم است. در نمای عقب هر دو خودرو، چراغ‌های باریک و افقی را می‌بینیم. تنها تفاوت، نوار باریکی است که چراغ‌ها را به هم وصل می‌کند. در لاماری ایما یک نوار LED چراغ‌های اصلی را به هم وصل می‌کند. در فونیکس Fx یک تریم مشکی‌رنگ که روی آن Fownix درج شده، چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند. لاماری ایما به لطف دو اگزوز دوقلو (در مجموع ۴ اگزوز) در هر دو طرف، نمای جذاب‌تری به نسبت فونیکس Fx با دو اگزوز دارد. اگرچه اگزوزها در هر دو خودرو کرومی هستند، ولی به نظر می‌رسد باز هم فونیکس Fx در این زمینه نتوانسته خود را به لاماری ایما برساند.

 

مقایسه مشخصات ظاهری
لاماری ایما و فونیکس Fx
وزن طول x عرض x ارتفاع رینگ فاصله محوری
لاماری ایما ۱۵۵۰ کیلوگرم ۱,۶۹۰*۱,۸۶۰*۴,۵۶۵
میلی‌متر
آلومینیومی، ۱۹ اینچ ۲۷۱۵ میلی‌متر
فونیکس Fx ۱۴۴۴ کیلوگرم ۱,۵۸۵*۱,۸۳۰*۴,۴۰۰
میلی‌متر
آلومینیومی، ۱۸ اینچ ۲۶۳۰ میلی‌متر

مقایسه طراحی داخلی فونیکس Fx و لاماری ایما

اگرچه سلیقه افراد مختلف، بسیار متفاوت است، اما کافی است نگاهی به داخل کابین فونیکس Fx و لاماری ایما بیندازید تا متوجه شوید طراحی داخلی فونیکس Fx در مقایسه با لاماری ایما تناسب بیشتری با طراحی بدنه دارد و بسیار منعطف‌تر است. در سمت مقابل، لاماری ایما به‌دلیل استفاده بیش‌ازحد از مواد پلاستیکی خشک، طراحی داخلی چندان دل‌چسبی ندارد و حس لوکس بودن را زیاد منتقل نمی‌کند.

لاماری ایما به‌دلیل فاصله محوری بیشتر، کابین ج ادارتری نسبت به فونیکس Fx دارد و همین باعث می‌شود که سرنشینان ردیف عقب فضای پای بیشتری داشته باشند. لاماری ایما همچنین به‌دلیل ارتفاع بیشتر نسبت به فونیکس Fx، فضای سر بیشتری برای سرنشینان ردیف دوم دارد. سقف فونیکس Fx به‌دلیل شیب رو به عقبی که دارد، ممکن است سرنشینان بلندقد را در ردیف دوم کمی اذیت کند.

به‌علاوه، حجم صندوق‌عقب فونیکس Fx تنها ۲۹۲ لیتر است که به نظر می‌رسد برای خودرویی در این کلاس، کافی نیست. در سوی دیگر، لاماری ایما را داریم که با حجم صندوق ۴۸۰ لیتری خود، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

مقایسه فونیکس Fx و لاماری ایما از نظر فنی

 آپشن های تیگو 8 پرو  اتوپارک تیگو 8 پرو  تیگو ۸ پرو پلاس  جعبه فیوز تیگو ۸ پرو  دفترچه راهنمای تیگو ۸ پرو  روغن موتور مناسب تیگو ۸ پرو  قیمت تیگو 8 پرو  قیمت تیگو 8 پرومکس  معایب و مزایای تیگو 8 پرو  مشخصات تیگو 8 پرو  مقایسه تیگو 8 پرو  پلاگین هیبریدی چیست  مقایسه خودرو  بهترین خودرو هیبریدی قیمت لاماری ایما ایکس  مشخصات لاماری ایما ایکس  آپشن های لاماری ایما  دفترچه راهنمای لاماری ایما  سیستم تهویه لاماری ایما  قیمت لاماری ایما  کروز کنترل لاماری ایما  لاماری ایما X  مصرف سوخت لاماری ایما  مشخصات لاماری ایما  شرکت آرین موتور پارس  تازه های خودرو در ایران

از نظر فنی، هر دو خودروی لاماری ایما و فونیکس FX جزء کراس‌اوورهای قوی بازار ایران هستند. فونیکس Fx یک موتور توربوشارژ ۱٫۶ لیتری دارد که حداکثر قدرت آن ۱۹۷ اسب بخار (در ۵,۵۰۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن ۲۹۰ نیوتن‌متر است. گیربکس آن هم ۷سرعته دو کلاچه تر است. در مقابل، لاماری ایما را با یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ داریم که حداکثر قدرت موتور آن ۱۹۵ اسب بخار (در ۵,۶۰۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن ۲۸۵ نیوتن‌متر است. گیربکس آن هم از نوع ۷ سرعته دو کلاچه است.

تنها شباهتی که تا اینجای کار می‌توانیم برای فونیکس FX و لاماری ایما متصور شویم، این است که نیروی محرکه در هر دو خودرو به چرخ‌های جلو وارد می‌شود. با‌این‌حال، مقایسه ما به اینجا ختم نمی‌شود. فونیکس ۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از سرعت صفر به ۱۰۰ برسد؛ درحالی‌که این زمان برای لاماری ایما ۹٫۵ ثانیه است. با همه آنچه گفته شد، می‌توان گفت در بخش فنی فونیکس Fx و لاماری بسیار به هم شبیه‌اند اما برتری نسبی از آنِ محصول مدیران خودرو است.

مقایسه مشخصات فنی لاماری ایما و فونیکس Fx فونیکس Fx لاماری ایما
موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۱۹۵ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر ۲۸۵ نیوتن‌متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو

مقایسه امکانات داخل کابین فونیکس Fx و لاماری ایما

 قیمت لاماری ایما ایکس  مشخصات لاماری ایما ایکس  آپشن های لاماری ایما  دفترچه راهنمای لاماری ایما  سیستم تهویه لاماری ایما  قیمت لاماری ایما  کروز کنترل لاماری ایما  لاماری ایما X  مصرف سوخت لاماری ایما  مشخصات لاماری ایما  شرکت آرین موتور پارس  تازه های خودرو در ایران

فونیکس Fx در قسمت داشبورد یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی و یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی دارد که در مقایسه با لاماری ایما با نمایشگر ۱۰ اینچی و صفحه آمپر ۱۰٫۲۵ اینچی، تقریباً برتری خاصی ندارد. بااین‌حال، اگر جزء افرادی باشید که حین رانندگی، موسیقی هم گوش می‌کنید، احتمالاً فونیکس Fx را به لاماری ایما ترجیح می‌دهید. سیستم صوتی سونی فونیکس ۸ بلندگو و سیستم صوتی لاماری ایما ۶ بلندگو دارد.

هر دو خودروی فونیکس Fx و لاماری ایما، یک سوکت ۱۲ ولتی و یک درگاه USB دارند که با استفاده از آن می‌توان تجهیزات الکترونیکی را شارژ یا به سیستم صوتی خودرو متصل کرد. در هر دو خودرو امکاناتی مثل سنسور نور، صندلی برقی راننده،‌ فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، کیسه هوا (۶ عدد)، دوربین ثبت وقایع و کول باکس وجود دارند.

از دیگر آپشن‌های فونیکس Fx صندلی برقی سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، شارژر بی‌سیم، تهویه اتوماتیک دو کاناله، قابلیت اتصال اپل و اندروید، سنسور باران و سیستم فرمان صوتی است که این امکانات در لاماری ایما دیده نمی‌شود.

یکی از جذابیت‌های لاماری ایما سقف پانورامیک آن است که متأسفانه در فونیکس Fx وجود ندارد.

مقایسه امکانات ایمنی فونیکس Fx و لاماری ایما

لاماری ایما و فونیکس Fx هر دو به لحاظ امکانات ایمنی، ۵ ستاره از مؤسسه چینی C-NCAP گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که این دو خودرو به لحاظ ایمنی وضعیت مناسبی دارند. بااین‌حال فونیکس Fx به لطف آپشن‌های متعدد ایمنی، جزء معدود خودروهای چینی است که توانسته ۵ ستاره از مؤسسه اروپایی Euro NCAP کسب کند.

اگرچه مدلی از فونیکس Fx که در بازار ایران عرضه شده است، ایربگ میانی ندارد، اما در کل به نظر می‌رسد که فونیکس Fx به لحاظ ایمنی بهتر از لاماری ایما است.

تجهیزات رفاهی و ایمنی فونیکس Fx لاماری ایما
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ۱۰ اینچی
صفحه آمپر ۱۰٫۲۵ اینچی ۱۰٫۲۵ اینچی
سیستم صوتی ۸ بلندگو سونی ۶ بلندگو
سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله اتوماتیک
کروز کنترل تطبیقی تطبیقی
رادار نقطه کور دارد
رادار حرکت بین خطوط دارد
هشدار خروج از خط دارد
هشدار تغییر خط دارد
سیستم جلوگیری از خروج از خط دارد
هشدار برخورد جلو دارد
ترمز خودکار اضطراری دارد
کنترل خودکار نوربالا دارد
سیستم جلوگیری از برخورد دارد
ایربگ ۶ عدد ۶ عدد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی راننده قابل تنظیم – ۶ جهته – برقی قابل تنظیم- ۶ جهته – برقی
صندلی سرنشین جلو قابل تنظیم- ۴ جهته – برقی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد
سردکن صندلی‌های جلو دارد
گرم‌کن و تنظیم برقی آینه‌ها دارد دارد
فرمان برقی برقی
غربیلک فرمان چرمی Dکات چرمی Dکات
تودوزی چرمی چرمی
دی‌لایت دارد دارد
ترمزها  ABS و EBD ABS و EBD
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ESC دارد دارد
سیستم کنترل کشش TCS دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
سنسور پارک عقب و جلو عقب
سانروف دارد – دو حالته دارد – دو حالته
خروجی برق ۱۲ ولت و USB دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد
سنسور نور و سنسور باران دارد دارد
نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ دارد
سیستم فرمان صوتی دارد
کول باکس دارد دارد
پاور ویندوز و آنتی تروپ دارد دارد
درب صندوق برقی خودکار دارد
روشن کردن پیشرانه از راه دور دارد
حالت‌های رانندگی معمولی/ اقتصادی/ اسپرت اقتصادی/ اسپرت
رینگ‌ها ۱۸ اینچی دورنگ ۱۹ اینچی

سخن آخر

اگرچه نمی‌توان یک خودروی واحد را به افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت پیشنهاد کرد، اما به نظر می‌رسد که فونیکس Fx به دلایل متعددی نسبت به لاماری ایما برتری دارد. کراس‌اوور چینی فونیکس Fx علاوه‌بر ظاهر مدرن و جوان‌پسند، با داشتن آپشن‌های ایمنی بیشتر و ۵ ستاره ایمنی، می‌تواند خیال‌تان را از بابت ایمنی خودرو راحت‌تر کند. با‌این‌حال، اگر خانواده پرجمعیتی دارید و سفر رفتن یکی از علاقه‌مندی‌های شماست، لاماری ایما می‌تواند فضای بیشتری در اختیارتان بگذارد و گزینه بهتری است. این خودرو همچنین به‌دلیل ارتفاع بیشتری که دارد، راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. در مجموع فونیکس Fx جوان‌پسند و لاماری ایما یک کراس‌اوور خانوادگی است./کارنامه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.