جنگنده F16 فایتینگ فالکون ساخت کجاست؟ چه مشخصاتی دارد ؟

0

جنرال داینامیکس اف-16 فایتینگ فالکون یک هواپیمای جنگنده مافوق صوت چندمنظوره تک موتوره آمریکایی است که در اصل توسط جنرال داینامیکس برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) ساخته شده است.

F16 فایتینگ فالکون یک هواپیمای جنگی پیشرفته هوایی است که قابلیت‌های هواپیما‌های جنگنده نسل چهارم را فراهم می‌کند.

F۱۶ فایتینگ فالکون لاکهید مارتین یکی از پرکارترین هواپیما‌های جنگنده جهان است. F-۱۶ و F-۱۵ ایگل اولین هواپیما‌های جهان بودند که قادر به مقاومت در برابر نیرو‌های گرانشی بالاتر از خلبانان بودند. لاکهید مارتین حدود ۴۶۰۰ فروند جنگنده F-۱۶ را به بیش از ۲۵ کشور تحویل داده است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ جنگنده F-۱۶ در سرتاسر جهان فعال هستند.

مطالب مرتبط

F۱۶ فایتینگ فالکون در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شد. آخرین جنگنده از ۲۲۳۱ جنگنده F-۱۶ به نیروی هوایی ایالات متحده در مارس ۲۰۰۵ تحویل داده شد. اولین نسخه دو سرنشینه F۱۶D در ژانویه ۲۰۰۹ مورد تایید دولت ایالات متحده قرار گرفت.

جنگنده F16 فاینتینگ فالکون ساخت کجاست؟ چه مشخصاتی دارد ؟

کابین جنگنده F۱۶

ویژگی‌های کلیدی فایتینگ فالکون شامل سایبان حباب‌دار بدون قاب برای دید بهتر کابین خلبان، یک چوب کنترلی نصب‌شده در کناره برای کنترل آسان در حین مانور، صندلی پرتابی که 30 درجه از عمودی خم شده است تا اثر نیروهای g بر خلبان را کاهش دهد، و اولین مورد. استفاده از یک سیستم کنترل پرواز پایدار استاتیکی آرام / fly-by-wire که به ساخت هواپیمای چابک کمک می کند. F-16 دارای یک توپ داخلی M61 Vulcan و 11 نقطه هاردپوینت است.

تجهیزات پیشرفته نصب شده درF-۱۶ شامل نمایشگر‌های چند منظوره کریستال مایع با صفحه تخت رنگی هانیول، سیستم زمین دیجیتال، کامپیوتر مدولار، دوربین فیلمبرداری رنگی برای ضبط دید خلبان از صفحه نمایش هدآپ است.

همچنین زاویه پشتی صندلی جنگنده از ۱۳ درجه به ۳۰ درجه افزایش یافته است تا راحتی بیشتری برای خلبان فراهم شود.

تسلیحات F۱۶ فایتینگ فالکون

این هواپیما دارای ۹ نقطه سخت برای حمل محموله‌های تسلیحاتی است که یکی در نوک هر بال، سه نقطه در زیر هر بال و یکی در زیر بدنه است. این مهمات از پرتابگر‌های LAU-۸۸، MAU-۱۲  ریتون و قفسه‌های اجکتور بمب اورگن پرتاب می‌شود. بال پورت با یک توپ ۲۰ میلی متری جنرال الکتریک M۶۱A۱ یکپارچه شده و دید اسلحه به هداپ کابین خلبان متصل است.

موشک‌های هوا به هوا قابل حمل بر روی F-۱۶ شامل AIM-۹ سایدویندر شرکت های لاکهید مارتین / ریتون، آمرام ریتون، اسپارو ریتون، اسکای فلش و آسرام شرکت ام بی دی‌ای و R۵۵۰ مجیک ۲ ام بی دی‌ای است. F-۱۶ برای اولین بار نسل جدید سایدویندر AIM-۹X را شلیک کرد که در حال تولید کامل برای نیروی هوایی آمریکا است.

موشک‌های هوا به سطح قابل حمل بر روی F-۱۶ شامل موشک‌های ماوریک، موشک های هارم و شرایک ساخت شرکت ریتون، موشک‌های ضد کشتی شامل بوئینگ هارپون و کونگسبرگ پنگوئن هستند. آزمایشات پروازی با موشک هوا به زمین مشترک لاکهید مارتین از F-۱۶ انجام شده است.

اقدامات متقابل جنگنده F۱۶

هواپیمای F-۱۶ برای ایالات متحده مجهز به گیرنده هشدار راداری سوپرهترودین AN/ALR-۵۶M لاکهید مارتین است. F-۱۶ همچنین با طیف وسیعی از پارازیت‌ها و تجهیزات متقابل الکترونیکی از جمله AN/ALQ-۱۳۱  نورثروپ گرومن، AN/ALQ-۱۸۴ ریتون، الیسرا SPS ۳۰۰۰ و ایلتا EL/L-۸۲۴۰ سازگار است.

چف ALE-۴۰ و ALE-۴۷ لاکهید مارتین و سیستم‌های پخش کننده شعله مادون قرمز در یک پایه فلاش داخلی نصب شده اند. ALE-۴۰ توسط خلبان کنترل می‌شود، اما ALE-۴۷ نصب شده در بلوک ۵۰ می‌تواند در حالت تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی کار کند.

F-۱۶ برای نیروی هوایی یونان به مجموعه یکپارچه حفاظت از خود پیشرفته ریتون II مجهز شده است که شامل سیستم هشدار تهدید نورثروپ گرومن ALR-۹۳ (V)، مسدود کننده ریتون ALQ-۱۸۷ و بی‌ای ئی سیستمز ALE-۴۷ است. کاه / شعله انداز. F-۱۶ برای شیلی و پاکستان به مجموعه جنگ الکترونیک ITT AN/ALQ-۲۱۱ (V) ۴ مجهز شده است.

جنگنده F16 فاینتینگ فالکون ساخت کجاست؟ چه مشخصاتی دارد ؟

رادار F۱۶ فایتینگ فالکون

رادار نورث روپ گرومن AN/APG-۶۸، بیست وپنج حالت هوا به هوا و هوا به زمین مجزا شامل دوربرد، تشخیص و ردیابی همه جانبه، ردیابی چند هدفه همزمان و نقشه برداری زمینی با وضوح بالا را ارائه می‌دهد. آرایه آنتن مسطح در دماغه هواپیما نصب شده است.

ناوبری و ارتباطات جنگنده F۱۶F-۱۶

اولین هواپیمای عملیاتی ایالات متحده بود که سیستم موقعیت یاب جهانی را دریافت کرد. این هواپیما دارای سیستم ناوبری اینرسی وLN-۳۹ نورتروپ گرومن، LN-۹۳ ژیروسکوپ لیزری حلقه‌ای یا هانیول H-۴۲۳ است.

سایر تجهیزات ناوبری شامل سیستم ناوبری دیجیتال زمینی بی‌ای ئی سیستمز ترپروم، ارتفاع سنج راداری Gould AN/APN-۲۳۲، سیستم ناوبری هوایی تاکتیکی AN/ARN-۱۱۸ راکول کولینز و سامانه فرود ابزاری AN/ARN-۱۰۸ راکول کولینز است.

سیستم‌های ارتباطی شامل گیرنده/فرستنده  UHF AN/ARC-۱۶۴ ریتون و VHF AM/FM AN/ARC-۱۸۶ راکول کولینز به همراه AN/APX۱۰۱ شناسایی خودی از دشمن و سیستم‌های ارتباطی رمزگذاری/ ایمن هستند. AN/APX-۱۰۱ به سیستم‌های BAE AN/APX-۱۱۳ ارتقا پیدا کرد.

موتور جنگنده F۱۶

این هواپیما با یک موتور، جنرال الکتریک F۱۱۰-GE-۱۲۹ یا پرت و ویتنی F۱۰۰-PW-۲۲۹ کار می‌کند. منبع سوخت مجهز به سیستم ضد آتش گاز بی اثر است. یک کاوشگر سوخت گیری برای حین پرواز در بالای بدنه نصب شده است.

لاکهید مارتین آزمایش پرواز توسعه‌ای را بر روی مخازن سوخت جدید برای F-۱۶ انجام داد که به طور قابل‌توجهی به شعاع ماموریت این جنگنده هواپیما اضافه کرد. اولین پرواز F-۱۶ مجهز به مخازن جدید در مارس ۲۰۰۳ بود.

مشخصات کلی جنگنده F۱۶ فایتینگ فالکون

طول بال ها: ۱۰ متر

طول: ۱۵ متر

ارتفاع: ۵ متر

موتور: ۱ عدد پرت& ویتنی F۱۰۰-PW-۲۰۰/۲۲۰/۲۲۹ یا جنرال الکتریک F۱۱۰-GE-۱۰۰/۱۲۹

رانش: ۲۹۰۰۰ پوند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.