هیوندای توسان بخریم یا کیا اپتیما JF ؟
اگر قصد خرید یک خودرو در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را داشته باشید، خودروهای کرهای باکیفیتی در مقابل شما قرار دارد. در این نوشتار قصد داریم مقایسهای میان کیا اپتیما جی تی لاین و هیوندای توسان داشته باشیم. البته درست است که این دو خودرو از نظر کلاس بندی با یکدیگر متفاوتاند اما به دلیل محدودیتهای بازار خودرو کشور، در اینجا قیمت دو خودرو مذکور را مورد نظر قرار دادهایم.
کیا اپتیما یک سدان کرهای است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد و هم اکنون در چهارمین نسل خود به تولید میرسد. اپتیما از ابتدا تاکنون پیشرفت بسیار زیادی کرده و میتوان آن را یکی از نمادهای کمپانی کیا دانست که با سرعت خیرهکنندهای رو به جلو حرکت میکند. البته یک عامل بسیار مهم در پیشرفت کیا وجود دارد و آن هم حضور پیتر شرایر معروف در این کمپانی و ایفای نقش مدیر بخش طراحی است.
کیا اپتیما در کشور کره جنوبی با نام K5 شناخته میشود اما در سایر کشورهای جهان با همین نام اپتیما به فروش میرسد. کیا اپتیما در حال حاضر در چهارمین نسل خود به تولید میرسد و در نسلهای پیشین و از سال ۲۰۰۶ در ایران حضور پیدا کرده است. ما در اینجا در مورد نسل چهارم صحبت میکنیم و به بررسی آن میپردازیم.
نسل چهارم کیا اپتیما در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و از انتهای همان سال به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. طراحی اپتیما در این نسل همانند نسل سوم بر عهده پیتر شرایر بوده و مشاهده میکنیم که نتیجه کاملا قابل قبول است. پیتر شرایر پیش از ورود به کیا در مجموعه فولکس واگن و به ویژه آئودی فعالیت میکرد و با ورود خود به کیا یک تحول بزرگ را به وجود آورد.
کیا اپتیما نسل جدید از سال ۲۰۱۶ وارد بازار کشورمان شد و در دو مدل ساده و جی تی لاین به دست مشتریان رسید. البته ما در اینجا در مورد نسخه GT Line صحبت میکنیم چراکه از نظر قیمت به هیوندای توسان نزدیکتر است. مدل جی تی لاین تفاوتهایی را در طراحی با نسخه ساده دارد. این تفاوتها در تمامی زوایا کاملا مشهود است. در نمای جلو ظاهر چراغها و ورودیهای هوای موجود بر روی سپر تغییر کرده و در نمای جانبی هم رینگهای جدیدی را مشاهده میکنیم. التبه در نمای عقب نیز چراغها شکل متفاوتی دارند که در کنار دیفیوزر به جذابیت ظاهر خودرو افزوده است.
طراحی کابین کیا اپتیما بر اساس زبان طراحی کیا صورت گرفته و ظاهر مدرنی دارد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر دیده میشود و ورودیهای هوا و کلیدهای کنترلی در زیر آن جای گرفتهاند. فرمان سه شاخه و استفاده از تریم دو رنگ بر جذابیت این کابین افزوده است. متریال به کار رفته در کابین کیفیت بالایی دارد و روکش صندلیها از جنس چرم است. کیا اپتیما JF از نظر کیفیت سواری هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد و تمامی سرنشینان آن حس خوشایندی را تجربه خواهند کرد.
کیا اپتیما GT Line از نظر تجهیزات رفاهی هم عملکرد مطلوبی دارد و ویژگیهایی چون ۱۰ عدد کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، رادار نقطه کور، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب، چراغهای جلو اتوماتیک زنون، آینههای جانبی با تاشوندگی برقی، سانروف پانوراما، سیستم یخ زدای شیشهها، سیستم صوتی اینفینیتی با ۶ بلندگو، تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه گرمکن و سردکن و موارد دیگری را در اختیار شما قرار میدهد.
کیا اپتیما جی تی لاین به یک موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده که میتواند ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخهای جلو یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان در نظر گرفته شده. عملکرد این مجموعه قابل قبول است هرچند که اپتیما در بازارهای جهانی با موتور قدرتمندتری هم عرضه میشود که به بازار کشورمان راه پیدا نکرد. بدون شک اپتیما سریعتر از توسان است هرچند چنین مقایسهای چندان صحیح نیست.
کیا اپتیما JF جی تی لاین در حال حاضر با قیمتی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون در بازار به فروش میرسد. ایتیما وضعیت خرید و فروش مناسبی دارد و یکی از محبوبترین خودروهای کرهای در ایران به شمار میرود.
هیوندای توسان یک کراس اوور کامپکت است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید میرسد. توسان یکی از شاسی بلندهای کمپانی هیوندای است و جایی پایینتر از هیوندای سانتافه قرار میگیرد. التبه توسان تا مدتی قبل کوچکترین عضو خانواده شاسی بلندهای هیوندای به شمار میرفت تا اینکه چندی پیش هیوندای یک محصول جدید به نام کُنا معرفی کرد و تبدیل به کوچکترین شاسی بلند هیوندای شد.
هیوندای توسان از همان نسل اول در کشورمان حاضر شد چراکه در آن سالها اوج حضور خودروهای کرهای در بازار کشورمان بود و بیشتر محصولات خودروسازان کرهای، در ایران عرضه میشدند. هیوندای توسان در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید میرسد که در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و از سال ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد.
توسان از همان سال توسط هر دو نماینده هیوندای در ایران یعنی آسان موتور و کرمان موتور در بازار ایران عرضه شد و از همان ابتدا با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان روبهرو شد و توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. البته این فروش خوب همچنان ادامه داشت تا اینکه واردات خودرو به کشور ممنوع شد و دیگر خبری از هیوندای توسان در بازار نیست اما مدلهای دست دوم و صفر کیلومتری که در تعداد محدود همچنان موجود است، فروش خوبی را تجربه میکنند. البته این فروش با بالا رفتن ناگهانی قیمتها یک افت شدید را تجربه کرد اما از آنجا که شاسی بلندهای جدید کمی در بازار موجود است، توسان برای بسیاری از خریداران همچنان در اولویت قرار دارد.
طراحی هیوندای توسان در نسل سوم یک تحول اساسی را تجربه کرد و چهره آن کاملا تغییر کرد. توسان شباهت بیشتری به زبان طراحی هیوندای پیدا کرد و البته به سانتافه که در یک کلاس بالاتر قرار میگیرد، شباهت بیشتری پیدا کرد. در مجموع باید طراحی بدنه توسان را خوب ارزیابی کرد اما اگر بخواهیم آن را با کیا اپتیما مقایسه کنیم، به ویژه برای خریداران جوان، حرفی برای گفتن ندارد ولی این موضوع به کلاس بندی دو خودرو هم مربوط میشود.
طراحی کابین هیوندای توسان خوب است اما باید گفت در این زمینه هم رقابت را به کیا اپتیما واگذار میکند. در مرکز داشبورد توسان یک نمایشگر وجود دارد که در دو طرف آن ورودیهای هوا و در زیر آن کلیدهای کنترلی جای گرفتهاند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که توسان بیشتر یک خودرو خانوادگی است اما کیا اپتیما جی تی لاین تمایل دارد به خودروهای اسپرت شبیه باشد. توسان کیفیت سواری بالایی دارد و البته از هیوندای چیزی هم جز این انتظار نمیرفت.
هیوندای توسان ویژگیهایی چون ۶ کیسه هوا، گرمکن فرمان، گرمکن و سردکن صندلی، ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی، سیستم کمکی پارک، سنسورهای پارک جلو و عقب، سانروف پانوراما، آینه وسط الکتروکرومیک، چراغهای جلو LED مجهز به دیلایت، و سیستم تشخیص نقاط کور را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
هیوندای توسان در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود و نمونه عرضه شده در ایران به یک موتور ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده است. این موتور در مقایسه با موتور به کار رفته در نسل قبل کاهش حجم داشته و قدرت آن هم کم شد. به این ترتیب که قدرت این موتور به ۱۶۴ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۰۴ نیوتن متر میرسد. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا میکند.
هیوندای توسان در حال حاضر با قیمت ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان در مدلهای دست دوم و صفر کیلومتر در بازار به فروش میرسد.