روش استارت زدن با اتصال باتری خودرو به باتری کمکی

0

برای روشن کردن پیشرانه‌ی خودروی از کار افتاده در هوای سرد، باید از کابل تقویت‌کننده‌ی مناسب و با کیفیت خوب با شماره سیم ۴ تا ۶ استفاده کرد. باید بدانید هرچه قطر سیم بزرگ‌تر باشد، بهتر است. استارت زدن به خودروی خراب توسط باتری سالم خودروی دیگر با پیشرانه‌ی روشن، از آسیب زدن به هر دو خودرو جلوگیری می‌کند. دقت داشته باشید که نگذارید گیره‌های کابل تقویت‌کننده با هم تماس پیدا کنند و از تماس گیره‌ی مثبت با بدنه‌ی خودرو یا بدنه‌ی پیشرانه جلوگیری کنید.

روش استارت زدن با اتصال باتری خودرو به باتری کمکی

  • در هوای سرد، لازم است بررسی کنید که الکترولیت در باتری معیوب منجمد نشده باشد. در صورت منجمد شدن الکترولیت، کمی صبر کنید تا قبل از کار کردن، یخ آن ذوب شود. باتری دشارژ با ولتاژ ۱۲ ولت یا کمتر یا چگالی ۱۴/۱ یا کمتر، در دمای ۱۵- درجه سانتیگراد یخ می‌زند.
  • همه‌ی تجهیزات غیرضروری و چراغ‌های هر دو خودرو را خاموش کرده و از عینک ایمنی استفاده کنید و اطمینان یابید که تهویه‌ی کافی در محل کار وجود دارد.
  • خودروی دارای باتری سالم را روشن کنید و بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه با سرعت زیاد در حالت خلاص کار کند؛ این کار برای شارژ باتری قبل از شروع لازم است.
  • گیره‌ی کابل کمکی مثبت (گیره‌ی قرمز) را به ترمینال مثبت روی باتری دشارژ (باتری معیوب) متصل کنید. گیره‌ی انتهای دیگر کابل تقویت‌کننده مثبت را به ترمینال مثبت باتری سالم وصل کنید.
  • گیره‌ی کابل کمکی منفی (معمولا سیاه رنگ) را به ترمینال منفی روی باتری سالم متصل کرده و قسمت دیگر گیره‌ی کابل متصل‌کننده منفی را به مکانی تمیز و بدون رنگ روی بدنه‌ی پیشرانه یا بدنه‌ی خودرویی که باتری آن از کار افتاده متصل کنید.
  • برای شارژ و گرم شدن الکترولیت باتری معیوب، اجازه دهید خودروی سالم با دور بالا به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر، در حالت خلاص کار کند.
  • خودرویی که باتری آن از کار افتاده را روشن کرده و بگذارید با دور بالا در حالت خلاص کار کند. در صورت استارت نخوردن خودرو در اولین بار، اتصالات را مجدداً چک کنید، چند دقیقه صبر کرده و مجدداً سعی کنید.
  • برای جلوگیری از انفجار ابتدا گیره‌ی منفی را از روی بدنه‌ی خودرو یا بدنه‌ی پیشرانه‌ی خودروی معیوب، جدا کنید. کابل‌های کمکی را به صورت عکس آن چه در بالا گفته شده قطع کنید.
  • در اولین فرصت برای یافتن دلیل دشارژ عمیق و آسیب‌های احتمالی باتری، باتری از کار افتاده را شارژ و تست کنید.

باتری‌های سربی‌اسیدی دارای الکترولیتی از جنس اسید سولفوریک هستند که ماده‌ای خورنده و سمی است و هنگام شارژ از خود گازی متصاعد می‌کند که اگر جرقه‌ای در کنار آن ایجاد شود، منفجر شده و به انسان آسیب می‌رساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.