ساخت آج لاستیکی با قابلیت بازوبسته شدن برای روزهای برفی

0

ساخت آج لاستیکی با قابلیت بازوبسته شدن

فهرست مطالب

حسین نظری، دانشجوی مهندسی مکانیک و مخترع این آج لاستیکی در گفت‌گو ایسنا با بیان این که نحوه فرمان‌دادن، هدایت، شتاب گیری و و ترمز کردن مطلوب خودرو به سطح جاده و آج لاستیک بستگی دارد، اظهار کرد: وقتی تایر فاقد آج باشد در مقابل نیروهای مختلف (شتاب، ترمز وجانبی ) نیروی چسبندگی کمتری داشته و در نهایت در آن لغزش به وجود می آید. این در حالی است که آج تایر در جاده خشک تأثیر چندانی ندارد که نمونه بسیار روشن آن، صاف بودن تایرها در خودروهای مسابقه است که برای چسبندگی بهتر تایر با سطح جاده، آن را صاف طراحی می کنند؛ اما نقش آج تایر وقتی ظاهر می شود که تایر در جاده شنی، یخ زده، یا مرطوب و خیس حرکت کند.

وی، درباره آج متحرک تصریح کرد: این آج لاستیک که قابل باز و بسته شدن است، به راننده این امکان را می‌دهد که وقتی خودرو در شرایط سخت برف و گل و لای قرار می گیرد و با لاستیک‌های معمولی نمی‌تواند از آن خارج شود با داشتن این آج سیار به راحتی از این مکان‌ها تردد کرد.

نظری ادامه داد: این آج را تا حدودی می توان یک زنجیر چرخ دانست یا حداقل این که این آج می تواند کار زنجیر چرخ را انجام دهد. با این تفاوت که زنجیر چرخ را فقط در جاهای پربرف و یخ استفاده می کنند و زمانی که خودرو از چنین شرایطی خارج شد باید به علت فلزی بودن بلافاصله آن را از روی تایر خارج کرد، ولی در این سیستم غیر از این‌که می توان آن را در شرایط سخت استفاده کرد، پس از بیرون آمدن از چنین شرایطی هم می تواند بر روی تایر خودرو باقی بماند بدون این‌که صدمه‌ای به لاستیک و خودرو برساند و به حرکت آن لطمه ای بزند، حتی در این حالت بر عکس زنجیر چرخ، خودرو می تواند با سرعت بیشتری نیز حرکت کند.

وی درباره معایب استفاده از زنجیر چرخ‌ها گفت: معایب کلی زنجیر چرخ سر و صدای زیاد، معیوب کردن سیستم تعلیق و همین طور سیستم فرمان و میزان فرمان اتومبیل است. به طور مثال خیلی از راننده ها از زنجیر چرخ استفاده می کنند؛ اما هیچ گاه از مبدأ حرکت چنین کاری را انجام نمی دهند چرا که وقتی به طور ناگهانی در شرایط بد جوی قرار می گیرند به ناچار از زنجیر چرخ استفاده می کنند از این رو شاید یک دلیل این کار هم باز و بستن دشوار آن باشد. این در حالی است که در این سیستم تمام معایب یک زنجیر چرخ از بین می رود.

مخترع آج لاستیکی، با قابلیت بازوبسته شدن بر روی تایر افزود: در این طرح هیچ گاه صدایی به واسطه نصب این آج‌ها شنیده نشده و کمک فنرها نیز آسیب نمی بینند و فرمان دادن در این سیستم خیلی بهتر انجام می شود. در این سیستم راننده دیگر نیازی به صرف نظر کردن از سفر ضروری و یا کار خود در هوای ناآرام را ندارد بلکه راننده این آج ها را در پارکینگ خانه و یا جلوی درب منزل نصب کرده و وارد جاده برفی وخیس می شود.

وی درخصوص نحوه نصب این آج ها بر روی لاستیک‌ها خاطرنشان کرد: اکثراً بعضی از راننده‌ها از نحوه بازو بستن زنجیر چرخ ناراضیند و یا به خاطر همین موضوع نمی خواهند یک روز زیبای برفی را با خودرو تجربه کنند؛ اما در این آج ها چنین مشکلی مشاهده نمی شود زیرا برای بستن آن ابتدا راننده آن را بر روی زمین پهن کرده و خودرو را به سمت جلو حرکت می دهد؛ بنابراین وقتی که قسمتی از لاستیک خودرو روی آج قرار می گیرد به صورت کمربند دور لاستیک کشیده شده و قلاب‌های آن بسته می‌شود.

نظری با بیان این که از این آج می‌توان در هر چرخ و هر لاستیک با رینگ های مختلف استفاده کرد، اظهار کرد: ویژگی بارز این اختراع ساخت آج برای هر خودرو موجود در ایران نظیر پراید، پژو، پیکان با رینگ‌های معمولی و رینگ‌های اسپرت است و در حال حاضر یک نمونه برای پراید، پژو ۴۰۵ و دو نمونه برای رینگ‌های اسپرت با شکل آج های مختلف، ساخته شده است؛ البته آج به وسیله اندازه گیری پهنای لاستیک و استانداردهایی که در کشور است ساخته می شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین فاکتورهای که در هر کشور به خصوص کشورهای صنعتی و پیشرفته مد نظر است بحث ایمنی است؛ برای مثال، در ساخت زنجیر، ایمنی شرط اول است ولی صدماتی که به خودرو می‌رساند، مطرح نمی شود ولی در این سیستم علاوه بر این‌که ایمنی بالایی داشته، صدمات را نیز کاهش می‌دهد. در این طرح با الگو گرفتن از طرح آج‌های لودر و بولدوزر و تراکتور به صورت کمربند ساخته شده و بر روی پهنای لاستیک نصب می شود.

نظری درباره کاربردهای این آج ها در صنایع به ایسنا گفت: از این آج می توان در کشاورزی و صنایع نظامی و به خصوص به صورت عام استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.