تفاوت شاهین پلاس با شاهین اتوماتیک چیست ؟

0

بررسی تفاوت های شاهین پلاس و شاهین CVT ، کامل ترین ارزیابی نسخه های جدید و حتی مقایسه آن ها با نمونه دنده ای است.

شخصا حیوان خانگی یا پت نداشتم اما حس قائل بودن حقوقی برای حیوانات را در خود می بینم با این که اصلا و ابدا تفاوت بین طاووس نر ، ماده یا بچه را نمی توانم تشخیص بدهم البته در حرفه خودم با خودروهایی طرف شدم که تشخیص تفاوتشان از انواع طاووس هم سخت تر بود شاهین پلاس از نوع خانگی و سایپایی بوده که ادعای تغییرات زیادی دارد اما در حقیقت باید بگردید تا اختلاف را با نسخه G پیدا کنید.

شاهین پلاس سایپا بزودی در خیابان ها +عکس

با بازنشسته شدن سمج ترین کارگر دنیا یعنی پراید که در حد یک رئیس به ان بها داده شده بود شرکت سایپا در سال ۹۷ به سراغ معرفی محصولی جدید به نام رهام رفت که ظاهرا مدیر نامگذاری سایپا علاقه زیادی به پرنده ای به نام شاهین داشته است به همین دلیل در اواخر سال ۹۸ با این نام در نمایشگاه ها حاضر شد. البته جلوتر می فهمیم که شاید کبوتر را جای شاهین به ما قالب کرده اند!

به هرحال این خودرو از سال ۹۹ به صورت غیررسمی با دو تیپ G و S به بازار رسید که از قضا تمام شاهین های موجود در خیابان ها از تیپ فول تر یعنی G می باشند چرا که نسخه دیگر تنها به صورت محدود و آزمایشی تولید شد. بعد از ۳ سال عرضه این خودرو، شرکت سایپا اقدام به افزودن سیستم های ایمنی نظیر ESP و TCS و HAC روی نسخه های پس از تابستان این محصول کرد.

البته این پایان کار نبود و شاهد دو نسخه ی دیگر تحت عنوان شاهین CVT و شاهین پلاس نیز از اواخر امسال خواهیم بود که عمده تفاوتشان در بخش فنی است.

 آپشن های شاهین  انواع تیپ شاهین  امنیت شاهین  پیش فروش شاهین  تعمیرات تخصصی شاهین  دانلود دفترچه راهنمای شاهین  شاهین کپی کدام خودرو هست  سایپا شاهین  قیمت سایپا شاهین  قیمت شاهین اتوماتیک  مشخصات سایپا شاهین  گیربکس شاهین  معایب و مزایای شاهین  مصرف سوخت شاهین چقدره  موتور شاهین ساخت کجاست  مشخصات فنی شاهین  مشخصات شاهین پلاس

بررسی طراحی شاهین پلاس و تفاوت ها

به طور کلی تفاوت خاصی بین ظاهر هر سه نسخه سایپا شاهین وجود ندارد یا بهتر است بگوییم که تفاوتشان محسوس نیست.

خداروشکر در نمای جلویی شاهین دیگر شاهد سبک و سیاق پراید و تیبا نیستیم و با الگوریتمی به مراتب به روزتر برای بازار پیر ایران طرف هستیم. چراغ های نسبتا بزرگی که هرچند قدیمی شده اند اما با المان هایی مانند جلوپنجره ۶ ضلعی کروم کاری شده و قالب های چندضلعی سپر هماهنگی خوبی دارند. با اینکه چراغ ها از ساده ترین حالت ممکن و بدون هیچ لنز یا … می باشند اما قرارگیری دیلایت ها به همراه مه شکن در قسمت پایین سپر کمی اوضاع را بهتر کرده است.

در نمای کناری شاهین پلاس و شاهین CVT شاهد تغییر دستگیره درب ها به نمونه کرومی هستیم که در نسخه G این خودرو دیده نمی شود. ناگفته نماند که طبق شنیده ها قرار است نسخه CVT این خودرو با رینگ های ۷ پر مشکی پیانویی عرضه شود. خط کشی طراحان سایپا روی درب ها و گلگیرهای خودرو باعث ظاهری به مراتب شکیل تر شده است.

از نکات جالب این خودرو شباهت بسیار بالای رینگ های ۵ پر آن به رینگ های رنو ساندرو است که ظاهر دلنشین تری نسبت به نمونه دیگر دارد. آنتن کوسه ای مشکی رنگ را هم نباید از قلم انداخت که جای نمونه ساده پیچی را در تیپ های جدید گرفته است.

تنها راه تشخیص شاهین پلاس و شاهین CVT از یکدیگر در نمای پشتی، بج یا لوگو + است. البته تفاوت هر دو نسخه جدید شاهین با تیپ G، نوار کرومی باریک است که چراغ ها را به هم ربط داده است. به جز چراغ های L مانند نسبتا بزرگ که بیشتر خلاقیت این بخش را به دوش می کشند بقیه اجزا جذابیت چندان بالایی ندارند. یکی از انتفاداتی که به این خودرو وارد است آینه های بسیار بزرگ و اصطلاحا اتوبوسی اش می باشد که علاوه بر طراحی نه چندان هماهنگ با بدنه ، جایگیری بدی هم دارند هرچند که دید خوی را ارائه می دهند.

قیمت شاهین G مشخصات شاهین G معایب و مزایای شاهین G آپشن های شاهین امنیت شاهین خودرو شاهین حواله شاهین چنده سایپا شاهین علت روشن نشدن شاهین قیمت سایپا شاهین قیمت شاهین اتوماتیک بهترین خودرو ایرانی

داخل کابین شاهین پلاس و اتومات CVT شباهت بسیار بالایی به یکدیگر داشته و در واقع تنها تفاوتشان سردنده آن هاست که همسن مورد هم چندان مشهود نیست ولی برخلاف نسخه G شاهد دو رنگ شدن کابین ، صندلی های چرم با طرح لوزی و استفاده از طرح چوب روی قسمت هایی از درب و لیور دنده هستیم که حس کیفیت بالاتری را القا می کنند اما همچنان کیفیت کلی داشبورد در سطح قبلی است و باید با پلاستیک خشک اطراف خود دست و پنجه نرم کنید.

نکته مثبت کابین استفاده از مانیتور ۱۰ اینچی ۱۰ تاچ است که نسبت به نسخه ۷ اینچی قبلی شاهد کیفیت و عملکرد بهتری از آن هستیم. با نگاهی به قسمت چپ فرمان سه شاخ خودرو یعنی جایی که براکت ۴ قسمتی اش قرار دارد شاهد پر شدن یکی از دکمه های خالی با سیستم پایداری و کنترل هرزگردی هستیم که اصطلاحا ESC هم گفته می شود.

فضای ردیف دوم سایپا شاهین با اینکه فاصله دو محوری خیلی زیادی ندارد اما مناسب برای سه بزرگسال متوسط جثه با قد ۱۸۰ سانتی متر است. فضای صندوق نیز برای یک خانواده ۳ یا ۴ نفره کفایت می کند.

 آپشن های شاهین  انواع تیپ شاهین  امنیت شاهین  پیش فروش شاهین  تعمیرات تخصصی شاهین  دانلود دفترچه راهنمای شاهین  شاهین کپی کدام خودرو هست  سایپا شاهین  قیمت سایپا شاهین  قیمت شاهین اتوماتیک  مشخصات سایپا شاهین  گیربکس شاهین  معایب و مزایای شاهین  مصرف سوخت شاهین چقدره  موتور شاهین ساخت کجاست  مشخصات فنی شاهین  مشخصات شاهین پلاس

تفاوت های فنی شاهین پلاس و  شاهین اتومات CVT

همان طور که می دانید هر خودروسازی با ساخت و ارائه یکی پیسرانه نام خود را بر سر زبان ها انداخته است برای مثال تویوتا با ۲JZ یا ۳.۸ لیتری نیسان و … در این میان سایپا و ایران خودرو بیکار ننشسته و پیشرانه های M15TC و TU5 را به لیست افسانه ای تولیدات خود افزوده اند و جالب تر آن که این دو دانش آموز تیزهوش، چند مدتی است که با یکدیگر رفاقت می کنند!

به طور کلی پیشرانه شاهین اتوماتیک CVT همانند نسخه G دنده ای است و تنها شاهد تغییر گیربکس  ۵ سرعته دستی هستیم. اما با بالا زدن کاپوت نسخه پلاس با پیشرانه ای شبه TU5 برخورد می کنیم که با کد ME16 شناخته می شود و با تغییراتی که روی آن صورت گرفته توانایی تولید قدرتی بالاتر از نسخه دیگر را دارد.

در واقع گیربکس شاهین پلاس ۶ سرعته از نوع AT است یعنی همان چیزی که در تارا اتومات ، دنا پلاس اتومات و ۲۰۷ اتومات دیده می شود. خوب یا بد دیگر اکثرمان تجربه هایی از موتور TU5 داریم که می تواند دوام بالاتر و راندمان بهتری را نسبت به نسخه CVT در اختیارمان بگذارد.

نام خودرو/عامل شاهین G دستی شاهین اتومات CVT شاهین پلاس
حجم موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱/۵ لیتری توربو ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی
تعداد سیلندر و سوپاپ ۴ / ۸ ۴ / ۸ ۴ / ۱۶
گیربکس ۵ سرعته پیوسته ۶ سرعته
قدرت ۱۰۹ اسب بخار ۱۰۹ اسب بخار ۱۱۴ اسب بخار
گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر ۱۷۸ نیوتن متر ۱۴۹ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۱۳/۳ ۱۵ ۱۳/۹
وزن ۱۲۶۰ ۱۲۷۰ ۱۲۸۰
مزیت فنی مصرف کمتر گشتاور بالاتر و کشش اولیه بهتر به روزتر و بادوام تر

نکته ی نه چندان دلچسبی که هنگام رانندگی با این خودرو من را به یاد محصولات قبلی سایپا انداخت، ورود بیش از حد صدای موتور به کابین است که در هر سه نسخه سایپا شاهین آزاردهنده است مخصوصا در نسخه CVT که دور موتور فراتر از ۳۵۰۰ می رود شاهد صدایی بیشتر هستیم.

عملکرد ترمزها با توجه دیسکی بودن هر ۴ چرخ و وزن نه چندان بالای خودرو عملکرد نسبتا قابل قبولی از خود بروز داد به طوری که نسبت به تمامی محصولات تاکنون تولید شده سایپا بهتر است. اضافه شدن کنترل پایداری در شاهین پلاس و شاهین CVT باعث بهبود عملکرد پایداری خودرو شده که یک سر و گردن بهتر از تیپ G دستی می باشند.

مشخصات شاهین پلاس تازه های خودرو در ایران محصولات جدید سایپا موتور شاهین ساخت کجاست موتور شاهین چند اسب بخاره مشکلات موتور شاهین قدرت موتور شاهین آپشن های شاهین

تفاوت امکانات شاهین پلاس و شاهین CVT

هیچ تفاوتی میان شاهین پلاس و شاهین CVT از این نظر وجود ندارد اما از لحاظ آپشنی شاهد پیشرفت نسخه های جدید نسبت به G دستی هستیم که مهم ترین آن ها در جدول زیر لیست شده اند:

نام خودرو/عامل شاهین G دستی شاهین اتومات CVT شاهین پلاس
کیسه هوا ۲ عدد ۲ عدد ۲ عدد
کروزکنترل ندارد دارد دارد
کیلس استارتر دارد دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ندارد دارد دارد
صندلی برقی ندارد دارد دارد
تریم چرمی کابین ندارد دارد دارد
گرمکن صندلی ندارد دارد دارد
آینه تاشو برقی دارد دارد دارد
صفحه نمایش ۷ اینچی ۱۰ اینچی ۱۰ اینچی

مقایسه قیمت و نتیجه گیری

در رده بندی قیمتی که سایپا برای این سه محصول در نظر گرفته، شاهین دنده ای G قیمتی از همه کمتر و به ترتیب نسخه های CVT و پلاس گران قیمت ترین هستند. تاکنون تنها شاهین اتومات CVT طی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای تحویل در اواخر امسال به فروش رسیده و پیش بینی می شود که در دور جدید فروش این محصولات که قرار است در اواخر پاییز برگزار شود، شاهین پلاس وارد بازار گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.