از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا علت لاستیک سایی را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین برای تشخیص آن باید چگونه عمل کنیم.

 

وجود مشکل فنی در فرمان

برای هدایت خودرو وجود سیستم فرمان و تنظیم بودن آن به همراه چرخ های خودرو اهمیت بسیاری در رانندگی ایمن و صحیح دارد. سیستم فرمان از قطعات مختلفی تشکیل شده است که به چرخ های جلو خودرو اتصال یافته است. اگر بنا به دلایلی مشکل در سیستم فرمان و جلوبندی خودرو وجود داشته باشد، فرمان در جاده های صاف و هموار بدون هدایت و دخالت راننده به سمت و سویی کشیده می شود که همین مساله سبب بروز لاستیک سایی خواهد شد.

 

بالانس نبودن چرخ ها

بالانس بودن چرخ ها خودرو به این معنی است که وزن رینک و لاستیک در تمامی نقاط باید به صورت دقیق و متوازن توزیع شود. زیرا اگر چنین نباشد، سبب به وجود آمدن لرزش و ارتعاش خودرو به هنگام رانندگی خواهد شد. بالانس نبودن لاستیک ها خود عامل وارد شدن آسیب به سیستم جلوبندی خودرو می شود که همین وضعیت سرانجام به لاستیک سایی خودرو منجر می شود.

 

خرابی کمک فنرها

یکی دیگر از علل مهم لاستیک سایی خودرو مربوط به خرابی فنرهاست. در صورتی که سیستم کمک فنرها معیوب باشد، سبب وارد آمدن ضربات به سیستم جلوبندی خودرو همانند میل موجگیر، بوش ها، سیبک فرمان و طبق می شود که با ادامه این وضعیت سبب خرابی و بعضا شکسته شدن این قطعات می شود که نهایتا به لاستیک سایی منتهی خواهد شد.

آج لاستیک خطرات ترکیدن لاستیک دلایل تصادفات رانندگی آمار تصادفات در ایران قیمت لاستیک چینی قیمت لاستیک تری گل قیمت تایر واردات لاستیک

کمبر و کستر بودن

زاویه کمبر و کستر به معنای بیرونی و داخلی بودن بخش جلویی چرخ هاست. تنظیم زاویه کمبر و کستر برای متوازن کردن توزیع بار خودرو بر روی جاده است. با این کار فرمان پذیری خودرو به راحتی انجام شده و سایش لاستیک ها بر روی جاده به حداقل ممکن می رسد. اگر زاویه کمبر و کستر از تنظیم خارج شود، سبب ساییدگی و مالش لاستیک ها بر روی جاده می شود.

 

تشخیص لاستیک سایی

برای تشخیص لاستیک سایی بازدیدهای دوره ای از لاستیک ها به منظور مشاهده ساییدگی در لاستیک ها ضروری است. به این منظور هرگاه بر روی عاج لاستیک صاف شدگی غیر معمولی مشاهده شود قطعا خودرو دچار لاستیک سایی شده است.

روش دیگر تشخیص لاستیک سایی را می توان در لرزش فرمان دانست. به این منظور اگر حین رانندگی با سرعت متوسط رو به بالا، در فرمان خودرو لرزش را احساس کردید، قطعاتی از جلوبندی خودرو مشکل پیدا کرده است که نهایتا به لاستیک سایی منجر خواهد شد. گیجی فرمان هم می تواند عامل لاستیک سایی خودروی شما شود.

 

کلام آخر

آن چه بحث شد مهم ترین علل پدیده لاستیک سایی در خودروها بود. لاستیک سایی عارضه ای است که در صورت عدم اقدام به موقع در تعویض لاستیک های ساییده و صاف شده می تواند منجر به خسارات جانی و مالی به هنگام رانندگی شود. برای رانندگی ایمن به همراه تمام شرایط، سالم بودن لاستیک ها و عدم ساییدگی آن ها بسیار مهم است. تشخیص به موقع با توجه به آن چه بیان شد برای رانندگان گرامی امری ضروری است که باید نسبت به این مساله توجه خاصی را نشان دهند.