شرایط تعویض موتور پراید 131SE با موتور تیبا چیست ؟
خودرو پراید 131 SE مدل 95 دارم و مدتی است قصد تعویض پیشرانه فابریک آن را با پیشرانه تیبا دارم. حال سوالم این است که برای این کار باید چهبخشهایی از خودرو را تغییر دهم و اینکه آیا پیشرانه تیبا مناسب پراید است؟
در بسیاری از شمارههای چاپشده از روزنامه «دنیایخودرو» گفته شده که تعویض پیشرانه فابریک خودرو با پیشرانه دیگر غیراصولی است. زیرا در علم مهندسی خودرو، ارتعاشات و فرکانس از اهمیت ویژهای برخوردار است.
برای خودرو پراید پیشرانه چهارسیلندر خطی بهحجم 1323 سیسی تنفسطبیعی با هشت سوپاپ در سرسیلندر طراحی شده که با قدرت 71 اسببخار و 108 نیوتونمتر گشتاور همراه است. این پیشرانه برای این خودرو جمعوجور با وزن خالص 915 کیلوگرم بسیار مناسب و منطقی بهنظر میرسد.
بهعبارت دیگر ارتعاش و فرکانس وارده بهخودرو توسط پیشرانه، متناسب با استاندارد خودروساز و طراحی خودرو بوده و در بلندمدت هیچ اشکال و ایرادی بهوجود نمیآورد. بههمین دلیل پراید یکی از کماستهلاکترین خودروهای اقتصادی بازار ایران است. اما در زمان تعویض این پیشرانه با پیشرانه چهارسیلندر خطی 1503 سیسی تیبا، کاملا این مساله عکس میشود. زیرا پیشرانه چهارسیلندر خطی 1503 سیسی تنفسطبیعی تیبا با 87 اسببخار قدرت و 128 نیوتونمتر گشتاور، برای وزن 1015 کیلوگرمی تیبا بسیار مناسب است.
اما درصورت تعویض پیشرانه 1.3 لیتری پراید با پیشرانه 1.5 لیتری تیبا باید بخشهای متعدد خودرو دستخوش تغییرات قرار گیرد. شاید درظاهر این مساله تنها یک تعویض پیشرانه با گیربکس باشد، اما در اصل برای حفظ ایمنی خودرو باید سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان خودرو کاملا دستخوش تغییرات قرار گیرند. بهبیان دیگر این موضوع را با نام تیونینگ معرفی میکنند که درحال حاضر در کشورمان تنها بهتعداد انگشتان یک دست مراکز تخصصی تیونینگ یافت میشوند که این کار را بهدرستی و اصولی انجام میدهند. بر این اساس تعویض پیشرانه پراید با پیشرانه تیبا اصلا منطقی نبوده و توصیه نمیشود. زیرا درصورت تعویض موتور باید شاسی خودرو نیز دستخوش تغییرات قرار گیرد.
شاسی خودرو نخستین عامل در حفظ ایمنی خودرو محسوب میشود و با تغییرات ایجادشده در این بخش، ایمنی خودرو کاهش مییابد. از سوی دیگر تعویض پیشرانه پراید با تیبا منجر بهافزایش دمای کاری موتور نیز میشود و این مساله احتمال مستهلک شدن و خرابی زودهنگام قطعات اصلی موتور و پیشرانه را تا حد زیادی افزایش میدهد.
براین اساس برای کاهش هزینه نگهداری و جلوگیری از کاهش ایمنی و خرابیهای متعدد توصیه میشود روی پیشرانه فابریک خودرو تغییرات اصولی صورت بگیرد تا از قدرت و گشتاور بالاتری بهرهمند شوید.
منبع:اخبار خودرو
مثل تمامی مطالب دیگه توی اینترنت کاملا بدرد نخور
یک مهندس یا راهی را خواهد یافت یا راهی را خواهد ساخت. چیزی به نام نشدن توی دنیای مهندسی وجود نداره فقط مسعله پیدا کردن راهی هست که بشه این کار رو انجام داد که شما هیچ چیز بدرد بخوری در باره روش انجام این کار ندادید و وقتی هنوز انجام ندادید این کار رو دارید از نشدن هاش صحبت می کنید و برای این نشدن هاش هیچ راه حلی مشخص نکردید به صرفه بود یا نبودنشو به عهده من خواننده بزارید شما بهتر نبود بگید چطوری میشه این کار رو انجام داد و بزارید افرادی مثل من که می خواهن این کار رو انجام بدن برن انجام بدن و تجربه عملی امثال ما نتیجه رو مشخص کنه؟
برای پراید یورو ۲ با موتور های اچ پی و او پی پلاس فقط کافیه بوش سیلندر هارو بدید تراشکار براتون سایز پیستون تیبایی در بیارن و موتور رو فابریک ببندید( پیستون پراید ۷۱ میل و تیبا ۷۵ میل هستش) انوقت کمپرس موتور از ۹.۷ به ۱۰.۵ الی ۱۰.۷۵ میرسه که بدون ناک میشه فابریک بست( کم هزینه ترین حالت همینه) برای موتور های یورو ۴ چون کمپرس ۱۰.۵ هستش یکم کار سخت تره اول اینکه گودی پیستون یورو ۴ کمه و با نصب پیستون تیبا باید کمپرس مجدد محاسبه بشه ( پیستون تیبا گود تر هستش) که کمپرس به ۱۰ به یک میرسه و چون حجم افزایش پیدا کرده کمپرس نهایی تا ۱۱ الی ۱۱.۲ به یک میرسه که با بنزین داخلی موتور پشت سرهم ناک میزنع مگر با بنزین سوپر، توی این حالت باید مقداری از زائده سرسیلندر در بخش محفظه احتراق تراش بخوره و بهترین جا بخش دور سوپاپ هستش که مثل دیوار مسیر سی درجه از سوپاپ رو گرفته و خروج دود تنها از ۷۰ درصد فضای اطراف سوپاپ خارج میشه با برداشتن اون قسمت هم خروج دود بهتر میشه و هم کمپرس سیلندر حفظ میشه اون بخش هم باید به مقدار ۲ میل تراش بخوره برای هر سیلندر
ماشین من 132 مدل 91 فک کنم یورو 2 هستش میگن درب باک سیم نداشته باشه برای اتصال به بدنه یورو 2 هستش حالا مطمعن نیستم کسی توی مشهد میشناسید این کار های تراش کاری و ریمپ رو انجام بده؟
ممنون از پاسختون
اگه مشهدی برای ریمپ برو بلوار توس – نبش توس ۱۱۴
بهرام ریمپ کارش عالیع ضمانت هم داره