مقایسه پژو پارس با کیا ریو +قیمت ومشخصات ظاهری وفنی
مقایسه پژو پارس با کیا ریو +قیمت ومشخصات ظاهری وفنی
مقدمه
برای افرادی که جهت خرید خودرو بودجهی حدود ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفتهاند و در عین حال توقعشان از اتومبیل چیزی بالاتر از پراید، ام وی ام ۱۱۰ یا تیبا صندوقدار است، چارهای جز پذیرش ریسک بیشتر و خرید اتومبیل دست دوم باقی نمیماند. از خودروهای کارکرده خیلی قدیمی که بگذریم، دست دومهای ۵ و ۶ سالهی سالم زیادی با همین بودجه قابل خریداریست که از آن جمله میتوان به سمند، رانا، پژو ۲۰۶، کیا ریو،تندر۹۰ و پژو پارس اشاره کرد.
اینکه خرید خودروی صفر بهتر است یا دست دوم و در میان این همه اتومبیل کارکرده کدامیک ارزش بیشتری برای خرید دارد بحث مفصلی است که در یک مقاله کوتاه نمیگنجد اما امروز قصد داریم به بررسی کلی و مقایسه دو رقیب قیمتی یعنی کیا ریو و پژو پارس در میان دست دومهای سالم بازار (با حدود قیمت ۲۵ میلیون تومان) بپردازیم تا مشخص شود کدامیک برندهی رقابت خواهد بود و یا حداقل کدامیک برای چه سلیقه و نیازی مناسبتر میباشد. به این امید که سوالات افرادی که بین خرید این دو تردید دارند، پاسخ داده شود.
نگاه کلی به پارس و ریو
پژو پارس (که در ابتدا با نام پرشیا به بازار ارائه شد و هنوز هم در بین نیمی از مردم با همین نام خطاب میشود)، حاصل فیسلیفت موفق پژو ۴۰۵ بود که در زمان خود با قیمتی بسیار بالا توسط ایران خودرو ارائه و یکی از لوکسترین اتومبیلهای ایرانی لقب گرفت! البته در آن سالها محدودیت بازار داخلی بسیار بیش از زمان حال بود و پس از مدت کوتاهی با ورود اتومبیلهایی نظیر سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما، پژو پارس از یک خودروی لوکس به اتومبیلی معمولی تنزل درجه پیدا کرد ولی همچنان به لطف طراحی مناسب و کیفیتی که گفته میشد کمی از ۴۰۵ های وطنی بالاتر است، توانست جایگاهش را در میان مردم حفظ کرده و حتی همین امروز برخی افراد، خرید نمونهی صفر کیلومتر آن را به رقبای مختلف از جمله چینیهای پر زرق و برق بازار ترجیح میدهند.
در سمت دیگر میدان کیا ریو قرار گرفته. اتومبیلی از یک کمپانی خوشنام کرهای که توسط سایپا با هدف پر کردن فضای خالی بین پراید و زانتیا قدم به بازار تشنهی ایران گذاشت اما علیرغم جایگاه مناسبی که در میان مردم برای خود دست و پا کرده بود، در سال ۹۱ از خط تولید خارج شد و اکنون مدلهای جدید آن (که البته هیچ شباهتی با محصول قدیمی مونتاژ ایران ندارند) بصورت وارداتی و البته با قیمتی بسیار بیشتر از ریو سایپا به فروش میرسند و طرفداران مدل قدیمی چارهای جز خرید نمونههای دست دوم این محصول نخواهند داشت.
طراحی ظاهری
بدنه پارس با یک فیسلیفت هوشمندانه روی اتاق پژو ۴۰۵ بوجود آمد. تغییر چهرهای موفق که خودرو پیر فرانسوی را از حالت خشک و سادهی قبلی خارج و در حرکتی رو به جلو آن را به چهره محصول جذابتر پژو، یعنی ۴۰۶ نزدیک نمود.
البته جذابیت این طرح بیشتر مربوط به همان سالها میشد و در حال حاضر که چشمانمان به طراحی سیال و چشم نواز خودروهای امروزی عادت کرده بدنه پارس شکل کاملاً معمولی به خود گرفته است ضمن اینکه تولید زیاد و حضور طولانی مدت این محصول در کشومان موجب شده با چهرهای تکراری مواجه باشیم. هرچند باید اعتراف کرد هنوز هم در مقابل برخی رقبا (به عنوان مثال تندر۹۰، سمند سورن و یا امویام ۵۳۰) در زیبایی حرف هایی برای گفتن دارد.
حالا نگاهی به خودروی رقیب یعنی ریو میاندازیم. در اوایل ارائه این محصول کمی طول کشید تا مردم با طراحی متفاوت این اتومبیل کوچک شهری کنار بیایند. در واقع وقتی به بدنه ریو نگاه میکنیم نه میتوان از کلمهی زیبا و چشمنواز استفاده کرد و نه آن را زشت و بدترکیب دانست! طراحی خاص درب موتور و صندوق عقب در کنار چراغهایی که تا بالای کاپوت کشیده شدهاند برای مردمی که سالها به طرحهای ساده اما روتین عادت کرده بودند کمی غیر عادی به نظر میرسید. ضمن اینکه این طراحی در جایی ما بین محافظهکاری و طرحهای آینده نگرانه بلاتکلیف است و در نتیجه چهرهاش نه ساده و سنگین از آب درآمده و نه مدرن و هیجانانگیز! البته پس از گذشت مدتی، وقتی به طراحی خاص بدنه ریو عادت کردید جنبههای مثبت آن هم قابل رویت میشوند. به عنوان مثال طراحی کلیه قسمتهای بدنه این اتومبیل کرهای با یکدیگر هماهنگی مناسبی دارند و یا حداقل نسبت به برادرش هیوندای ورنا چهرهای جوان پسندانهتر به نمایش گذاشته است. در هر صورت با اینکه این خودروی کوچک آسیایی از نظر طراحی نمرهی قبولی را با توجه به سن و سال و قیمتش بدست میآورد ولی به طور کلی نمیتوان امتیاز خیلی بالایی از این حیث به ریو داد.
در مقایسه با پارس باید گفت که هرچند بحث زیبایی تا حد زیادی سلیقهای است و کیا ریو بدلیل تعداد کمتر در خیابانها کمی خاصتر به نظر میرسد اما در حالت کلی امتیاز برتر در طراحی نصیب پژو پارس خواهد شد. چراغهای کشیده، سپرها و جلو پنجره اسپرت با ظاهری خشمگینتر و با ابهت بیشتر نسبت به ریو که با چراغهای نیم دایره و دهانی نیمه باز چهرهای با مزه اما کم جذبه را به بیننده القا میکند از جمله دلایل ما برای دادن این برتری به گربه سان ایرانی/فرانسوی بود.
فهرست مطالب