مقایسه دنا با پژو ۲۰۶ صندوقدار / دنا بخریم یا پژو ۲۰۶ اس دی ؟

0
دنا علاوه بر طراحی ظاهری خوبی که دارد طراحی کابین داخلی آن هم بخوبی طراحی شده و در مقایسه با پژو ۲۰۶ اس دی در سطح بالاتری قرار میگیرد. در کابین داخلی دنا بخش های کنترل کننده در دسترس هستند و تریم چوبی بکار رفته در داشبورد چهره ی خوبی به کابین دنا بخشیده همچنین در قسمت انتهایی کنسول ، دریچه هوایی …
مشخصات فنی دنا ۲۰۶ صندوقدار V8
نوع موتور EF7  TU5
حجم موتور ۱۶۴۶ سی سی ۱۵۸۷ سی سی
حداکثر توان موتور ۱۱۵اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۵نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
تعداد سوپاپ ۱۶  ۱۶
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳.۵ ثانیه ۱۱.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۹کیلومتر در ساعت  ۱۹۳کیلومتر بر ساعت
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
وزن خالص ۱۲۵۸کیلوگرم ۱۰۸۶کیلوگرم
فاصله بین دو محور چرخ های عقب و عقب ۲۶۷۱میلی متر  ۲۴۴۳ میلی متر
مصرف سوخت در شهر ۸.۹۴لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت در جاده ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر ۵.۲۵ لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۷۴ لیتر در صد کیلومتر ۶.۶۱ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد حد آلایندگی  Euro 4  Euro 4
طول خودرو ۴۵۵۹ mm ۴۱۸۸ mm
عرض خودرو ۱۷۲۰ mm ۱۶۵۵ mm
ارتفاع خودرو ۱۴۶۰ mm ۱۴۵۶ mm
حجم باک ۶۰ ۵۰
مشخصات دنا ۲۰۶ صندوقدار V8
پایداری و ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی خنک شونده ترمز عقب دیسکی سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD ‌و EBA ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده, ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنی  کیسه هوای راننده و سرنشین کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و هندزفری موبایل بلندگوهای جلو و عقب تیوتر” تیوتر جلو ، پخش CD با کنترل پشت فرمان، بلندگوی درهای جلو و عقب
دیگر تجهیزات آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک ، آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد-شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب-سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی، سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس ) قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید(-جابجایی صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت برقی، امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استانداردIsofix)، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه-کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی)، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، بلندگوهای جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، دستگیره های همرنگ بدنه، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب از داخل، باز کن قفل در صندوق عقب از داخل، قطعات دکوراتیو طرح چوب، چراغ های سقفی جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، کارت طلایی چهار ستاره چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک-آینه های جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی-شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب-ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, سیستم کنترل بخار بنزین, سنسور دنده عقب-صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع, پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع , صندلی عقب ۲ تکه با قابلیت تاشوندگی, پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع-دماسنج روی داشبورد-فرمان هیدرولیک

طراحی ظاهری :

همانطور که گفته شد دنا بر اساس پلتفرم سمند ساخته شده و طراحی خوب آن خصوصا چراغ های جلو و خطوط تیز بدنه شکل و شمایل خوبی به آن داده و با عضلانی شدن بدنه چهره آن را تبدیل به خودرویی اسپرت و خشن کرده و با اینکه قسمت عقب آن هم طراجی ساده ، دلنشین و قابل قبولی دارد . پژو ۲۰۶ صندوقدار هم که ابتدا چهره ی آن عجیب بنظر میرسید، ولی اکنون خود را به عنوان خودرویی سدان در دل خانواده های ایرانی باز کرده، نمای جلوی این خودرو تفاوتی با پژو ۲۰۶ ندارد و همچنان جوان پسند است و طراحی عقب این خودرو نیز قابل قبول است.

طراحی داخلی

دنا علاوه بر طراحی ظاهری خوبی که دارد طراحی کابین داخلی آن هم بخوبی طراحی شده و در مقایسه با پژو ۲۰۶ اس دی در سطح بالاتری قرار میگیرد. در کابین داخلی دنا بخش های کنترل کننده در دسترس هستند و تریم چوبی بکار رفته در داشبورد چهره ی خوبی به کابین دنا بخشیده همچنین در قسمت انتهایی کنسول ، دریچه هوایی تعبیه شده که از باعث گردش هوا در قسمت عقب این خودرو می شود.

داخل کابین پژو ۲۰۶ صندوقدار هم از طراحی قابل قبولی بهره میبرد چرا که از رنگ  و مواد با کیفیت مناسبی استفاده شده هر چند که خریداران از صندلی های این خودرو راضی نیستند اما فضای مناسبی برای سرنشینان جلو وجود دارد

هندلینک و فرمان‌پذیری خوب

یکی از مزایای خوبی که در دنا نمایان است هندلینگ خوب این خودرو است و  دیگر نیازی نیست که نگران جاده های پر پیچ و خم و عدم کنترل خودرو باشید. بی تردید پژو ۲۰۶ اس دی هم از هندلینگ و سواری نرم و  خوبی بهره میبرد  و بیشتر از رانندگی در شهر در جاده از آن لذت خواهید برد.

تجهیزات رفاهی مناسب

همانطور که در جدول بالا هم مشاهده کردید دنا از امکانات خوب و چشمگیری نسبت به سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو ۲۰۶ اس دی بهره میبرد. امکاناتی مانند کروز کنترل، مانیتور تصویری ، سیستم ناوبری ، دکمه های کنترلی روی فرمان، سامانه کمک پارک و سامانه الکترونیکی مالتی پلکس و…. که آن را در سطح بالاتری از پژو ۲۰۶ اس دی قرار میدهد.

ایمنی قابل قبول

دنا از لحاظ ایمنی نسبت به پژو ۲۰۶ اس دی یک سرو گردن بالاتر است ،اگرچه پژو ۲۰۶ صندوقدار هم دارای ۲ کیسه هوا می باشد  و دنا هم ۲ کیسه هوا دارد ولی در قسمت ترمز این خودرو بسیار قوی است و از ترمزهای قابل اعتمادی تشکیل شده است. همچنین سیستم عیب یابی دنا بسیار کارآمد است.

سیستم تعلیق :

با اینکه دنا  کیفیت سواری خوبی دارد اما اگر در قسمت سیستم تعلیق آن کمی بیشتر دقت می‌شد، سواری نرم آن لذت‌بخش‌تر بود. اشکال کوبیدن محور عقب در دنا نیز مانند سمند به‌ چشم می‌خورد و در ناهمواری‌های خیابان‌ها، ضربه‌ها به کابین وارد می‌شود. این نوع فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومانی واقعا ضعیف است و در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار سیستم تعلیق ضعیفتری دارد.

موتور :

پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری دنا قادر به تولید ۱۱۴ اسب بخار است و شتاب این خودرو بنا به گفته ایران خودرو ۱۲ ثانیه است اما در تستی که از دنا گرفته شد این زمان ۱۴ ثانیه ثبت شده که اگر مشخصات فنی دنا را با سمند سورن و EF7 مقایسه کنید هیچ تفاوتی نخواهد بود و یکی از معایب این خودرو سر و صدای زیاد موتور در دورهای بالاست که در مقایسه با پژو ۲۰۶ اس دی با موتور TU5 کم مصرف در سطح پایینتری قرار میگیرد.

کیفیت مونتاژ :

هر دور خودرو متاسفانه از کیفیت مونتاژ پایین بهره می برند. طراحی کابین دنا در بین رقبای خود فوق‌العاده است، اما کیفیت مواد بکار گرفته شده در آن چندان چنگی به‌دل نمی‌زند. البته باید بگوییم که جنس پلاستیک خشک کابین دنا چندان با محصولات چینی متفاوت نیست، اما سازندگان این خودرو باید به فکر این موضوع باشند که در محصول خود چیزی را ارائه کنند که بهتر از رقبا باشد تا مردم جذب آن شوند. در غیر این صورت، مشابه این خودرو با عیوب کمتر در بازار وجود دارد.

بازار :

در بازار خودرو پژو ۲۰۶ صندوقدار خوش فروش تر و خواستار بیشتری نسبت به دنا دارد.

نتیجه گیری :

پژو ۲۰۶ اس دی جزء با کیفیت ترین خودروهای تولید داخل میباشد که توانسته در این چند سال رضایت مشتریان را جلب کند. از نکات مهم و مزایای این خودرو ایمنی مناسب ، شتاب خوب و مصرف پایین و همچنین کیفیت نسبتاً خوب وسایل موتور و اتاق میباشد و در مقابل دنا هم با طراحی داخلی و بیرونی زیبا و آپشن های زیادی که در آن تعبیه شده و فرمان پذیری خوب آن طرافداران زیادی را جلب کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.