تفاوت روغن توربین با روغن هیدرولیک چیست ؟

0

روغن توربین ، روغن هایی هستند که بعنوان روانکار وانتقـال حـرارت در یاتاقانهـا و دنده های کاهش دهنده دور و در سیستم های کنترل بعنوان یـک روغـن هیـدرولیک مـورد استفاده قرار می گیرند .

در این مقاله قصد بر این داریم تا به صورت کوتاه تفاوت روغن توربین و روغن هیدرولیک را بررسی کنیم.

انواع روغن هیدرولیک آموزش تعویض روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک چیست روغن هیدرولیک مناسب 206 مزایای تعویض روغن هیدرولیک زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان سنسور فشار روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک پژو 405 روغن هیدرولیک مناسب پورشه روغن هیدرولیک مناسب بی ام و روغن هیدرولیک مناسب مرسدس بنز آدرس تعمیرگاه های تهران تعمیرات تخصصی پورشه تعمیرگاه پورشه

روغن های هیدرولیک

روغن هیدرولیک نقش های متعددی در سیستم هیدرولیک ایفا می کند. اول، به عنوان یک رسانه انتقال انرژی عمل می کند . یعنی نیرو را در یک سیستم هیدرولیک منتقل می کند.

علاوه بر این، روغن هیدرولیک دارای خواص ضد سایش، روانکاری، خنک کننده، آب بندی و ضد خوردگی پیشرفته است. عملکرد اصلی آنها صرفه جویی در انرژی، به حداقل رساندن سایش دستگاه و افزایش عمر مفید آنها است.

روغن هیدرولیک انواع مختلفی دارد. روغن های هیدرولیک بر اساس کاربردشان می توانند انتقال نیرو (مورد استفاده در سیستم های هیدرودینامیکی) و هیدرواستاتیک (مورد استفاده در سیستم های هیدرواستاتیک) باشند.

روغن هیدرولیک با کیفیت عالی باید دارای خواص زیر باشد:

در برابر اکسیداسیون و گرما مقاوم باشد.
در برابر هیدرولیز مقاوم باشد.
دارای خاصیت حفاظت از زنگ زدگی باشد.
دارای خاصیت جدا شدن از آب باشد.
دارای خاصیت ضدسایش باشد. این خاصیت در سیستم های هیدرولیک امروزی که در فشار بالا کار می کنند، بسیار ضروری است.

کاربرد روغن هیدرولیک صنعتی

روغن هیدرولیک صنعتی در تمامی صنایع به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون خنک کنندگی، روانکاری مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به برخی از کاربرد های این نوع روغن اشاره شده است.

جرثقیل سنگین و سبک
زنجیر های صنعتی
خودروهای شخصی
ماشین آلات کشاورزی
صنعت هوایی
آسانسورها

مزایای روغن هیدرولیک صنعتی

حفاظت از دستگاه و ماشین آلات در مواقع تغییر دما
خنک کردن تجهیزات
افزایش طول عمر دستگاه
قابلیت روانکاری در دمای بسیار بالا
دارای ترکیبات شیمیایی پایدار

روغن های توربین

روغن توربین کاربردهای صنعتی متعددی دارد. کمپرسورهای هوا و گاز و همچنین انواع دستگاه های هیدرولیک، یاتاقان ها، تجهیزات احیا و باس های توربین کاپلان را روغن کاری می کند.

روغن توربین علاوه بر خواص روانکاری پیشرفته، خنک کننده کارآمدی را فراهم می کند و از سیستم در برابر لجن، زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.

روغن توربین اغلب بر اساس نوع توربین طبقه بندی می شود، مانند روغن توربین گاز، روغن توربین بخار و غیره.

با توجه به کاربردها و نقش های متنوع آنها، روغن های توربین و روغن هیدرولیک مشخصات و الزامات متفاوتی دارند. روغن های هیدرولیک به ویژگی های ضد سایش، ضد کف و ضد امولسیفیکاسیون بالاتری نیاز دارند. از سوی دیگر، روغن های توربین تقاضای بیشتری برای خواص ضد زنگ، ضد خوردگی و ضد کف دارند.

روغن توربین توربین چیست علائم خرابی توربین انواع روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک چیست فرمولاسیون روغن توربین دانش فنی خودرو اخبار دانستنی

فرمولاسیون روغن توربین

فرمولاسیون روغن توربین نسبتاً ساده است. آنها مخلوطی از مواد زیر هستند: روغن پایه ، بازدارنده های خوردگی، بازدارنده های اکسیداسیون ، کف زدا و دمولسیفایرها. روغن پایه معمولاً 97 درصد یا بیشتر از فرمول روغن توربین است. مواد افزودنی در سطوح پایین به روغن پایه مخلوط می شوند تا از روغن و قطعات توربین محافظت کنند. افزودنی ها باید به گونه ای انتخاب شوند که بر اساس نیازهای OEM، عملکرد بهینه را در توربین ارائه دهند.

با این حال، بسیاری از روغن های توربین جدیدتر با روغن های پایه ای که با تکنیک های جدیدتر تصفیه شده اند، فرموله شده اند. بیشتر داده‌های تست روی میز آزمایشگاهی نشان می‌دهد که استفاده از این سیالات پایه جدید باید عمر طولانی‌تر روان‌کننده را در کاربردهای صحرایی فراهم کند. متأسفانه این موضوع صحت ندارد. علاوه بر سیالات پایه جدیدتر، مهندسین روغنکاری دریافته اند که روغن های توربین مونولک این مشکلات را برطرف می کنند.

چگونه روغن بهران توربین ۶۸ با استفاده از ترکیب بهینه سازی شده ای از روغن های پایه و افزودنی ها، افزودنی انحصاری کاهش سایش، فرموله می شود؟ تجربه میدانی نشان داده است که این فرمول هم افزایی مناسب بین توربین و روغن توربین را فراهم می کند.

چه کسب‌وکار شما متکی به توربین‌های خط اصلی باشد یا به توربین‌های پیک، روغن‌ بهران توربین ۴۶ جان تازه‌ای به تجهیزات شما تزریق می‌کند و آن را از دمای بیش از حد رها می‌کند و قادر می‌سازد تا بارهای سنگین را با سهولت بیشتری تحمل کند. روغن های توربین نیازهای سازنده تجهیزات اصلی را برای بسیاری از توربین ها، ژنراتورها و گاورنرها برآورده می کنند یا از آنها فراتر می روند. آنها عملکرد طولانی مدت، جداسازی آب عالی، مقاومت در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون، عملکرد بدون کف و مقاومت در برابر لاک و تشکیل لجن را ارائه می دهند.

یک ترکیب روغن روان کننده، به ویژه مناسب برای استفاده در توربین های بخار یا توربین های گاز، افشا شده است. ترکیب روغن توربین شامل مقدار عمده ای از روغن پایه هیدروکربنی معدنی یا مصنوعی و مقدار موثری از ترکیبی از مواد زیر است: تری فنیل فسفیت یا فنیل فسفیت جایگزین تری آلکیل.

دی فنیل آمین یا دی فنیل آمین آلکیله؛ فنیل آلفا نفتیلامین، فنیل بتا نفتیلامین، آلکیل یا آلکاریل جایگزین فنیل آلفا نفتیلامین، یا آلکیل یا آلکاریل جایگزین فنیل بتا نفتیلامین. بنزوتریازول یا بنزوتریازول جایگزین آلکیل. استر جزئی آلکیل یا آلکنیل سوکسینیک انیدرید. در یک جنبه ترجیحی، ترکیب روغن توربین حاوی مقدار موثری از یک کوپلیمر N-vinyl-2pyrrolidone و یک آلفا-الفین است.

تفاوت روغن توربین و روغن هیدرولیک

1- تفاوت بین الزامات عملکرد روغن هیدرولیک و روغن توربین

الزامات عملکرد روغن هیدرولیک: روغن هیدرولیک به تمیزی عالی نیاز دارد. به منظور حفظ یا بهبود راندمان سیستم هیدرولیک، افزایش عمر روغن هیدرولیک می تواند در هزینه های تعمیر و نگهداری صرفه جویی کند، دارای خاصیت ضد سایش خوب مزیت روغن توربین و روغن هیدرولیک است.

الزامات عملکرد روغن توربین: روغن توربین باید مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی، ضد کف و آزاد شدن هوا خوب، دمولاسیون خوب، پایداری خوب و ویسکوزیته مناسب داشته باشد.

2- تفاوت بین ویژگی های روغن هیدرولیک و روغن توربین

ویژگی های روغن توربین: توربین گازی دارای ویژگی های صرفه جویی در انرژی و قدرت می باشد. در حین کار، روغن روانکار در معرض سطح حرارت زیاد قرار می گیرد، با هوا (گاز دودکش) مخلوط می شود، با سرعت قابل توجهی پمپ می شود و به گردش در می آید و تحت فشار بالا استفاده می شود. بنابراین، روغن توربین گاز باید دارای پایداری اکسیداسیون در دمای بالا و مقاومت در برابر سایش نسبت به روغن توربین بخار باشد.

ویژگی های روغن هیدرولیک: روغن هیدرولیک به عنوان محیط کار سیستم هیدرولیک استفاده می شود. این عمدتا انرژی هیدرولیک را در حین روانکاری اجزای هیدرولیک منتقل می کند.
روغن توربین به طور کلی به روغن توربین گاز و روغن توربین هیدرولیک اطلاق می شود. روغن هیدرولیک در سیستم های انتقال هیدرولیک استفاده می شود. این دو محیط متفاوت هستند. روغن توربین به نیازهای بالاتری برای جلوگیری از زنگ زدگی، ضد کف و ضد امولسیون شدن نیاز دارد. روغن هیدرولیک نیازهای بالاتری برای ضد سایش، ضد کف و ضد امولسیون شدن دارد.

آیا روغن توربین همان روغن هیدرولیک است؟

تفاوت بین روغن هیدرولیک و روغن توربین با خواص فیزیکی هر دو روغن کم و بیش یکسان است، با این تفاوت که روغن هیدرولیک حاوی ماده افزودنی ضدسایش ZDDP است. از این روغن ها برای پمپ هایی با روانکاری سامپ مرطوب استفاده می شود.
روغن توربین برای چه مواردی استفاده می شود؟

هر روغنی که برای روانکاری یاتاقان ها و ماشین آلات کمکی در توربین های بخار و هیدرولیک، در توربوپمپ ها و در توربو کمپرسورهای هوا، گاز و تبرید استفاده می شود. روغن های توربین به عنوان روان کننده و سیال کار در انواع ماشین آلات صنعتی چرخه بسته نیز استفاده می شوند.

چرا از روغن روان کننده در توربین استفاده می شود؟

توربین های گاز مشتق از هوا نیاز دارند که روغن نه تنها در شرایط حرارتی و اکسیداتیو شدیدتر روانکاری شود، بلکه روغن به عنوان سیال انتقال حرارت نیز عمل می کند و گرما را از یاتاقان ها و شفت ها دور می کند.

روغن توربین از چه چیزی ساخته شده است؟

فرمولاسیون روغن توربین نسبتاً ساده است. آنها مخلوطی از مواد زیر هستند: روغن پایه، بازدارنده های خوردگی، بازدارنده های اکسیداسیون، کف زدا و دمولسیفایرها. روغن پایه معمولاً 97 درصد یا بیشتر از فرمول روغن توربین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.