عوامل استارت نخوردن ماشین از چه قطعاتی میتواند باشد ؟

0

اکثر رانندگان حداقل برای یک‌بار با مشکل استارت نخوردن خودرو مواجه شده‌اند. استارت نخوردن ماشین عوامل متعددی دارد. این مشکل معمولاً در فصول سرد سال بیشتر نمایان می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا علت استارت نخوردن ماشین ، پیدا کردن مشکل و رفع آن را برای شما موردبررسی قرار دهیم.

البته این نکته را در نظر داشته باشید استارت نخوردن خودرو با استارت خوردن ولی روشن نشدن خودرو تفاوت دارد. پس روشن نشدن خودرو را با استارت نخوردن اشتباه نگیرید. ممکن است روشن نشدن خودرو دلایلی داشته باشد که هیچ ربطی به استارت نخوردن آن نداشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، این نکته را مدنظر قرار دهید.

عوامل استارت نخوردن ماشین

باطری، استارت، دینام و سوئیچ چهار علت استارت نخوردن ماشین هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد، اولین چیزی که در خودرو به ذهن راننده می‌رسد باطری است. باطری‌ جزء قطعات مصرفی خودرو است و مثل خیلی دیگر از قطعات تاریخ مصرف دارد. معمولاً طول عمر باطری دو سال است. البته موارد متعددی ازجمله نحوه عملکرد دینام در طول عمر باطری تأثیرگذار هستند.

دقت کنید درصورتی‌که باطری خراب باشد خودرو روشن نمی‌شود. اما به‌هیچ‌عنوان خودسرانه اقدام به تعویض باطری نکنید. ابتدا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار عیب موردنظر را بررسی کند و اگر از باطری بود، سپس آن را عوض کنید.

حتما بخوانید: علل برق دزدی ماشین؛ چطور بفهمیم برق دزدی از کجاست؟

  • استارت

استارت یکی از قطعات به‌کاررفته و مهم‌ترین قطعه در خودرو برای روشن شدن ماشین است. استارت از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است که با هماهنگی یکدیگر، دنده فلایویل (FlyWheel) خودرو را درگیر کرده و آوانس جرقه را از طریق سنسور میل‌لنگ به کامپیوتر گزارش می‌دهد. زغال استارت، اتوماتیک، آرمیچر، چرخ‌دنده، دوشاخه، بوش و یک پوسته بیرونی اجزای تشکیل‌دهنده استارت هستند. زمانی که راننده اقدام به استارت زدن می‌کند، برق از طریق باطری به سر استارت می‌رسد. زغال برق را به آرمیچر رسانده، آرمیچر چرخ‌دنده را می‌چرخاند و خودرو روشن می‌شود. اگر استارت شما خراب باشد، این فرآیند برق‌رسانی مختل می‌شود. بنابراین همین مشکل علت استارت نخوردن ماشین شما است.

حذف شرط: آموزش باز كردن استارت 206 آموزش باز كردن استارت 206حذف شرط: استارت نخوردن پراید استارت نخوردن پرایدحذف شرط: استارت نخوردن ام وی ام ۱۱۰ استارت نخوردن ام وی ام ۱۱۰حذف شرط: استارت نخوردن خودرو استارت نخوردن خودروحذف شرط: استارت نخوردن پژو پارس استارت نخوردن پژو پارسحذف شرط: استارت نخوردن خودرو اتوماتیک استارت نخوردن خودرو اتوماتیکحذف شرط: استارت نخوردن سمند استارت نخوردن سمندحذف شرط: علت استارت نخوردن 206 علت استارت نخوردن 206حذف شرط: روشن نشدن خودرو از چیست روشن نشدن خودرو از چیستحذف شرط: دلایل روشن نشدن خودرو دلایل روشن نشدن خودروحذف شرط: آموزش تعمیر خودرو آموزش تعمیر خودرو
برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید
  • دینام

شاید برای شما این سؤال به‌‌وجود بیاید که دینام خودرو چه ارتباطی با استارت خوردن ماشین دارد؟ دینام عملیات شارژ باطری را انجام می‌دهد. اگر دینام باطری را شارژ نکند یا اختلالی در روند شارژ آن پیش بیاید، باطری دشارژ یا به‌اصطلاح خالی می‌شود. خالی شدن باطری علت استارت نخوردن ماشین است و از قضا یکی از رایج‌ترین دلایل این مورد به حساب می‌رود.

اجزاء دینام را زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، بلبرینگ و پوسته تشکیل می‌دهند. این اجزاء کنار یکدیگر عملیات شارژ باطری را انجام می‌دهند. اگر یکی از این قطعات به‌خوبی عمل نکند در شارژ شدن باطری اختلال ایجاد می‌شود.

  • سوئیچ

برای استارت زدن نیاز به سوئیچ است. مجموعه سوئیچ از یک مغزی سوئیچ و چند رشته سیم‌ تشکیل شده‌است. مغزی سوئیچ سه حالت بسته یا خاموش، سوئیچ باز و استارت زدن را شامل می‌شود. عملکرد سوئیچ در حالت بسته مشخص است و هیچ عمل خاصی صورت نمی‌گیرد. در حالت سوئیچ باز برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزا موتور می‌رسد. آخرین مرحله استارت زدن است که مثبت ۱۲ ولت از سوئیچ، تنها به اتوماتیک استارت می‌رسد و خودرو استارت می‌خورد. اگر سوئیچ، مغزی سوئیچ یا سیم‌کشی ایراد داشته باشد خودرو روشن نمی‌شود.

آموزش نصب رله استارت رله استارت 206 رله استارت پراید کجاست رله استارت چیست قیمت رله استارت پراید نحوه بستن رله استارت رله استارت سمند تقویت استارت خودرو استارت نخوردن پژو پارس خرابی استارت چیست آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

دلایل استارت نخوردن ماشین

همان‌طور که گفته شد، چهار عامل اصلی استارت نخوردن خودرو باطری، استارت، دینام و سوئیچ هستند. این قطعات مکمل یکدیگر بوده و در صورت خرابی یکی از آن‌ها به سایر قطعات آسیب می‌رسد. اما شاید تشخیص مشکل و فهمیدن اینکه علت استارت نخوردن ماشین به‌خاطر کدام یک از این قطعات است کار چالش‌برانگیزی به‌نظر برسد. به همین خاطر ما در ادامه نکات مهمی را در این مورد برای شما بازگو می‌کنیم که با مطالعه آن‌ها اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب خواهید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.